Validasi Pengembangan Media Edukasi Protokol Covid Berbasis Sablon dalam Bentuk Pouch Bagi Siswa Sekolah Dasar di Kota Padang

Fitri Maiziani(1), Dedi Supendra(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v5i1.112937

Full Text:    Language : ind

Abstract


The Covid-19 pandemic has had an impact on all lines of life, including the education aspect. Entering the New Normal Era, the implementation of learning in schools is regulated following the health protocol. The purpose of this study was to see the validity of the development of Screen Printing-Based Covid Protocol Educational Media in Pouch Form for Elementary School Students in Padang City. The research method used is development research with a 4D model. This research procedure uses quantitative and qualitative data by using research instrument validity questionnaire sheets distributed to experts (validators). The results of this study obtained validity from very valid health experts, from valid media experts, from valid graphic design experts, and from Very Valid Elementary School Education experts


Keywords


Educational Media; Covid Protocol; Screen Printing; Pouch; Elementary School Students

References


Aditya Julian, dkk (2020). Pengaruh penggunaan teks berwarna terhadap hasil belajar siswa ditinjau dari gaya belajar. Jurnal Majamath. Vol.3 No.1

Dahniar (2016). penelitian “Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa. Jurnal Pendidikan dan Kependidikan ISSN 2527-5259 Vol.1 No.1 Desember 2016

Dienna. S (2017). Eksplorasi Teknik Sablon Pada Produk Ready To Wear Dengan Inspirasi Lukisan Jackson Pollock. e-Proceeding of Art & Design : Vol.4, No.3 Desember 2017

Ega.R.W. (2016). Ragam Media Pembelajaran. Yogyakarta : Kata Pena

Jaoharoti Alfin (2015).Analisis Karakteristik Siswa pada Tingkat Sekolah Dasar. Prosiding Halaqoh Nasional dan Seminar Internasional Pendidikan Islam Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Ampel Surabaya

Keputusan bersama Menteri Pendidikan dan Kebudayaan, Menteri Agama, Menteri Kesehatan, dan Menteri Dalam Negeri Republik Indonesia Nomor 01/KB/2020, Nomor 516 Tahun 2020, Nomor HK.03.01/Menkes/363/2020, Nomor 440-882 Tahun 2020 tentang panduan penyelenggaraan pembelajaran pada tahun ajaran 2020/2021 di masa pandemi covid-19

Muhammad Yaqob, dkk (2020). Strategi Pencegahan Penularan Virus Covid-19 pada Sekolah Dasar International journal of community service learning. Volume 4 nomor 3

Maulid Anwar Sidiq (2019). Efektifitas Penggunaan Media Gambar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Vol 6 No.2

Nina Sundari. (2016). Penggunaan Media Gambar Dalam Meningkatkan Keaktifan Siswa Dalam Pembelajaran Pengetahuan Sosial Di Sekolah Dasar.Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru

Peraturan Wali Kota Padang No. 79 Tahun 2020 tentang Pelaksanaan Pembelajaran Masa Pandemi Covid-2019 tahun Pelajaran 2020

Piaget, Jean. & Barbel Inhelder. 2010. The Psychology of Child. Terj. Miftahul Jannah. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Aji, R. H. S. (2020) ‘Dampak Covid-19 pada Pendidikan di Indonesia: Sekolah, Keterampilan, dan Proses Pembelajaran’, SALAM: Jurnal Sosial dan Budaya Syar-i, 7(5). doi: 10.15408/sjsbs.v7i5.15314.

Tejo Nurseto (2011). Membuat Media Pembelajaran yang menarik. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan. Vol 8 No.1

Yunita Setyo Utami (2020). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan dan Konseling Volume 2 No1 Tahun 2020 Halaman 104-109


Article Metrics

 Abstract Views : 192 times
 PDF Downloaded : 64 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.