The Development of Student Worksheet Based on Contextual Approach about Protist for Senior High School Grade X

Putri Dharmayanti -
Zulyusri Zulyusri -
Siska Farma -
Ristiono Ristiono -

Abstract


The purpose of this research is to develop student worksheet  based on Contextual Approach about Protist for SMA/MA. This research includes development research with reference to 4-D model. The experimental subject in this research is the subject of expert, namely two lecturers of Biology in State University of Padang and science teacher of National Junior High School of Sumpur, as well as the subject of grade X students of Sumpur SMA/MA as potential users of the product. Data in this research is primary data. Instrument collecting data used is validity sheet and sheet of practicality sheet by teacher and student. Result of validity is 86,2% with criteria is valid, result of practicality test is 87,5% by teacher with practical criteria and practice test by learner equal to 88% with practical criteria.

Keywords


student worksheet, contextual approach

Full Text:

Fullpaper

References


Arsyad, A. 2009. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo.

Dedi, A. P. 2017. “Pengembangan Modul Biologi Berbasis Pendekatan Kontekstual pada Materi Zat Aditif Dan Zat Adiktif Untuk Siswa SMP/MTs”. Skripsi tidak Diterbitkan. Universitas Negeri Padang.

Depdiknas. 2008. Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah.

Fitri, R. 2014. ”PengembanganLembar Kerja Siswa Biologi Berorientasi Pendekatan Kontekstual Pada Materi Pewarisan Sifat Untuk Kelas IX”. Tesis tidak Diterbitkan. Universitas Negeri Padang.

Majid, A.2012. Perancangan Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Muslich, Masnur. 2008. KTSP: pembelajaran berbasis kompetensidan kontekstual. Jakarta: Bumi Aksara.

Purwanto, N. 2012. Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung:

Remaja Rosdakarya.

Purwati, dkk. 2015. ”Pengembangan Bahan Ajar Virus Berbasis Pendekatan Pembelajaran Kontekstual dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA”.Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol 4 No. 3, hal. 89-98.

Rahmi, M, Lufri, Zulyusri. 2017. “Pengembangan Modul Bernuansa Pendidikan Karakter yang Dilengkapi Mind Map pada Materi Sistem Peredaran Darah untuk SMA”. Jurnal Biologi dan Pendidikan Biologi Vol 3 No.1, hal 33.

Salvina, Lufri, Zulyusri. 2014. “Penggunaan Pendekatan Kontekstual Berbasis Lesson Study pada Pembelajaran Biologi untuk Meningkatkan Aktivitas dan Kompetensi Belajar Siswa di Kelas VIII.3 MTsN Lubuk Buaya Padang”. Jurnal Pendidikan , Vol.2 No.1, hal. 42.

Trianto. 2015. Model Pembelajaran Terpadu: Konsep, Strategi, dan Implementasinya Pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Bumi aksara.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/apb.v4i1.5500

DOI (Fullpaper): http://dx.doi.org/10.24036/apb.v4i1.5500.g2944