HUBUNGAN MOTIVASI BELAJAR DENGAN HASIL BELAJAR PADA SISWA KELAS V SD NEGERI GUGUS IV KECAMATAN BANUHAMPU KABUPATEN AGAM

Zainal Abidin(1),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v2i2.102701

Full Text:    Language : en; ind

Abstract


Following research is purposed to find out if there is a relationship between Learning Motivation and study's result on fifth grade of national elementary school number four subdistrict Banuhampu, Agam regency. Population in this research are 159 students with 61 students as sample. Data is analyzed by using Pearson Correlation shows that there is relationship 0,936 and r table df=59 with 5% significance 0,2521, which means counted r is bigger than r table (0,936>0,2521), and obtained significance 0,000 which is smaller than 0,05. This result shows that there is a significance relationship between Learning Motivation and Study's result on fifth grade of national elementary school number four subdistrict Banuhampu, Agam regency.

Keywords : Learning Motivaton, Study's Result


References


Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta

Desyandri. (2015). Pendidikan Seni Musik Humanis (Suatu Tinjauan Konseptual). In Seminar Nasional PGSD FIP UNP (pp. 1–20). Padang.

Desyandri. (2016). Educational Values for Student Character Building (A Hermeneutic Analysis). Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 16(1), 29–38. Retrieved from http://pedagogi.ppj.unp.ac.id/index.php/pedagogi/article/view/202/123

Desyandri. (2018). Nilai-Nilai Kearifan Lokal Untuk Menumbuhkembang-kan Literasi Budaya Di Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 27(1), 1–9. Retrieved from http://journal2.um.ac.id/index.php/sd/article/view/2115/pdf

Hamalik, O. (2011). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara

Kompri. (2015). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Siswa. Bandung: Remaja Rosdakarya

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta

Susanto, A. (2013). Teori Belajar Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenada Media Group

Syah, M. (2006). Psikologi Belajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Uno B. H. (2009). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara

Djali. (2008). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Mahmud. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Pustaka Setia

Dalyono. (1997). Psikologi Pendidikan. Jakarta : Rineka Cipta

Dimyati & Mudjiono. (1999). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta

Sardiman. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Abidin. (2014). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar IPS di MI Taman Bakti Bogor.

Niken R. W. (2013). Hubungan antara Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PKn di SMPN 77 Jakarta.

Henny D. K. (2013). Hubungan antara Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar PKn pada siswa kelas VII SMP Negeri 1 Kranggan Temanggung.


Article Metrics

 Abstract Views : 6864 times
 PDF Downloaded : 1246 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.