Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD Negeri 125 Palembang

Desta Ariasanti(1), M. Taheri Akhbar(2), Sylvia Lara Syaflin(3),
(1) Universitas PGRI Palembang  Indonesia
(2) Universitas PGRI Palembang  Indonesia
(3) Universitas PGRI Palembang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v5i2.113353

Full Text:    Language : en

Abstract


This study aims to determine whether there is an effect to the discovery learning model on science learning outcomes for fourth-grade students of SD Negeri 125 Palembang. This study uses a quasi-experimental research method (quasi-experimental). The design in this study was a nonrandomized control group pretest-posttest design. The population  is all fourth-grade students of  SD Negeri 125 Palembang. Sampling technique using simple random sampling technique obtained two classes as samples, namely class IV. A as the experimental class and IV. C as control class. The instrument used in the science learning outcomes test for energy source materials is in the form of multiple choice. Testing the data hypothesis in this study using the independent sample t-test. Based on the results of the t-test with tcount = 2,85 while the ttable = 2,011, so the proposed hypothesis can be accepted, namely that there is an influence of discovery learning model on science learning outcomes for fourth grade students of SD Negeri 125 Palembang.


Keywords


Discovery Learning; Learning Outcomes, Science

References


Abdurahman, Maman, Sambas Ali Muhidin, dan Ating Somantri. (2011). Dasar-Dasar Metode Statistika untuk Penelitian Bandung: CV Pustaka Setia.

Ardianto, Angga, Dodik Mulyono, dan Sri Handayani. (2019). Pengaruh Model Discovery Learning terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Inovasi Matematika (Inomatika), 1(1), 33.

Arikunto, Suharsimi. (2012). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Duli, Nikolaus. (2019). Metodologi Penelitian Kuantitatif: Beberapa Konsep Dasar Untuk Penulisan Skripsi & Analisis Data Dengan SPSS. Yogyakarta: Grup Penerbitan CV BUDI UTAMA.

Hosnan. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Kristin, Firosalia, dan Dwi Rahayu. (2016). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Hasil Belajar IPS pada Siswa Kelas 4 SD. Scholaria, 6(1), 84.

Margono. (2010). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Musfiqon. (2012). Panduan Lengkap Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Prestasi Pustakaraya.

Muvid, Muhamad Basyrul, dan dkk. (2020). Strategi dan Metode Pembelajaran Era Society 5.0 di Perguruan Tinggi. Jawa Barat: Goresan Pena.

Pamungkas, Guntur Hendra, Nyoto Harjono, dan Gamaliel Septian Airlanda. (2019). Peningkatan Proses Dan Hasil Belajar IPA Kelas 5 Tema 6 Subtema 3 Dengan Model Pembelajaran Discovery Learning. Jurnal Basicedu, 3(1), 44.

Riduwan. (2012). Belajar Mudah Penelitian Untuk Guru-Karyawan dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta.

Roestiyah. (2012). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Setiyowati, Pipin, dan Vertika Panggayuh. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Menggunakan Video Scribe Sparkol Terhadap Hasil Belajar SMK Perwari Tulungagung Kelas X Tahun Ajaran 2017/2018. JOEICT (Jurnal of Education and Information Communication Technology), 3(1), 13.

Siregar, Syofian. (2017). Statistik Parametrik untuk Penelitian Kuantitatif Dilengkapi dengan Perhitungan Manual dan Aplikasi SPSS Versi 17. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Soetjiningsih, Christiana Hari. (2012). Perkembangan Anak Sejak Pertumbuhan Sampai Dengan Kanak-Kanak Akhir. Jakarta: Prenada Media Group.

Sudjana, Nana, dan Ibrahim. (2009). Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Bandung: Penerbit Sinar Baru Algensindo.

Sugiyono. (2019). Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sukardi. (2016). Metodologi Penelitian Pendidikan Kompetensi dan Praktiknya. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Sunyoto, Danang. (2011). Analisis Regresi dan Uji Hipotesis. Yogyakarta: CAPS.

Surur, Miftahus, dan Sofi Tri Oktavia. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Pemahaman Konsep Matematika. JPE (Jurnal Pendidikan Edutama), 6(1), 11.

Suryani, Nunuk, dan Leo Agung. (2012). Strategi Belajar Mengajar. Yogyakarta: Penerbit Ombak.

Susanto, Ahmad. (2016). Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.

Thoifah, I'anatut. (2015). Statistika Pendidikan dan Metode Penelitian Kuantitatif. Malang: Madani.

Tumurun, Septiani Wahyu, Diah Gusrayani, dan Asep Kurnia Jayadinata. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Pada Materi Sifat-Sifat Cahaya. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 101.

Widiasworo, Erwin. (2017). Strategi & Metode Mengajar Siswa di Luar Kelas (Outdoor Learning) Secara Aktif Kreatif Inspiratif dan Komunikatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.


Article Metrics

 Abstract Views : 535 times
 PDF Downloaded : 153 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.