The Influence of the Cooperative Learning Model PQ4R Type Containing Science Literacy on Students Learning Competencies of Ecosystem Material at SMA Negeri 1 Baso

Ayu Lestari -
Rahmawati Darussyamsu -
Siska Farma -
Syamsurizal Syamsurizal -

Abstract


Problems of the research that exist at SMA Negeri 1 Baso, student learning competencies were still low. The effort that can be done was to apply the cooperative learning model with the PQ4R type with science literacy content of  SMA Negeri 1 Baso. The purpose of this research was to study student learning through a cooperative model of PQ4R type with science literacy content at SMA Negeri 1 Baso. This type of research was  experimental research with randomized posttest control group design. The population in this study were all students of class X MIPA SMA 1 Baso registered in 2018/2019. Sampling was done using the Simple purposive Sampling technique, which was chosen as the research samples were class X MIPA 1 as the experimental class and X MIPA 3 as the control class. The instrument used consisted of posttest questions for knowledge competency, observation sheets for students attitudes and skills. The assessment hypothesis using the t-test, can prove the knowledge competency tcount 4.09> ttable1.67, competency assessment value 86% with very good categories for experimemt class  and 58% with enough categories for control class. Competency of skill value tcount 3.55> ttable 1.67. This was an accepted hypothesis. Thus, It was concluded that the cooperative model of PQ4R type with science literacy content improve the competency of knowledge, attitude, and skill of class X MIPA students of SMA Negeri 1 Baso.


Keywords


learning cooperative PQ4R type, science literacy, learning competencies

Full Text:

Fullpaper

References


Ahmad, F. Z. 2013. “Penerapan Strategi PQ4R untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman pada Siswa Sekolah Dasar”. JPGSD, 1 (2), 1-8.

Aini, N. 2009. “Penerapan Strategi PQ4R untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Intensif Siswa Kelas VIII MTs Muhammadiyah 1 Malang Tahun Pelajaran 2008/2009”. Jurnal Artikulasi, 8 (2), 503-523.

Darmawansyah, Cawang dan R. P. Sartika. 2017. “Pengaruh Metode Pembelajaran Preview, Question, Read, Reflection, Recite dan Review (PQ4R) Berbantuan Media Booklet Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Ikatan Kimia Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Pengkadan Kabupaten Kapuas Hulu”. Ar-Razi Jurnal Ilmiah, 5 (1), 13-31.

Direktorat Pembinaan SMK. 2017. Materi Strategi Literasi dalam Pembelajaran Di SMK. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Dzulhikam, M. 2012. “Penerapan Metode Pembelajaran PQ4R dalam Meningkatkan Penguasaan Konsep Siswa Kelas X Semester II pada Pokok Bahasan Ekosistem di MAN Ciledug”. Skripsi. Cirebon. Institut Agama Islam Negeri.

Elmanazifa, S. dan Syamsurizal. 2018. “Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Bermuatan Literasi Sains terhadap Kompetensi Belajar Peserta Didik Kelas XI SMAN 1 Lubuk Alung”. Bioeducation Journal, 3 (1), 1-10.

Firdaus, A. N. 2014. “Penerapan Strategi PQ4R pada Model Pembelajaran Guided Discovery Untuk Meningkatkan Kompetensi Sistem Suspensi pada Siswa Kelas XII TKR di SMK PGRI 1 Lamongan”. JPTM, 3 (1), 25-31.

Fitria, E. 2018. “Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran PQ4R (Preview, Q uestion, Read, Reflect, Ricete, Review) Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII di SMPN 1 Rejotangan Tulungagung’. Skripsi. Tulungagung. Institut Agama islam Negeri Tulungagung

Handayani, F., R. Darussyamsu, G. H. Selaras, Syamsurizal. 2019. “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick Bermuatan Literasi Sains Terhadap Kompetensi Belajar Peserta Didik pada Materi Sistem Pencernaan Manusia di SMP Negeri 15 Padang”. Atrium Pendidikan Biologi, 4 (1), 54-65.

Linayaningsih, F. 2011. “Metode PQ4R (Preview, Question, Read, Recite, Reflect, Review) Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Pendidikan Kewarganegaran”. Majalah Ilmiah Informatika, 2(2), 75-86.

Lufri. 2010. Strategi Pembelajaran Biologi Teori, Praktek dan Penelitian. Padang. UNP Press.

Octafianellis, D. F. dan Sudarmin. 2017. “Pembelajaran PQ4R Berpendekatan VAK Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Keterampilan Genetik Sains”. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 11(2), 1979-1987.

Rosa, F. O. 2015. “Analisis Kemampuan Siswa Kelas X pada Ranah Afektif, kognitif dan Psikomotor”. Jurnal Fisika dan Pendidikan Fisika, 1 (2), 24-28.

Sari, M., R. Darussyamsu, I. L. E. Putri, Syamsurizal. 2019. “Pengaruh Model Pembelajaran Learning Cycle 5E Bermuatan Literasi Sains Terhadap Kompetensi Belajar Peserta Didik pada Materi Zat Aditif dan Adiktif di SMPN 18 Padang”. Atrium Pendidikan Biologi, 4 (1), 74-83.

Sudariman, S. 2015. “Memahami Hakikat dan Karakteristik Pembelajaran Biologi dalam Upaya Menjawab Tantangan Abad 21 serta Optimalisasi Implementasi Kurikulum 2013”. Jurnal Flora. 2 (1), 29-35.

Tamdililing, E. 2011. “Peningkatan Komunikasi Matematis serta Kemandirian Belajar Siswa SMA Melalui Strategi PQ4R Disertai Refutation Text. Jurnal Pendidikan matematika dan IPA. 2 (1), 11-22.

Wahyuningsih, A. N. 2012. “Pengembangan Media Komik Bergambar materi Sistem Saraf Untuk Pembelajaran yang Menggunakan Strategi PQ4R”. Journal of Innovative Science Education, 1 (1), 19-27.

Wijaya, I. M. A. P., N. Wijaya dan I. I. W. Suwatra. 2014. “Pengaruh Metode Pembelajaran PQ4R Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VIII di SMP Negeri 1 Sawan. e-Journal Edutech Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Teknologi Pendidikan, 2 (1), 1-10.

Wondel, R. 2016. “Penggunaan Model Pembelajaran Preview, Question, Read, Recite, Reflect, Review (PQ4R)”. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(1), 128-139.

Yuliati, Y. 2017. “Literasi Sains Dalam Pembelajaran IPA”. Jurnal Cakrawala Pendas, 3 (2), 21-28.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/apb.v4i4.7199

DOI (Fullpaper): http://dx.doi.org/10.24036/apb.v4i4.7199.g3616