Peningkatan Hasil Belajar KPK dan FPB dengan Pendekatan Contextual Teaching and Learning di Sekolah Dasar

Nurmala Dewi - Mahasiswa Universitas Negeri Padang
Masniladevi Masniladevi - Pembimbing 1, Universitas Negeri Padang
Farida F - Pembimbing 2, Universitas Negeri Padang

Abstract


The purpose of this research was to describe the improvement KPK and FPB learning outcomes with the Contextual Teaching and Learning approach in class V SDN 06 Piai Tangah. This type of research is classroom action research, with a qualitative and quantitative approach. The subject of research were teachers and fifth grade students of SDN 06 Piai Tangah. The results obtained in the form of the average cycle I to cycle II are as follows: (1) RPP 82.14% (B) to 92.85% (SB) with an increase of 10.71%, (2) Implementation of learning based on: (a) teacher activity 78.57% (B) to 91.06% (SB) with an increase of 12.49%, (b) student activity 73.21% (C) to 91.06% (SB) with an increase of 17 , 85%, while (3) student learning outcomes (3 domain) 71.48%  (C) to 84.09%  (B) with an increase of 12.61%. It can be concluded that the Contextual Teaching and Learning approach can improve the learning outcomes of KPK and FPB in class V SDN 06 Piai Tangah.

 

Keywords: learning outcomes, KPK and FPB, CTL approach


References


Aprinawati, Iis. 2017. Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Operasi Hitung Bilangan dengan Menggunakan Metode Demonstrasi Siswa Sekolah Dasar. Journal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika. 1 (1):55.

Depdiknas. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Depdiknas.

Hamdayama, Jumanta. 2014. Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter. Bogor: Ghalia Indonesia.

Nurhaedah. 2012. Pendekatan Kontekstual (Contextual Teaching and Learning/CTL) dalam Pembelajaran bagi Guru-guru di SDN Inpres Bira 2 Bontoa Makassar. Jurnal Publikasi Pendidikan. 2 (2):153.

Yanirawati, Silvia dkk. 2012. Pembelajaran dengan Pendekatan Kontekstual Disertai Tugas Peta Pikiran untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika. 1 (1):3.

Handini, Dea dkk. 2016. Penerapan Model Contextual Teaching and Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV pada Materi Gaya. Jurnal Pena Ilmiah. 1 (1):453.

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Purwanto, Ngalim. 2013. Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Banduung: Remaja Rosdakarya.

Muslich, Mansur. 2011. KTSP Pembelajaran Berbasis Kompetensi dan Kontekstual. Jakarta: Bumi Aksara

Kunandar. 2011. Guru Profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Sukses dalam Sertifikasi Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Yanirawati, Silvia dkk. 2012. Pembelajaran dengan Pendekatan Kontekstual Disertai Tugas Peta Pikiran untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika. 1 (1):3.

Sudjana, Nana. 2011. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v6i2.4091