Analisis Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan dan Kecerdasan Adversitas terhadap Intensi Berwirausaha Mahasiswa

Santi Rohmah(1), Maria Aghata Sri Widya(2),
(1) Universitas Bhinneka PGRI  Indonesia
(2) Universitas Bhinneka PGRI  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/011094710

Full Text:    Language : en

Abstract


The purpose of this study was to determine the effect of entrepreneurship education and adversity intelligence on the entrepreneurial intentions of students of University Bhinneka PGRI. The population of this study 41 students and the instrument used was a questionnaire. The sampling technique used is saturation sampling. Data analysis in this study used multiple linear regression. The result of this study indicates that there is a positive and significant effect between entrepreneurship education on entrepreneurial intentions with a tcount (2,153) > ttable(2,020) and a significant value of 0,038 < 0,05. Adversity intelligence has a positive and significant effect on entrepreneurial intentions with a tcount (2,215) > ttable(2,020) and significant value of 0,033 < 0,05. While simultaneously there is a positive and significant effect between entrepreneurship education and adversity intelligence on entrepreneurial intentions whit a value a fcount(31,216) > ftable (3,23) with a significant level of 0,000 <0,05. The coefficient of determination of this amounted to 0,602. It can be concluded that this study 60,2% is influenced by entrepreneurship education and adversity intelligence. While the remaining 39,8% is influenced by other variables

Keywords


Education,Adversity Intellegence, Intentions

References


Arfidianingrum, D. (2013). Hubungan antara adversity intelligence dengan work-family conflict pada ibu yang bekerja sebagai perawat. Developmental and Clinical Psychology, 2(2).

Devi, A. E. & Hadi, N. U. (2018). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan, Peran Orang Tua Terhadap Intensi Berwirausaha Mahasiswa STKIP PGRI Tulungagung. Pendidikan Ekonomi, 2(1), 1−16.

Dusak, I. K. A. R. (2016). pengaruh Pendidikan Kewirausahaan, Prental, dan Loscus of Control Terhadap Niat Berwirausaha Mahasiswa. E-Jurnal Manajemen Unud 5(8), 5184–5214.

Fauziah, N. (2014). Empati, Persahabatan, dan Kecerdasan Adversitas Pada Mahasiswa Yang Sedang Skripsi. Psikologi Undip, 13(1), 78–92.

Fielnanda, R. (2015). Pengaruh Kewirausahaan, Kecerdasan Adversitas, Dukungan Keluarga dan Norma Subyektif Terhadap Intensi Berwirausaha Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis UIN STS Jambi 2015. IJEP, 2(2), 312−156.

Fradani, A. C. (2016). Pengaruh Dukungan Keluarga, Kecerdasan Adversitas Dan Efikasi Diri Pada Intensi Berwirausaha Siswa SMK Negeri 2 Bojonegoro. EDUTAMA, 3(46), 1.

Ghozali, I. (2017). Pengaruh Efikasi Diri dan Kecerdasan Menghadapi Rintangan terhadap Niat Berwirausaha pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Di Universitas Bangka Belitung. Junal Society, 5(5), 33–43.

Ghozali, Imam. (2016). Aplikasi Analisis Multifariate. Semarang: Badan penerbit Universitas Diponegoro.

Hikmah, S. T. (2017). Pendidikan keirausahaan, Kecerdasan Adversitas dan Lingkungan Keluarga Sebagai Prediktor Minat berwirausaha Siswa SMK Tamtama Karanganyar Kebumen, 1–86.

Kasmir. (2009). Kewirausahaan. Jakarta: Rajawali Pers.

Kustati, E. & Maria, A. (2019). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan dan Adversity Intellegance Terhadap Intensi Berwirausaha Mahasiswa Program Studi Pendidikan Ekonomi Semester VI STKIP PGRI Tulungagung Tahun Akademik 2018/2019. Skripsi, 1−90.

Lestari, R. B., & Wijaya, T. (2012). Pengaruh pendidikan kewirausahaan terhadap minat berwirausaha mahasiswa di STIE MDP, STMIK MDP, dan STIE MUSI. In Forum Bisnis Dan Kewirausahaan Jurnal Ilmiah STIE MDP (Vol. 1, No. 2, pp. 112-119). STIE MDP.

Mayasari, V. (2017). Analisis Pengaruh Kecerdasan Adversitas, Kepribadian Entrepreneurship dan Internal Locas of Control Terhadap Intesitas Berwiusaha (Studi pada Feb Universitas Jenderal Soedirman). Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi, 2(1), 19–14.

Paulina, I. (2012). Faktor Pendukung terhadap Intensi Berwirausaha pada Mahasiswa. JDM (Jurnal Dinamika Manajemen), 3(1).

Pegehrigi, J. (2015). Membangun Intensi Berwirausaha Memulai Adversity Quotient, Self Effficacy dan Need For Achievement. Pendidikan Ekonomi, 182–198.

Putra, A. (2014). Pengujian Personal Financial Behavior, Planned Behavior terhadap Self Control Behavior Dengan Theory Planned of Behavior. Ilmiah Wahana Akuntansi, 9(1), 1–19.

Riduwan. (2010). Rumus dan Data dalam Analisis Statistika. Bandung: Alfabeta

Santi, N., Hamzah, A., & Rahmawati, T. (2017). Pengaruh Efikasi Diri , Norma Subjektif , Sikap Berperilaku , dan Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Intensi Berwirausaha. Inspirasi Bisnis dan manajemen, 1(1), 63–74.

Sari, B. & Rahayu, M. (2019). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan, Kebutuhan akan Prestasi dan Efikasi Diri Terhadap Intensi Berwirausaha SMA Muhammadiyah 1 Jakarta. Ekonomika, 2(1), 22−31.

Srimulyani, V. A. (2013). Analisis Pengaruh Kecerdasan Adversitas, Internal Locus of Control, Kematangan Karir Terhadap Intensi berwirausaha Pada Mahasiswa Bekerja. Pendidikan ekonomi, (01), 96–110.

Vemmy, C. (2012). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Intesi Berwirausaha. Pendidikan Vokasi, 2(1), 117–126.

Wayan Widnyana, I. (2018). Pengaruh Pemberian Mata Kuliah Kewirausahaan dan Pelatihan Wirausaha Terhadap Minat Wirausaha Ekonomi Kreatif Pada Mahasiswa UNMAS denpasar. Bakti Masyarakat Indonesia, 1(1), 171–177.

Wijaya, T. (2017). Hubungan Adversity Intelligence dengan Intensi Berwirausaha ( Studi Empiris pada Siswa SMKN 7 Yogyakarta ). Manajemen dan Kewirausahaan, 9(2), 117–127.

Vemmy, C. (2012). Faktor-faktor yang mempengaruhi intensi berwirausaha siswa SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2(1).


Article Metrics

 Abstract Views : 871 times
 PDF Downloaded : 405 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.