Peran Guru dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi di Sekolah Dasar
(1) Universitas Negeri Padang, Kota Padang  Indonesia
Corresponding Author
DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v6i1.115753
Full Text: Language : Indonesia
Abstract
The advantage of instructional media based on Information and Communication Technology (ICT) is that it can help learning activities. The learning activities that utilize ICT-based instructional media can support the success of learning objectives. This study aims to determine the role of teachers in utilizing learning media that uses ICT in elementary schools. This is related to the problem of developing teacher competence in the use of ICT in learning. To obtain research data used survey research methods. Data were obtained from teachers at the 13 Pasar Remaja Elementary School, Lembah Segar District, Sawahlunto City, West Sumatra. The data was collected using a questionnaire and the research data were analyzed using the percentage technique. The results of this study pointed out that 53.3% of teachers at the Sawahlunto City Elementary School realize the importance of ICT-based instructional media but have not utilized them optimally because they are constrained by skills in the field of ICT.
Keywords
References
Amilia, W., & Maiziani, F. (2020). Kompetensi Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi oleh Guru di SMA. e-Tech: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 8(2).
Myori, D. E. dkk. (2019). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Penguasaan Teknologi Informasi dan Komunikasi melalui Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Andorid. JTEV (Jurnal Teknik Elektro dan Vokasional), 5(2).
Harliawan, H. (2015). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis TIK untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Kelas VIII J SMP 5 Singaraja. Singaraja: Ekuitas: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 3(1).
Ikasari, Y. P. & Satriyani, F.Y. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Materi Tata Surya di Kelas VI Sekolah Dasar Muhammadiyah 06 Tebet Jakarta. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar (JIPPSD), 5 (2), 195-205. https://doi.org/10.24036/jippsd.v5i2.
Krisnadi, E. (2009). Rancangan Materi Pembelajaran Berbasis ICT. Disajikan dalam Workshop Pengembangan Materi Pembelajaran Berbasis ICT di FMIPA UNY pada tanggal 6 Agustus 2009.
Lestari, I. D. (2018). Peranan guru dalam penggunaan media pembelajaran berbasis Information and Communication Technology (ICT) di SDN RRI Cisalak. Jurnal SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 3(2).
Mahmud, H. H. (2015). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis TIK terhadap Motivasi dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SDN Model Terpadu Madani Palu. Palu: e-Jurnal Mitra Sains, 3(1).
Nurchaili. (2010). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dalam Proses Pembelajaran Kimia terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 16(6).
Permendikbud No. 13 Tahun 2017 tentang Pedoman Formasi Jabatan Fungsional Pengembang Teknologi Pembelajaran.
Smaldino, S. E., dkk (2012). Instructional Technology & Media For Learning. Pearson Education. Inc
Sudjana, N., dan Rivai, A. (1990). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru.
Sudrajat, A. (2008). Pengertian Pendekatan, Strategi, Metode, Teknik dan Model Pembelajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Undang-undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005. Tentang Guru dan Dosen.
Warsita, B. 2008. Teknologi Pembelajaran Landasan & Aplikasinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Yusrizal, gY., Safiah, I., & Nurhaidah, N. (2017). KompetensigGuru dalamgMemanfaatkangMedia Pembelajaran BerbasisgTeknologi Informasigdan Komunikasig (TIK) di SDgNegeri 16gBanda Aceh. JurnalgIlmiah MahasiswagPendidikangGuru SekolahgDasar, 2(2).
Zainiyati, H. S. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis ICT (Konsep dan Aplikasi pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam). Jakarta: Kencana.
Article Metrics
Abstract Views : 939 timesPDF Downloaded : 374 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.