Implementasi Model Pembelajaran Quantum Teaching Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Kelas IV pada Materi Daur Hidup Hewan
(1) Universitas Khairun  Indonesia
(2) Universitas Khairun  Indonesia
(3) Universitas Khairun Ternate-Maluku Utara  Indonesia
Corresponding Author
DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v4i1.109185
Full Text: Language : ind
Abstract
This study aims to improve student learning outcomes in animal life cycle material in class IV Elementary school through the application of quantum teaching models. The method used is Classroom Action Research (CAR) which is carried out in two cycles, each cycle consisting of: 1) Planning, 2) Action, 3) Observation, 4) Reflection, by making class IV Elementary school as research subjects. The results of the first cycle test average class achievement 54.58, there are 11 students who completed (45.83%) are in the less category, with a mastery of classical learning 70%. While the results of the second cycle test increased, with an average achievement of 90.41 in the excellent category, there were 22 students who completed (91.66%) with a classical learning completeness of 70%. So, it can be concluded that student learning outcomes from cycle I to cycle II increased by 45.83% or as many as 11 students.
Keywords
References
Adi, S.S. (2016). Classroom Management. Malang: Unviversitas Brawijaya Press (UB Press).
Baralemba, A.M. (2019). Cara Termudah Memahami, Melaksanakan, Serta Menulis Laporan dan Artikel Penelitian Tindakan Kelas.Yogyakarta: Cv Budi Utama
DePorter, B. dkk. (2010). Quantum Teaching. Bandung: Kaifa
Desyandri, & Maulani, P. (2019). Penerapan Model Project Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Seni Musik Pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(2), 58–67. http://103.216.87.80/index.php/jippsd/article/view/107576/102966
Djamarah, S.B dan Zain, A. (2014). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta
Hisbullah & Nuryati, S. (2018). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Dasar. Makassar: Aksara Timur.
Husamah, dkk. (2016). Belajar & Pembelajaran. Malang: Anggota IKAPI (Ikatan Penerbit Indonesia).
Karwati, S dan Priansa, D.J. (2015). Manajemen Kelas. (Classsroom Management) Guru Prosfesional yang Inspiratif, Kreatif, Menyeangkan dan Berprestasi. Bandung: alfabeta.
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. (2014). Tema 6 Cita-citaku Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013 Buku Siswa SD/MI. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Tema 6 Cita-citaku Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013 Buku Siswa SD/MI. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Lenny Zaroha; Firman; Desyandri. (2018). The Effect of Using Quantum Teaching and Motivation in Learning Toward Students Achievement. JAIPTEKIN | Jurnal Aplikasi IPTEK Indonesia, 2(4), 14–20. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/4.32143
Mulyaningsih, E., K,C. Suryandari., dan Susiani, T.S. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Quantum Teaching dalam Peningkatan Hasil Belajar IPA Untuk Siswa Kelas III SD Negeri Poncowarno Tahun Ajaran 2013/2014 . Jurnal Kalam Cendekia, vol (5), 61-65.
Pratiwi, N,K. (2015). Pengaruh Tingkat Pendidikan, Perhatian Orang Tua, dan Minat Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa SMK Kesehatan di Kota Tangerang. Jurnal Pujangga, vol (1), 75-105.
Shoimin, A. (2018). Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogayakarta: AR-RUZZ Media
Samatowa, U. (2018). Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jakarta : Indeks.
Somadayo, S. (2013). Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Suyono & Haryanto. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Syofrianisda, S. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pramadailmu
Yahya., Septiwiharti. D., dan Imran. (2013). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV Mata Pelajaran PKN Melalui Media Kliping di SD Despot Pesona Kecamatan Kasimbar. Jurnal Kreatif Tadulako vol, 2013 (118-130).
Article Metrics
Abstract Views : 342 timesPDF (61-73) Downloaded : 116 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.