Pemanfaatan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Etnomatematika Untuk Meningkatkan Pemahaman Soal Cerita Peserta Didik Kelas III/B SDN 05 Kestalan

Pranita Marta Dinata(1), Ema Butsi Prihastari(2),
(1) Universitas Slametriyadi Surakarta  Indonesia
(2) Universitas Slametriyadi Surakarta  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v5i2.115242

Full Text:    Language : en

Abstract


This study was structured with the aim of increasing students' understanding of stories and learning outcomes using ethnomathematical-based LKPD media on standard unit material for class III students at SDN 05 Kestalan Surakarta Academic Year 2021 / 2022. The research subjects were students in class III B SDN 05 Kestalan Surakata which consists of 24 students. This type of research is Classroom Action Research (CAR), wherein in this study, the teacher is the executor of learning while the researcher is the observer. The research design used the research of Kemmis and Mc. The tags start from planning, reflection, cycle 1, and cycle 2, this research is carried out in the odd semester of the 2021/2022 academic year, which is in September – October. Data collection techniques by observation, tests, and interviews. The results showed an increase in each cycle on the average initial reflection of students by 61.2, the first cycle of 73.0, and the average of the second cycle of 81.0.

Keywords


Student Worksheet; Ethnomatematics; Story Questions Undertanding; Learning Outcomes

References


Arumayanti, W. N. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (Lkpd) Berbasis Inkuiri Mata Pelajaran Ipa Kelas V Mi Masyariqul Anwar Bandar Lampung. Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 121.

Azizah, D. (2013). Eksperimentasi Pembelajaran Realistik ditinjau dari Aktivitas Belajar Siswa pada Materi Segiempat. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1), 57–69. https://jurnal.unikal.ac.id/index.php/Delta/article/view/462

Chairul, A. (2019). Kearifan Lokal Dalam Tradisi Mancoliak Anak Pada Masyarakat Adat Silungkang. Jurnal Penelitian Sejarah Dan Budaya, 5(2), 172–188. https://doi.org/10.36424/jpsb.v5i2.86

Dazrullisa, & Hadi, K. (2018). Pengaruh Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Kearifan Lokal Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Bangun Datar. Bina Gogik, 5(2), 50–62. https://www.ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/pgsd/article/viewFile/209/196

Elvara, M. L., Sukirwan, S., & Pamungkas, A. S. (2020). Pengaruh Penggunaan LKS Eksploratif Berkonteks Budaya Banten Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis di Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 1217–1229. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.254

Hendriana, B. (2019). Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Cabri 3D Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(1), 112–120. https://doi.org/10.24127/ajpm.v8i1.1740

Husain, S. N., & Paudi, I. (2012). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Alat Peraga IPA Kelas IV SD Inpres 1 Siney. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 4(6), 186–203.

Inayati, U. (2020). Implementation of LKPD to Improve Student Learning Outcomes. Social, Humanities, and Educational Studies (SHEs): Conference Series, 3(3), 560. https://doi.org/10.20961/shes.v3i3.45917

Kalifah, D. R. N., & Nugraheni, A. S. (2021). Pengembangan lkpd tematik berbasis kearifan lokal budaya Lampung Selatan tema indahnya keberagaman kelas iv mi/sd. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 8(1), 27–36. https://bit.ly/3AKezgn

Kemendikbud. (2003). Undang Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta; Kemendiknas.

Kusumawati, N. M. (2017). Optimalisasi Model Pembelajaran Berbasis Masalah Dengan Berbantuan Lembar Kerja Siswa (Lks) Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Dalam Mata Pelajaran Matematika. Journal of Education Action Research, 1(3), 197. https://doi.org/10.23887/jear.v1i3.12684

Labinta, Y., Imran, & Hasdin. (2014). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa melalui Penggunaan Media Cetak Sebagai Sumber Belajar IPS di Kelas IV SDN Unsongi Kec . Bungku Timur Kabupaten Morowali. Kreatif Tadulako Online, 3(1), 15–26.

Lestari, D. D., Ansori, I., & Karyadi, B. (2017). Penerapan Model Pbm Untuk Meningkatkan Kinerja Dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sma. Diklabio: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Biologi, 1(1), 45–53. https://doi.org/10.33369/diklabio.1.1.45-53

Marinda, L. (2020). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget Dan Problematikanya Pada Anak Usia Sekolah Dasar. An-Nisa’ : Jurnal Kajian Perempuan Dan Keislaman, 13(1), 116–152. https://doi.org/10.35719/annisa.v13i1.26

Marwan, P., Usman, N., Suratmi, Sm, vina amalia, & Harini, B. (2013). LKPD Pada Pembelajaran Tematik K13. Jurnal Unsri, 29–36.

Naziaha, S. T., Maula, L. H., & Sutisnawati, A. (2020). Analisis Keaktifan Belajar Siswa Selama Pembelajaran Daring Pada Masa Covid-19 Di Sekolah Dasar. Jurnal Paedagogy : Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 7(2), 109–120.

Marsila, W., Connie, C., & Swistoro, E. (2019). Upaya Peningkatan Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Fisika Melalui Penggunaan Model Discovery Learning Berbantuan Lembar Kerja Peserta Didik. Jurnal Kumparan Fisika, 2(1), 1–8. https://doi.org/10.33369/jkf.2.1.1-8

Nelly. (2016). Efektivitas Jam Belajar Mengajar Matematika Dan Bahasa Bagi Murid Paud. Jurnal Pendidikan, I(2), 66–83.

Oktariayani, O., Roza, M., & Remiswal, R. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik berbasis Inkuiri Terbimbing terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Peserta Didik Kelas IV SD/MI. Jurnal Tarbiyah Al-Walad, 10(2).

Paramartha, I. G. L., Suharta, I. G. P., & Parwati, N. N. (2020). Penerapan Lembar Kerja Siswa (lks) Matematika Berbasis Etnomatika Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Membangun Karakter Positif. Lesson and Learning Studies, 3(1), 30–40.

Prihastari, E. B., & Widyaningrum, R. (2021). Integrasi Budaya Lokal Dalam Pengembangan LKPD Untuk Mewujudkan Gerakan Literasi Sekolah. MENDIDIK: Jurnal Kajian …, 7(1), 43–49. https://doi.org/10.30653/003.202171.155

Putra, H., & Purwasih, R. (2016). Meningkatkan Prestasi Belajar. Jurnal Ilmiah UPT P2M STKIP Siliwangi, 3(1), 128–136. https://e-journal.stkipsiliwangi.ac.id/index.php/p2m/article/view/170

Rosinta, & Zaiyasni. (2020). Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Pembelajaran Inkuiri di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pembelajaran SD, 8(8), 187–200.

Selfia, M. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Dengan Pendekatan Kontekstual Mata Pelajaran Matematika Kelas IV Siswa SD/MI. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9).

Setiana, D. S., Ayuningtyas, A. D., Rumasoreng, M. I., & ... (2021). Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Pada E-Lkpd Berbasis Etnomatematika Batu Akik. Prosiding …, 278–286. https://ns.umpwr.ac.id/prosiding/index.php/sendika/article/view/1506

Shufa, N. K. F. (2018). Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Di Sekolah Dasar: Sebuah Kerangka Konseptual. INOPENDAS: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(1), 48–53. https://jurnal.umk.ac.id/index.php/pendas/article/view/2316

Sulistyani, N., & Deviana, T. (2021). Pengembangan LKPD Matematika HOTS (Higher of Order Thinking Skills) Berorientasi Kearifan Lokal Daerah untuk Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(1), 304–312. https://doi.org/10.36312/jime.v7i1.1722

Utami, R. W., Endaryono, B. T., & Djuhartono, T. (2018). Kemampuan Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika. Ilmiah Kependidikan, 5(3), 187–192.

Wati, R. S., Nurlaeli, N., & Husni, M. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Cerita Bergambar Pada Mata Pelajaran Matematika Sekolah Dasar. Journal of Integrated Elementary Education, 1(1), 31–40. https://doi.org/10.21580/jieed.v1i1.7774

Yoga Arditama, A., Darkir, A., & Hidayah, N. (2013). Penggunaan Spidol Warna Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Operasi Hitung Campuran Bilangan Bulat Andreas Yoga Arditama 1), A. Dakir 2), Noer Hidayah 3).


Article Metrics

 Abstract Views : 1471 times
 PDF Downloaded : 436 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.