Faktor Penghambat UMKM dalam Menggunakan Teknologi Informasi di Kabupaten Tanah Datar

Febria Rahim(1), Muhammad Ibrahim Nasution(2), Mirawati Mirawati(3), Eltri Erpita(4), Yulhaniva Yulhaniva(5),
(1) UIN Mahmud Yunus Batusangkar  Indonesia
(2) Politeknik Negeri Padang  Indonesia
(3) UIN Mahmud Yunus Batusangkar  Indonesia
(4) UIN Mahmud Yunus Batusangkar  Indonesia
(5) UIN Mahmud Yunus Batusangkar  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/011229800

Full Text:    Language : en

Abstract


In the current era of revolution 4.0, the use of information technology is not new, but has become an obligation for every business owner, including MSMEs, both using technology for administrative management and marketing of the products offered. However, in Tanah Datar District, only about 3.6% of MSME owners have started using information technology in their businesses. This condition makes it important to pay attention to what inhibiting factors influence MSME owners in Tanah Datar Regency in using Information Technology. The results of the study concluded that the first obstacle that caused SMEs in Tanah Datar Regency to use Information Technology was that SMEs stuttered that the use of Information Technology was not needed in their business. Second, the lack of ability in the use or application of technology to support business development and the ability to apply MSME product standards is still limited, and third, the ability in business management, time management, and the quality of human resources (HR) is still limited.


Keywords


MSME, information technology

References


Abdurohim. (2020). Strategi Pengembangan Kelembagaan Umkm. Yogyakarta: Bintang Pustaka Madani.

Adawiyah, W. R. (2013). Faktor Faktor Pertumbuhan Usaha Mikro Kecil Menengah (Umkm): Studi Di Kabupaten Banyuwangi. 9.

Agus Pitoyo, E. (2018, September). Analisis Pengaruh Tekonologi Informasi Dan Knowledge Management Terhadap Daya Saing Ukm. Infokam Nomor Ii, P. 114.

Akhmad, k. and purnomo, s. (2021) “pengaruh penerapan teknologi informasi pada usaha mikro kecil dan menengah di Kota Surakarta. Surakarta

Alyas, R. M. (2017). Strategi Pengembangan Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah Dalam Penguatan Ekonomi Kerakyatan. Sosiohumaniora, 115.

Andriyanto, I. (2019). Penguatan Daya Saing Usaha Mikro Kecil Menengah Melalui Ecommerce. Bisnis : Jurnal Bisnis Dan Manajemen Islam.

Ardianti, A. C. (2014). Fakor Faktor Penghambat Pertumbuhan Usaha Mikro Kecil Pada Sektor Formal Dan Informal Di Jawa Timur. Agora.

Ardianti, R. Y. (2012). Analisa Faktor-Faktor Penghambat Pertumbuhan Usaha Mikro Dan Kecil Pada Sektor Formal Di Jawa Timur. Agora.

Arisandi, M. T. (2018). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Pada Era Masyarakat Ekonomi Asean. Jurnal Manajemen Dewantara, 62-76.

Sani, D. (2020). Pengembangan Model Adopsi Teknologi Informasi Terhadap Model Penerimaan Teknologi Diantara Umkm. Jurnal Ilmu Pengetahuan Dan Teknologi Komputer, 151-152.

Badan Pusat Statistik Kab. Tanah Datar. (2021). Kabupaten Tanah Datar Dalam Angka 2021.

Batusangkar: Bps-Statistics Tanah Datar Regency.

Bank Indonesia, B. S. (2015). Profil Bisnis Usaha Mikro Kecil Menengah (Umkm). Jakarta: Lembaga Pengembangan Perbankan Indoensia.

Berlilana, D. (2020). Pengaruh Teknologi Informasi Revolusi Usaha Mikro 4.0 Terhadap Perkembangan Umkm Sektor Usaha Mikro Pengolahan. Jurnal Matrix, 87-88.

Dewi Jayanti Mandasari, J. W. (2019). Strategi Pemasaran Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah (Umkm) Batik Magenda Tamanan Kabupaten Bondowoso. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 123-128.

Dewi Suryani Purba Dkk. (2021). Manajemen Usaha Kecil Dan Menengah. Yayasan Kita Menulis.

Dwi Anggraeni F, H. I. (2013). Pengembangan Usaha Mikro, Kecil,Dan Menengah (Umkm) Melalui Fasilitasi Pihak Eksternal Dan Potensi Internal. Jurnal Administrasi Publik (Jap).

Febriyantoro, M. T. (2018). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Pada Era Masyarakat Ekonomi Asean. Jurnal Manajemen Dewantara, 62-76.

Haq, A. D. (2016, 08 19). Analissi Faktor- Faktor Yang Mempengaruhi Daya Saing Usaha Kecil Dan Menengah (Umkm) Di Kabupaten Bantul. Universitas Muhammadiyah Yogyakarta,P. 4.

Hermawan, H. (2018). Metode Kualitatif Untuk Riset Pariwisata.

Irawan Dandan. (2020). Peningkatan Daya Saing Usaha Micro Kecil Dan Menengah Melalui J aringan Usaha.

Listyaningsih, A. A. (2020). Kontribusi Umkm Terhadap Keselamatan Mayarakat. Yogyakarta: Andi Ikapi.

Mardia, D. (2021). Kewirausahaan. Jakarta: Yayasan Kita Menulis.

Masita, W. A. (2020). Bisnis Dan Perencanaan Bisnis Baru. Yogyakarta: Cv Budi Utama.

Mia Ayu Wardani, Sri Mulatsi. (2017). Analissi Daya Saing Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Ekspor Ban Indonesia Ke Kawasan Amerika Latin. Ekonomi Dan Kebijakan Pembangunan, 3.

Moh. Kurdi, I. D. (2020). Strategi Peningkatan Daya Saing Umkm Di Kabupaten Sumenep Melalui E-Commerce. Jurnal Sains Sosio Humaniora, 569.

Mohamad Irhas Effendi, D. (2020). Inovasi Teknologi Dan Kinerja Bisnis Ukm. Yogyakarta: Zahir Publishing.

Rahardjo Budi, D. (2019). Pengaruh Financial Technology (Fintech) Terhadap Perkembangan Umkm Di Kota Magelang.

Sutopo, H. P. (2018). Industri 4.0 : Telaah Klasifikasi Aspek Dan Arah Perkembangan Riset. Jurnal Teknik Industri.

Tambunan, T. (2019). Umkm Di Indonesia. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Tanah Datar, K. (2021). Umkm Di Tanah Datar. Tanahdatar: Koperindagpastam.

Ulfah Alfiyah Darajat, S.M (2021. Implementas Operasional Zakat Infak Dan Sedekah dalam mewujudkan kesejahteraan Perpektif Ekonomi Islam. Ijmayah,Vol 14, No1

Utomo, A. D. (2017). Kajian Strategi Pengembangan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Di Kota Tarakan. Organisasi Dan Manajemen .


Article Metrics

 Abstract Views : 406 times
 PDF Downloaded : 148 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.