Pengembangan Bahan Ajar Realistic Mathematic Education Dengan Sistem Flipped Classroom Bagi Siswa Sekolah Dasar
(1) SD Negeri 11 Campago Guguk Bulek, Kota Bukittinggi  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang, Kota Padang  Indonesia
Corresponding Author
DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v6i1.114570
Full Text: Language : en
Abstract
Keywords
References
Abeysekera, L., & Dawson, P. (2015). Motivation and cognitive load in theflipped classroom: definition, rationale and a call for research. Higher Education Research & Development.
Adhitiya, E.N., Prabowo, A. dan Arifuddin, R. (2015). Studi Komparasi Model Pembelajaran Traditional Flipped Classroom dengan Peer Instruction Flipped terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah. Unnes Journal of Mathematics Education 4
Ahmad, Z.A. (2012). Perencanaan Pembelajaran dari Desain sampai Implementasi. Yogyakarta: Pedagogia.
Andi, P. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Tematik.Yogyakarta: Diva Pres
Arikunto, S. (2011). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta
Bergmann, J., dan Sams, A. (2012). Flip Your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day. USA: Courtney Burkholder.
Cahyaningsih, U., Nahdi, D.S. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Matematika SD Berbasis Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education Yang Berorientasi Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Education FKIP UNMA Volume 6, No. 2, December 2020, pp. 598-604 DOI: https://doi.org/10.31949/educatio.v6i2.622
Damara, A.D. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Plant Flash Pada Materi Bagian-bagian Tumbuhan Untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jippsd/issue/view/1504 DOI: https://doi.org/10.24036/jippsd.v5i2.114585
Daryanto dan Dwicahyono. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran (Silabus, RPP, PHB, Bahan Ajar). Yogyakarta: Gava Media.
Depdiknas. (2006). Pedoman Penyusunan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan di Sekolah Dasar. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.
Desyandri, D., Yeni, I., Mansurdin, M., & Dilfa, A. H. (2021). Digital Student Songbook as Supporting Thematic Teaching Material in Elementary School. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 5(2), 342. https://doi.org/10.23887/jisd.v5i2.36952
Efandi dan Muzakkir. (2017). The effect of Realistic Mathematics Education Approach on Student Achievement and Attitude Toward Mathematic (https://www.ispacs.com/journals/metr/2017/metr-00093/article.pdf)
Erdogan, E. (2014). A Study on The Elementary school Students Mathematics Self Concept. (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042814053166)
Fauzan, A. (2008). Pengembangan dan Implementasi Prototipe I&II Perangkat Pembelajaran Geometri untuk Peserta didik Kelas IV SD Menggunakan Pendekatan RME. Makalah disampaikan pada Seminar Nasional “Realistic Mathematics Education (RME) di JurusanMatematika FMIPA UNESA. Surabaya. 24 Februari.
Fitria, Y. (2018). Landasan Pembelajaran Sains Terintegrasi (Terpadu) untuk Level Dasar. Padang: Suka Bina Press.
Fitria,Y. et al. (2020). Pengaruh Penggunaan Model Discovery Learning Dan Motivasi Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu Volume 4 Nomor 2 April 2020 Hal.239-249. Research & Learning in Elementary Educationhttps://jbasic.org/index.php/basicedu.
Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.
Hosnan, M. (2013). Pendekatan Saintifik dan Konstektual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.
Iftakhar, S. (2016). Google Classroom: What Works and How? Journal of Education and Social Sciences, 3 (feb), 12-18.
Imas, K. (2014). Implementasi Kurikulum 2013 Konsep & Penerapan. Surabaya: Kata Pena
Ipung, Y. (2001). RME (Realistic Mathematic Education) dan Hasil Studi Awal Implementasinya Di SLTP (Makalah disampaikan pada Seminar Nasional RME di FMIPA Universitas Negeri Surabaya)
Jatmika, H.M. (2005). Pemanfaatan media visual dalam menunjang pembelajaran pendidikan jasmani di sekolah dasar. Jurnal pendidikan jasmani indonesia 3.1
Johnson, G.B. (2013). Student Perceptions of The Flipped Classroom. Columbia: The University Of British Columbia.
Kemendikbud. (2014). Materi Pelatihan Guru Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Pusat Kurikulum. Kintu, Mugenyi Justice, dkk. 2017. Flipped Classroom effectiveness the relationship between student characteristics, design features and outcomes. International Journal of Educational Technology in Higher Education (2017) 14:7 DOI 10.1186/s41239-017-0043-4
Milman, N. B. (2012). The Flipped Classroom Strategy What is it and can it best be used?. Jurnal Internasional, Vol.9, Issue 3: The George Washington University
Muir, T., & Geiger, V. (2016). The Affordances of Using a Flipped Classroom Approach in the Teaching of Mathematics: A Case Study of a Grade 10 Mathematics Class. Mathematics Education Research Journal
Oktavia, N., & Desyandri, D. (2020). Validitas dan Praktikalitas Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Macromedia Flash 8 Pada Pembelajaran Tematik di Kelas IV Sekolah Dasar Kota Padang. Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(2), 58–67. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jippsd/article/view/112704
Pappas, C. (2015). Google Classroom Review: Pros And Cons Of Using Google Classroom In eLearning. Diakses 1 Mei 2017 dari https://elearningindustry.com/google-classroom-review-pros-and-cons-of-using-google-classroom-in-elearning.
Putra, N. (2012). Research and Development, Penelitian dan Pengembangan: Suatu Pengantar. Jakarta: Raja GrafindoPersada
Riduwan. (2006). Belajar Mudah Penelitian untk Guru, Kariawan, dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta
Sanjaya, W. (2009). Perencanaan dan Desain SistemPembelajaran. Jakarta: Prenada Media Group.
Semiawan, C. R. (2008). Catatan Kecil tentang Penulisan dan Pengembangan Ilmu Pengetahuan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Soedjadi. (2001). Pemanfaatan Realitas dan Lingkungan Alam Pembelajaran Matematika (Makalah disampaikan pada Seminar Nasional RME di FMIPA Universitas Negeri Surabaya)
Sri, U. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Flipped Classroom Tipe Peer Instruction Flipped Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Peserta didik. Jakarta: Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Pendidikan Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sutarto, H. (2005). Pendidikan Matematika Realistik dan Implementasinya. Banjarmasin. Tulip
Syupriyanti, L., & Desyandri. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Macromedia Flash 8 di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 5(2), 149–159. https://doi.org/10.24036/jippsd.v5i2.114568
Tarigan, D. (2006). Pembelajaran Matematika Realistik. Departemen pendidikan nasional direktorat jendral pendidikan tinggi
Taufina, dkk. (2019). Development of Statistics in Elementary School Based RME Approach with Problem Solving for Revolution Industry 4.0. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, volume 382
Trianto. (2012). Pengantar Penelitian Pendidikan Bagi Pengembangan Profesi Pendidikan dan Tenaga Kependidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Ya-Wen Lin, et al. (2017). The Effect of Flipped Classroom in Mathematics Course.EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education ISSN 1305-8223 (online) 1305-8215 (print) 2017 13(3):741-770 DOI 10.12973/eurasia.2017.00641a
Yulietri, F., Mulyoto dan Agung, Leo. (2015). Model Flipped Classroom dan Discovery Learning Pengaruhnya Terhadap Prestasi Belajar Matematika Ditinjau dari Kemandirian Belajar. Jurnal Teknologi Pendidikan Pasca Sarjana UNS, Vol.13, No.2
Yusuf, S. dan Sugandhi, M.N. (2011). Perkembangan perserta didik. Bandung: Rajagrafindo Persada.
Article Metrics
Abstract Views : 524 timesPDF Downloaded : 170 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.