Penerapan Model Number Head Together (NHT) untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Narasi Ekspositoris di Kelas Tinggi

Muhammad Pujo

Abstract


The objectives of this research are to describe NHT model implementation and also to describe the result which shows improvements in expository narrative writing skills. This research is based on Classroom Action Research. Data are collected through tests, documentations, and observation sheets for teachers and students. It uses quantitative descriptive analysis technique. NHT model implementation affected well showing improvements in every conducted action. The result shows average pre-cycles score of 51,81 with 26% classical completeness. After actions conducted using NHT model, cycle 1 shows average score of 63,1 with 61% classical completeness and cycle 2 shows average score of 75 with 84% classical completeness. The result of expository narrative writing skill are calculated using gain score, which showing a score of 0,48 with medium category.

Keywords


writing skill; NHT learning model; high grader student

Full Text:

PDF

References


Aqib, Z. (2009). Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Yrama Widya.

Ain, T. N. (2013). Pemanafaatan Visualisasi Video Percobaan Grafity Current Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika Pada Materi Tekanan Hidrostatis. Inovasi Pendidikan Fisika, Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika Vol. (2). NO. (2).

Annisa, D. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Gambar Berseri Terhadap Keterampilan Menulis Karangan Narasi Pada Siswa Kelas IV.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Cahyani, I. (2012). Pembelajaran Menulis Berbasis Karakter Dengan Pendekatan Experiental Learning. bandung: Pendidikan Dasar SPS UPI.

Donni Juni Priansa. (2017). Pengembangan Strategi & Model Pembelajaran. bandung: CV. Pustaka Setia.

Hamdayana, j. (2017). Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter. bogor: Ghaliya Indonesia.

Hamid, A. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together Untuk Meningkatkan Kesimpulan Logika Matematika Di Kelas X, 2.

Hamzah, A. (2014). Evaluasi Pembelajaran Matematika. Jakarta: PT. Raja Grafindo.

Huda, M. (2017). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Isjoni. (2014). Kooperatif Learning. 2014: Alfabeta.

Maryam. (2012).Penerapan Pembelajaran Kooperatif NHT (NHT) Dalam Meningkagtkan Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas V SD NEGERI 1 Pinrang. Jurnal Publikasi Pendidikan Vol. (2) No. (2).

Novitasari, K., Hasanah, M., & Pratiwi, Y. (2017). PEMANFAATAN GAMBAR SEBAGAI MEDIA, 2(2), 763–769.

Nugraheni, A. (2012). Penerapan Strategi Kooperatif Learning Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Pedagogia.

Pambudi, dkk. (2017). Penerapan Model Pembelajaran NHT(NHT) Dengan Menggunakan Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar dan Kemampuan Representasi Pada Siswa Kelas VIII C SMP NEGERI Kartasura Tahun 2015/2016. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika (JPMM) Vol (2). Kristiantari, R. (2012). Menulis Deskripsi dan Narasi. Yogyakarta: Media Ilmu.

Permana, E. P. (2016). Penerapan Metode Pembelajaran Kooperatif Number Head Toggether (NHT) UNtuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Berfikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran IPS SD Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara (JPDN) Vol. (1) No. (2).

Ramadhanti, D. (2017). Penerapan Model Kooperatif Tipe Circ Dalam Pembelajaran Menulis Narasi Siswa Kelas VII Smp Negeri 2 Lembah Gumanti, Jurnal Gramatika Vol. (3). No. (2).

Ritawati Mahyuddin; Desyandri. (2017). Peningkatan Keterampilan Menulis Narasi dengan Media Gambar Animasi di SD. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar (JIPPSD), 1(1), 12–28. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/0201711100036-0-00

Rusman. (2013). Model-model Pembelaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Samsidar. (2017).Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT (NHT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Kelas IV SD DDI Siboang. Jurnal Kreatif Tadulako. Vol. (5). No. (7).

Saputro, dkk. (2013). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif NHT (NHT) dan Learnigng Together (LT) Dengan Melihat Kemampuan Memori Siswa Terhadap Presggtasi Belajar Siswa Pada Materi Tata NAma Senyawa Kimia Kelas X SMA NEGERI 2 Karanganyar Tahun 2012/2013 Jurnal Pendidikan Kimia (JPK) Vol (2) No 4.

Shihabuddin. (2009). Evaluasi Pengajaran Bahasa Indonesia. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Shoimin. (2014). Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-ruzz.

Siddik, M. (2018). Peningkatan Pembelajaran Menulis Karangan Narasi Melalui Gambar Berseri Siswa Sekolah Dasar. Vol. (1). No. (1).

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.

Tarigan, H. G. (2013). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. bandung: Percetakan Angkasa.

Ugraheni, A. (2012). Penerapan Strategi Kooperatif Learning Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Pedagogia.

Wiriatmadja. (2012). Metode Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: PT. Remaja rosdakarya.




DOI: https://doi.org/10.24036/jippsd.v3i1.106326

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Plagiarism Check with:

Reference Management Tool:

P-ISSN: 2622-5069

E-ISSN2579-3403