PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN IPS DENGAN MODEL COOPERATIVE TIPE THINK PAIR AND SHARE DI KELAS V SD SEMEN PADANG 1
Abstract
Abstract
The researchis animed to improve the students’ learning outcomes in learning the Social Study Subject by using the Cooverative, Think Pair and Share Model at5th grade of SD Semen Padang 1. Types of this research was classroom action research with qualitative and quantitative approach. Subject of this research were teachers (practitioners) and 21 students. The result of this research shows an excalation from cycle I to cycle II on :a) planning of 7.2%, b) implementation, teacher aspect and student aspects of 19,6%, and c) student learning outcomes of 8,7%. It can be concluded that used Cooperative Model Type Think Pairand Share can improve students achievement in learning social study of elementary school.
Keywords : Learning outcomes, Social study, model
References
DAFTAR RUJUKAN
Aderusliana. 2007. Konsep Dasar Evaluasi Hasil Belajar. Diunduh (http://aderusliana.wprdpress.com, diakses pada 10 Februasi 2018)
Afifuddin dan Beni Ahmad Saebani. 2009. Metodolgi Penelitian Kualitatif. Bandung: Pustaka Setia.
Arikunto, Suharsimi, dkk. 2002. Evaluasi Hasil Belajar. Jakarta: PT Bumi Aksara
Arikunto, Suharsimi, dkk. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Era. Ilmu Pengetahuan Sosial. 2012. Surakarta: Era Pustaka Utama
Erlangga. 2006. IPS Terpadu. Jakarta: Depdiknas
Harmianto, Sri. 2015. Model- Model Pembelajaran Inovatif dan Efektif. Bandung: Alfabeta.
Huda, Miftahul. 2014. Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Isjoni. 2007. Integrated Learning. Pekanbaru: Falah Production.
Istarani. 2012. 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada
Jihad, Asep dan Haris, Abdul. 2012. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: PT Multi Pressindo
Kemendikbud. 2014. Materi Pelatihan Guru Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Kementriaan Pendidikan dan Kebudayaan.
Kurniasih, Imas. 2015. Ragam Pengembangan Model Pembelajaran. Jakarta: Kata Pena.
Nugraha. 2012. Ilmu Pengetahuan Sosial. Surakarta: Ikapi
Purwanto, Ngalim. 2009. Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Rusman. 2011. Model-model pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Sarwono, Jonathan. 2006. Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Sapriya. 2006. Pembelajaran Dan Evaluasi Hasil Belajar IPS. Bandung: Upi Press.
Sudjana, Nana. 2012. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Susanto, Ahmad. 2014. Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenada Media Group
Taniredja, Tukiran, dkk. 2015. Model- Model Pembelajaran Inovatif dan Efektif. Bandung: Alfabeta.
Uno, Hamzah B, dkk. 2012. Menjadi peneliti PTK yang Profesinonal. Jakarta: PT Bumi Aksara
Wahab Azis Abdul. 2009. Metode dan Model-Model Mengajar IPS. Bandung: Alfabeta.
DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v6i2.4158