EFEKTIVITAS METODE DRILL UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN MENULIS HURUF HIJAIYYAH BRAILLE MELALUI PAPAN REGLET PADA SISWA TUNANETRA KELAS 2

Budiono Budiono(1),
(1) SLB ABC Putramanunggal Gombong, Indonesia  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/jippsd.v2i2.102700

Full Text:    Language : en; ind

Abstract


This study aims to determine the effectiveness of the Drill method to improve the understanding of writing hijaiyyah letters through a reglet board on students with visual impairments in grade 2 at SDLB Putra Manunggal Gombong, Kebumen. This research is a classroom action research with 4 students of SDLB Putra Manunggal Gombong as the research subjects. This study consisted of 2 cycles that each cycle has three times of meetings. The utilized instruments were test sheet, interview sheet, and observation sheet. Triangulation techniques was used to validate the data. The results showed that: (1) the Drill method was effective in improving students ability to write hijaiyyah braille letters and that achieved a good category; (2) the understanding of writing hijaiyyah letters of SDLB students was increased through Drill method. They achieved an average value in the first cycle by number 64.66 with 50% learning completeness whereas in the second cycle was 72.34 with 75% learning completeness.

Keywords: effectiveness, Drill method, writing comprehension, Reglet board


References


Akhadiah, S. , dkk. (1992/1993). Bahasa Indonesia 2. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Proyek Pembinaan Tenaga Kependidikan.

Arikunto, S. (2009). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Djamarah, S.B. & Zain, A. (2002). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Erdianti. (2017). Meningkatkan Kemampuan Menulis Huruf Hijaiyyah dengan Metode Drill pada Anak Didik Kelompok A TH Dharma Wanita Bungi Kota Bau-Bau. Skripsi: IAIN Kendari.

Fitri, D.A.A, dkk. (2018). Meningkatkan Kemampuan Menulis dengan Metode Drill Bagi Siswa yang Terindikasi Berkesulitan Belajar. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran. Vol 6 (2): 60-63.

Habibi, M., & Chandra. (2018). Strategi Direct Writing Activity Sebagai Upaya Peningkatan Keterampilan Menulis Deskripsi Bagi Siswa Kelas II SD. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(1), 1–11.https://doi.org/https://doi.org/10.24036/0201821100032-0-00

Hasrawati & Ibrahim, H. (2018). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyyah Melalui Penerapan Metode Drill pada Kelompok B TK Islam Kemaraya Kendari. Jurnal Riset Golden Age PAUD UHO. Vol 1 (1): 27-32.

Majid, A. (2014). Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mujid, M.A. (1993). Pemikiran Pendidikan Islam. Bandung: Trigenda Karya.

Puspitaningrum, dkk. (2016). Penggunaan Metode Drill untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Tegak Bersambung. Jurnal Didakta Dwija Indria. Vol 4 (9).

Riati, dkk. (2015). Pengaruh Penerapan Metode Latihan Terhadap Kemampuan Menulis Karangan Narasi Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. Vol 4 (7).

Yamasari. (2010). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis ICT yang Berkualitas. Makalah disajikan pada Seminar Nasional Pascasarjana X-ITS, Surabaya.

Yuliati, A. (2017). Penerapan Metode Latihan (Drill) dalam Pembelajaran Menulis Kritik Sastra pada Mahasiswa. Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran STKIP PGRI Jombang. Vol 3 (1): 1-14.

Zulhemawati. (2015. Penerapan Metode Drill untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Huruf A,I,U,E,O Siswa Kelas I/C (Tunagrahita) SDLBN 31 Pondok Duo Pariaman. Jurnal Konseling dan Pendidikan. Vol 3 (3): 52-55.


Article Metrics

 Abstract Views : 4036 times
 PDF Downloaded : 181 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.