Design and Development of Econoplay-Based PowerPoint Media for Teaching Market and Price Formation Concepts
), Nur Anita Yunikawati(2), (1) Faculty of Economics and Business, Universitas Negeri Malang, Indonesia 
(2) Faculty of Economics and Business, Universitas Negeri Malang, Indonesia 
Corresponding Author
DOI : https://doi.org/10.24036/011335420
Full Text:
Language : en
Abstract
Technological advances in education demand innovation in learning media to make it more interactive. Observations at SMA Negeri 3 Blitar show that the method of learning economics is still with conventional lectures and full text PowerPoint, so that student interest and understanding are low. This research is Econoplay, developing PowerPoint-based interactive learning media with animation, video, educational games, and QR-Code evaluation using the ADDIE model. The research method is quantitative with data collection through questionnaires. The results showed that material expert validation obtained 96.6%, media expert validation 98%, small group trial 91%, and large group trial 92%, proving the effectiveness of Econoplay in increasing students' understanding and interest in learning. Thus, Econoplay is feasible to use as economic learning media in high school
Keywords
References
Afidah, Vivin Nur. 2020. “Prinsip- Prinsip Teori Beban Kognitif Dalam Merancang Media Pembelajaran Matematika.” JP2M (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika) 1(2):72. doi:
29100/jp2m.v1i2.195.
Anitasari, Dinda Ayu, Kharisma Eka Putri, and Bagus Amirul Mukmin. 2023. “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Powerpoint Interaktif (Popin) Materi Kewajiban Dan Hak Anak Di Rumah Untuk Siswa Kelas Iii Sdn Jegreg Kabupaten Nganjuk.” Alpen: Jurnal Pendidikan Dasar 7(2):163–75. doi:
24929/alpen.v7i2.282.
Azmi, Syahrul. 2024. “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Powerpoint Berbasis Classpoint Pada Materi Matematika SMP.” Mandalika Mathematics and Education Journal 6:384.
Biologi, Jurnal Pendidikan, Manusia Kelas, and X. I. Sma. 2023. “Biogenerasi.” 7(2).
Dewi, Maharani Sartika, Yunus Abidin, and Muh. Husen Arifin. 2024. “Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Peta Digital (Google Earth) Dalam Mata Pelajaran IPS Materi Kenampakan Alam (Penelitian Quasi-Eksperiment Pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Di Kelas V Sekolah Dasar).” Jurnal Pendidikan Tambusai 8(1):14182–96.
Epros, Cindy Love, and Syamsi Aini. 2024. “Pembuatan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Berbasis Inkuiri Terbimbing Pada Materi Sifat Koligatif Larutan Kelas XII SMA.” Jurnal Pendidikan Tambusai 8(1):5204–10.
Evandri. 2024. “Development of Interactive Learning Media Based on Wordwall Games To Increase Motivation and Elementary School Students’ Learning Interests.” Journal of Education and Culture (JEaC) 04:84–85.
Fatimah, Fatimah, and Desyandri Desyandri. 2023. “Penggunaan Media Puzzle Guna Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Ilmu Pengetahuan Alam Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Dan Konseling 5(1):374–79.
Faturrokhman, Rizal. 2024. “Media Pembelajaran Interaktif Meningkatkan Keterlibatan Dan Pemahaman Siswa Di Sekolah Smk Pembangunan.” Jip 2(4):713–21.
Gulo, Safrinus, and Amin Otoni Harefa. 2022. “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Powerpoint.” Educativo: Jurnal Pendidikan 1(1):291–99. doi: 10.56248/educativo.v1i1.40.
Hidayatulloh, Syarif, Henry Praherdhiono, and Agus Wedi. 2020. “Pengaruh Game Pembelajaran Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Pemahaman Ilmu Pengetahuan Alam.” JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan 3(2):199–206. doi: 10.17977/um038v3i22020p199.
Kurnia, Laila Dwi, Dina Octaria, and Tika Dwi Nopriyanti. 2022. “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan PowerPoint Pada Materi Relasi Dan Fungsi Di Kelas X SMA.” Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia 07(01):84–92.
Kurniawan, Kurniawan, I. Ketut Sukarma, and Yuntawati Yuntawati. 2023. “Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Beranimasi Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Integral Tak Tentu.” Media Pendidikan Matematika 11(1):113. doi: 10.33394/mpm.v11i1.8342.
Maenah, Maenah, Taufiqulloh Taufiqulloh, and Hanung Sudibyo. 2024. “Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru.” Journal of Education Research 5(3):3272–82. doi: 10.37985/jer.v5i3.1452.
Marlina, Erlin, Syarwani Ahmad, and Syaiful Eddy. 2020. “Evaluasi Hasil Pembelajaran Melalui Penggunaan Media Pembelajaran Microsoft Power Point.” Journal of Education Research 1(2):114–19. doi: 10.37985/joe.v1i2.9.
Putri, Adinda Khairunnisa, Agil Nahar Febri Ema Tri Jida Maharani, Auliana Laili Fajri Zakya, Devinna Andarini Saputri, Muhammad Ismail Faruqi, and Arita Marini. 2016. “Peran Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Digitalisasi Dalam Meningkatkan Literasi Dan Minat Belajar Pada Mata Pelajaran IPS Di Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora 3(1):181–90.
Putri, Amalia Maharani, and Rossi Iskandar. 2023. “Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Dalam Pembelajaran Tematik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa Di Kelas V Sekolah Dasar.” Journal on Education 5(3):9456–63. doi: 10.31004/joe.v5i3.1760.
Rahmadi, Padli, Sugiyono, and Kartono. 2020. “Pengembangan Media Video Pembelajaran Berbasis Powerpoint Pada Pembelajaran Tematik Kelas Iv Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa 09 (10):1–10.
Ramadhani, Fahri Eka, and Aristiawan Aristiawan. 2023. “Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Berbantuan Software Prezi Dengan Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Presentasi Siswa.” Jurnal Tadris IPA Indonesia 3(2):126–39. doi: 10.21154/jtii.v3i2.2036.
Sidauruk, Sondang Meinita, Mastiur Verawaty Silalahi, and Sunggul Pasaribu. 2024. “Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 4
Pematangsiantar.” Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan 4(01):10–14. doi: 10.47709/educendikia.v4i01.3768.
Situmorang, Dina Yanti. 2024. “Teknologi Pendidikan Efektivitas Pembelajaran Kolaboratif Berbasis Teknologi Dalam Teknologi Pendidikan.” 3(1):146–51. doi: 10.56854/tp.v3i1.231.
Sufa, Feri Faila, and Ch. Evy Tri Widyahening. 2023. “Pengembangan Instrumen Kemampuan Berpikir Matematika Dalam Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini.” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 7(3):3819–30. doi: 10.31004/obsesi.v7i3.3646.
Sukardiyono. 2017. “Uji Kelayakan Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran Administrasi Server.”
Susanti, Lydia, and Dian Ayu Hamama Pitra. 2019. “Flipped Classroom Sebagai Strategi Pembelajaran Pada Era Digital.” Health & Medical Journal 1(2):54–58. doi: 10.33854/heme.v1i2.242.
Suyadi. 2018. “Penggunaan Model Pembelajaran Tutor Sebaya Pada Kompetensi Dasar Permintaan Dan Penawaran Serta Terbentuknya Harga Pasar Kelas Iii Mts Negeri 3.”
Telaumbanua, Marlinawati, Sadiana Lase, and Yakin Niat Telaumbanua. 2023. “Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa
Dengan Pendekatan Problem Based Learning Di Kelas XI SMA Negeri 1 Bawolato.” Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika 8(2):271–90.
Wahyuningsari, Desy, Yuniar Mujiwati, Lailatul Hilmiyah, Febianti Kusumawardani, and Intan Permata Sari.
“Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Rangka Mewujudkan Merdeka Belajar.” Jurnal Jendela Pendidikan 2(04):529–35. doi: 10.57008/jjp.v2i04.301.
Wardani, Vera. 2024. “Pengembangan Model Pembelajaran Pelestarian Kosakata Arkais (PKA) Melalui Sumber Bacaan Cerita Rakyat (SCBR) Pemantik Literasi Di Sekolah.” BASADA: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra 1(1):1–12.
Widiasanti, Irika, Noval Anki Ramadhan, Muhammad Alfarizi, Aisyah Nur Fairus, Astrid Wardani Oktafiani, and Dhiya Thahur. 2023. “Pemanfaatan Sarana Multimedia Dan Media Internet Sebagai Alat Pembelajaran Yang Efektif.” Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan 5(3):1355–70. doi: 10.31004/edukatif.v5i3.4939.
Yulianto, Muhammad Dwi, Ranu Iskandar, and Rizqi Fitri Naryanto. 2025. “Evaluasi Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Otomotif Melalui Universitas Negeri Semarang , Indonesia Evaluation of the Influence of Learning Media on Automotive Learning Outcomes Through a MetaAnalysis Approach.” 5(1):97–111.
Article Metrics
Abstract Views : 137 times
PDF Downloaded : 15 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
