Preferensi Generasi Milenial dalam Menggunakan QRIS sebagai Alat Pembayaran Digital
(1) Universitas Muhammadiyah Prof DR HAMKA  Indonesia
(2) Universitas Muhammadiyah Prof DR HAMKA  Indonesia
(3) Universitas Muhammadiyah Prof DR HAMKA  Indonesia
Corresponding Author
DOI : https://doi.org/10.24036/011194030
Full Text: Language : en
Abstract
The understanding of the millennial generation in using and utilizing QRIS is still low, even though Bank Indonesia and OJK have supported the implementation of QRIS in finance. This study aims to determine the preferences of Indonesian Islamic Bank customers, especially the Millennial Generation in Using Digital Payment Instruments, namely QRIS in DKI Jakarta. The type of research used is a quantitative method with the population is the millennial generation who live in the province of DKI Jakarta. The sample obtained was 100 respondents using purposive sampling technique. The data analysis technique used is multiple linear regression with the help of SPSS software. The findings obtained are partially usefulness perception and trust perception have a positive and significant effect on preferences in using QRIS. Meanwhile, the perceived convenience and risk perception variables have a negative and insignificant effect on customer preferences. Simultaneously, these factors have an influence on the preferences of Indonesian Islamic Bank customers.
Keywords
References
Aditya, T., & Mahyuni, L. P. (2022). Pengaruh literasi keuangan, persepsi kemudahan, manfaat, keamanan dan pengaruh sosial terhadap minat penggunaan fintech. FORUM EKONOMI: Jurnal Ekonomi, Manajemen dan Akuntansi, 24(2), 245–258.
Afolo, S. C. M., & Dewi, N. N. S. R. T. (2022). Minat mahasiswa akuntansi untrim sebagai pengguna e-wallet dengan mempertimbangkan persepsi kemanfaatan, persepsi kemudahan, dan persepsi kepercayaan. KRISNA: Kumpulan Riset Akuntansi, 13(2), 267–277. https://doi.org/10.22225/kr.13.2.2022.267-277
Ali, H., & Lilik, P. (2017). Milenial Nusantara. PT Gramedia Pustaka Utama.
Amri, A., & Ramadhi, R. (2021). Mediasi Kepuasan Kerja: Komunikasi, Komitmen Dan Disiplin Kerja Serta Dampaknya Pada Kinerja Karyawan (Studi Kasus Pada Radio Republik Indonesia (RRI) Padang). Strategic: Journal of Management Sciences, 1(3), 94. https://doi.org/10.37403/strategic.v1i3.21
Andespa, R. (2018). Perbedaan persepsi, kepercayaan dan loyalitas nasabah dalam industri perbankan. Imara: JURNAL RISET EKONOMI ISLAM, 2(1). https://doi.org/10.31958/imara.v2i1.996
Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian. Rineka Cipta.
Atieq, M. Q., & Nurpiani, E. (2022). Pengaruh kemudahan penggunaan, manfaat dan risiko terhadap minat nasabah menggunakan mobile banking bank syariah. Jurnal Valuasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen dan Kewirausahaan, 2(10), 23.
Chrysanthini, B., Sumarwan, U., & Rifin, A. (2018). Preferensi Konsumen terhadap Produk Sayuran Organik (Studi Kasus Konsumen UD Fabela-Myfarm) di Bogor Jawa Barat. MANAJEMEN IKM: Jurnal Manajemen Pengembangan Industri Kecil Menengah, 12(2), 151. https://doi.org/10.29244/mikm.12.2.151-160
Gunawan, E., & Ramli, M. R. (2019). Analysis of the Effectiveness and Prospects of Micro Credit of Baitul Qiradh in Banda Aceh City. Jurnal EMT KITA, 3(1), 16. https://doi.org/10.35870/emt.v3i1.91
Hutagalung, M. A. K. (2017). Pengaruh pengetahuan dan sikap terhadap minat masyarakat pada bank syariah. Jurnal Al-Qasd, 1(2), 12.
Kotler, P., & Amstrong, G. (2016). Prinsip-prinsip pemasaran (13th ed., Vol. 1). Erlangga.
Kristanti, E., & Marta, R. F. (2021). Persuasive and educative advertising content of quick response code indonesian standard in pandemic era. Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 10(2), 301. https://doi.org/10.23887/jish-undiksha.v10i2.34474
Kurniawati, E. T., Zuhroh, I., & Malik, N. (2021). Literasi dan Edukasi Pembayaran Non Tunai Melalui Aplikasi QR Code Indonesian Standard (QRIS) Pada Kelompok Milenial. Studi Kasus Inovasi Ekonomi, 5(1), 23–30.
Mayanti, R. (2020). Faktor-faktor yang mempengaruhi penerimaan user terhadap penerapan quick response indonesia standard sebagai teknologi pembayaran pada dompet digital. Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis, 25(2), 123–135. https://doi.org/10.35760/eb.2020.v25i2.2413
Natalina, S. A., Zunaidi, A., & Rahmah, R. (2021). QUICK RESPONSE CODE INDONESIA STANDARD (QRIS) SEBAGAI STRATEGI SURVIVE USAHA MIKRO KECIL DAN MENENGAH (UMKM) DI MASA PANDEMI DI KOTA KEDIRI. Istithmar: Jurnal Studi Ekonomi Syariah, 5(2). https://doi.org/10.30762/istithmar.v5i2.85
Nofita, M., & Sebastian, D. (2022). Technology Acceptance Models pada Teknologi Digital: Survey Paper. KONSTELASI: Konvergensi Teknologi dan Sistem Informasi, 2(2). https://doi.org/10.24002/konstelasi.v2i2.5347
Permadi, Y. A., & Wilandari, A. (2021). Preferences of Using Quick Response Code Indonesian Standard (QRIS) Among Students as a Means of Digital Payment. Journal of Enterprise and Development, 03(01), 11.
Pikahulan, R. M. (2020). Implementasi Fungsi Pengaturan serta Pengawasan pada Bank Indonesia dan Otoritas Jasa Keuangan (OJK) terhadap Perbankan. Jurnal Penegakan Hukum dan Keadilan, 1(1). https://doi.org/10.18196/jphk.1103
Rad, D., Egerau, A., Roman, A., Dughi, T., Balas, E., Maier, R., Ignat, S., & Rad, G. (2022). A Preliminary Investigation of the Technology Acceptance Model (TAM) in Early Childhood Education and Care. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 13(1), 518–533. https://doi.org/10.18662/brain/13.1/297
Rahardjo, C. R. (2016). Faktor yang menjadi preferensi konsumen dalam membeli produk frozen food. PERFORMA: Jurnal Manajemen dan Start-Up Bisnis, 1(1), 12.
Ramdani, Z., Amri, A., Hadiana, D., Warsihna, J., Anas, Z., & Susanti, S. (2022). Students Diversity and the Implementation of Adaptive Learning and Assessment: A Systematic Literature Review. https://doi.org/10.2991/assehr.k.220203.025
Ramdani, Z., Amri, A., & Warsihna, J. (2021). Perilaku manajemen keuangan karyawan selama pandemi covid-19: Sebuah studi awal. Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 8(1), 170–179.
Rodiah, S. R., & Melati, I. S. (2020). Pengaruh Kemudahan Penggunaan, Kemanfaatan, Risiko, dan Kepercayaan terhadap Minat Menggunakan E-wallet pada Generasi Milenial Kota Semarang. Journal of Economic Education and Entrepreneurship, 1(2), 66. https://doi.org/10.31331/jeee.v1i2.1293
Sekarsari, K. A. D., Indrawati, C. D. S., & Subarno, A. (2021). Optimalisasi penerapan quick response code indonesia standard (qris) pada merchant di wilayah surakarta. Jurnal Informasi Dan Komunikasi Administrasi Perkantoran, 5(2), 42–57.
Setiadi, N. J. (n.d.). Perilaku Konsumen Perspektif Kontemporer pada Motif, Tujuan, dan Keinginan Konsumen (Ketiga). Prenadamedia Group.
Shita, R. (2020). Pengaruh Persepsi Kemudahan Dan Persepsi Kemanfaatan Terhadap Minat Konsumen Menggunakan Kartu Mandiri E-Money Bank Mandiri. JURNAL ILMU EKONOMI (MANAJEMEN PERUSAHAAN) DAN BISNIS, 4(02), 39–48. https://doi.org/10.51512/jimb.v4i02.56
Sihaloho, J. E., Ramadani, A., & Rahmayanti, S. (2020). Implementasi Sistem Pembayaran Quick Response Indonesia Standard Bagi Perkembangan UMKM di Medan. Jurnal Manajemen Bisnis, 17(2), 287. https://doi.org/10.38043/jmb.v17i2.2384
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Taan, H. (2021). Kemudahan Penggunaan dan Harga Terhadap Minat Beli Online Konsumen. e-Journal Ekonomi Bisnis dan Akuntansi, 8(1), 89. https://doi.org/10.19184/ejeba.v8i1.19502
Utami, I. W. (2017). Perilaku Konsumen Analisis Perilaku Konsumen terhadap Keputusan pembelian. CV Pustaka Bengawan.
Wardhani, W., Sumarwan, U., & Yuliati, L. N. (2015). Pengaruh Persepsi dan Preferensi Konsumen terhadap Keputusan Pembelian Hunian Green Product. Jurnal Manajemen dan Organisasi, 1, 19.
Article Metrics
Abstract Views : 2711 timesPDF Downloaded : 995 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.