Peningkatan Hasil Belajar KPK dan FPB dengan Pendekatan Contextual Teaching and Learning di Sekolah Dasar
Abstract
The purpose of this research was to describe the improvement KPK and FPB learning outcomes with the Contextual Teaching and Learning approach in class V SDN 06 Piai Tangah. This type of research is classroom action research, with a qualitative and quantitative approach. The subject of research were teachers and fifth grade students of SDN 06 Piai Tangah. The results obtained in the form of the average cycle I to cycle II are as follows: (1) RPP 82.14% (B) to 92.85% (SB) with an increase of 10.71%, (2) Implementation of learning based on: (a) teacher activity 78.57% (B) to 91.06% (SB) with an increase of 12.49%, (b) student activity 73.21% (C) to 91.06% (SB) with an increase of 17 , 85%, while (3) student learning outcomes (3 domain) 71.48% (C) to 84.09% (B) with an increase of 12.61%. It can be concluded that the Contextual Teaching and Learning approach can improve the learning outcomes of KPK and FPB in class V SDN 06 Piai Tangah.
Keywords: learning outcomes, KPK and FPB, CTL approach
References
Aprinawati, Iis. 2017. Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Operasi Hitung Bilangan dengan Menggunakan Metode Demonstrasi Siswa Sekolah Dasar. Journal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika. 1 (1):55.
Depdiknas. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Depdiknas.
Hamdayama, Jumanta. 2014. Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter. Bogor: Ghalia Indonesia.
Nurhaedah. 2012. Pendekatan Kontekstual (Contextual Teaching and Learning/CTL) dalam Pembelajaran bagi Guru-guru di SDN Inpres Bira 2 Bontoa Makassar. Jurnal Publikasi Pendidikan. 2 (2):153.
Yanirawati, Silvia dkk. 2012. Pembelajaran dengan Pendekatan Kontekstual Disertai Tugas Peta Pikiran untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika. 1 (1):3.
Handini, Dea dkk. 2016. Penerapan Model Contextual Teaching and Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV pada Materi Gaya. Jurnal Pena Ilmiah. 1 (1):453.
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Purwanto, Ngalim. 2013. Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Banduung: Remaja Rosdakarya.
Muslich, Mansur. 2011. KTSP Pembelajaran Berbasis Kompetensi dan Kontekstual. Jakarta: Bumi Aksara
Kunandar. 2011. Guru Profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Sukses dalam Sertifikasi Guru. Jakarta: Rajawali Pers.
Yanirawati, Silvia dkk. 2012. Pembelajaran dengan Pendekatan Kontekstual Disertai Tugas Peta Pikiran untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika. 1 (1):3.
Sudjana, Nana. 2011. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v6i2.4091