ETHNOBOTANY Melaleuca cajuputi (sub-species cumingiana) BETWEEN THE SABUHUR RIVER AS A POPULAR SCIENTIFIC BOOK

Fitriyani Fitriyani - Universitas Lambung Mangkurat
Dharmono Dharmono - Universitas Lambung Mangkurat
Maulana Riefani - Universitas Lambung Mangkurat

Abstract


Ethnobotany Galam (Melaleuca cajuputi, subspecies cumingiana) on the bank of Sabuhur river still not available yet in Ethnobotany course. Learning product based on local content are expected to add insight to the use of local plant. Material related to regional potential are specials, that are adapted to local situation. Galam has many benefits, which is learning support material. This study aims to describe the Ethnobotany of Galam on the bank of Sabuhur river and validity of popular scientific books. This research is descriptive research and formative evaluation of the Tessmer test. Based on expert judgment, the book has an average score of 87.5% and is included at very valid category. The popular scientific book has procedural and theoretical feasibility.

Keywords


Ethnobotany; Popular Scientific Book; Scientific Book

Full Text:

Fullpaper

References


Andarini, T. Masykuri, M. & Sudarisman, S. (2012). Pembelajaran Biologi Mengunakan Pendekatan Ctl (Contextual Teaching And Learning) Melalui Media Flipchart Dan Video Ditinjau Dari Kemampuan Verbal Dan Gaya Belajar:Jurnal Inkuiri 2(1): 93-104.

Andira, N. Noorhidayati, & Riefani, M.K (2021). Kelayakan Buku Panduan Lapangan “Keanekaragaman Pohon di Lingkungan Kampus Universitas Lambung Mangkurat sebagai Sumber Belajar Mandiri Konsep Keanekaraman Hayati. Wahana-Bio, 13(1), 19-30.

Apituley, D.A.N. Leiwakabessy, J. Nanloh, E.E.E.M. (2014). Pemanfaatan Asap Cair Kayu Putih (Melaleuca cajuputi) Sebagai Antioksidan Dalam Pengolahan Ikan Tuna Asap. Jurnal Chimica et Natura Acta, 2(2), 145-151.

Aryani, F. Noorcayati. & Arbainsyah. (2020). Pengenalan Atsiri (Melaleuca cajuputi): Prospek Pengembangan, Budidaya dan Penyulingan. Jurusan Tteknologi Pertanian Politeknik Pertanian Negeri Samarinda, Samarinda.

Astuti, N. Kaspul. & Riefani, M.K. (2022). Validitas Modul Elektronik “Pembelahan Sel” Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis. Jurnal Eksakta Pendidikan, 6(1), 94-102.

Aulia, D. Kaspul. & Riefani, M.K. (2021). Google Site as a Learning Media in the 21st Century on the Protist Concept. BIO-INOVED, 3 (3): 173-178.

BP2LHK. (2019). Galam, Tumpuan Hidup Masyarakat di Marabahan, Barito Kuala. https://www.menlhk.go.id/.

Brophy J.J., Craven L.A. and Doran J.C. (2013). Melaleucas: their botany, essential oils and uses. ACIAR Monograph 156. Australian Centre for International Agricultural Research: Canberra. 415 pp.

Dharmono. (2007). Dampak Tumbuhan Gelam (Melaleuca cajuputi Powell) Terhadap Struktur Dan Komposisi Vegetasi Lahan Gambut (Studi Kasus Terhadap 4 Lahan Gambut Di Kabupaten Banjar Kalimantan Selatan). Jurnal Bioscientiae, 4(1), 19-28.88888.

Dharmono. (2018). Bahan Ajar Etnobotani. Banjarmasin: Lambung Mangkurat University Press.

Dharmono. Mahrudin. & Riefani, M.K. (2019). Kepraktisan Handout Struktur Populasi Tumbuhan Rawa dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Pendidikan Biologi. BIO-INOVED, 1 (2): 105-110

Dianto. (2019). Penulisan Ilmiah Murni dan Populer. Al-Mau’izhah, 5(1), 85-101

Doran, J.C. & Gunn, B.V. (1994). Exploring The Genetic Resources of Tropical Melaleucas. Forest Genetic Resources. 22: 1-13.

Fanny, Mahya, & Suardiman. (2013). Pengembangan Multimedia Interaktif untuk Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Sekolah Dasar Kelas V. Jurnal Prima Edukasia, 1(1), 1-9.

Hariana. (2006). Tumbuhan Obat dan Khasiatnya. Seri 2. Jakarta: Penerbit Swadaya.

Hera, R., Khairil, & Hasanuddin. (2014). Pengembangan Handout Pembelajaran Embriologi Berbasis Kontekstual pada Perkuliahan Perkembangan Hewan Untuk meningkatkan pemahaman Konsep Mahasiswa Di Universitas Muhammadiyah Banda Aceh. Jurnal EduBio Tropika, 2( 2): 187-250.

Hidayati, N. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Topik Energi Dalam Sistem Kehidupan Di Madrasah Tsanawiyah. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), Vol. 2(2): 389-399. DOI https://doi.org/10.22219/jinop.v2i2.3283.

Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21: Ghalia Indonesia.

Karim. (2003). Potensi Hutan Galam dan Pemanfaatannya di Kelurahan Landasan Ulin Timur, Kecamatan Landasan Ulin, Banjarbaru. Fakultas Kehutanan Unlam, Banjarbaru.

Khairoh. L. Rusilowati, A. & Nurhayati, S. (2014). Pengembangan Buku Cerita IPA Terpadu Bermuatan Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Pada Tema Pencemaran Lingkungan. Unnes Science Education Journal, 3(2), 519-527.777.

Kurniawan, F. H., Istiningrum, R., & Nuha, S. A. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berorientasi Kecakapan Hidup pada Materi Sistem Indera Manusia Untuk Siswa SMA Kelas XI. Jurnal Inovasi dan Teknologi Pembelajaran, 1(4), 338-341.

Lepiyanto, A. & Pratiwi, D. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kontekstual Pada Matakuliah Biologi Umum. Bioedukasi, Jurnal Pendidikan Biologi Universitas Muhammadiyah Metro, 6(1),22-29.

Lestari, E., M. A. Soendjoto., & Dharmono. (2016). Kepraktisan Bahan Ajar Reptilia Di Kawasan Wisata Air Terjun Bajuin Sebagai Media Pembelajaran Biologi. Prosiding Seminar Nasional Lahan Basah Tahun 2016 Jilid 2: 710-712.

Liliasari. (2009). Inovasi Pembelajaran Sains Menuju Profesionalisme Guru. Program Studi Pendidikan IPA. Diakses melalui: http://file.upi.edu. Pada tanggal 6 Agustus 2021.

Mahrudin. & Dharmono. (2018). Pengembangan Handout Struktur Populasi Tumbuhan Kawasan Tepi Sungai Maluka Kabupaten Tanah Laut Pada Mata Kuliah Ekologi Tumbuhan. In Prosiding Seminar Nasional Lingkungan Lahan Basah, Vol. 3 (2). 563-56. Banjarmasin: Universitas Lambung Mangkurat.

Mardapi, D. (2017). Pengukuran, Penilaian, dan Evaluasi Pendidikan. Yogyakarta: Parama Publishing.

Martin, G. J. (1995). Etnobotani: Sebuah Manual Pemuliharaan Manusia dan Tumbuhan. Edisi Bahasa Melayu Terjemahan Maryati Mohamed. Sabah. Malaysia: Natural History Publications (Borneo) Sdn. Bhd. Kinabalu.

Mansur, A. (2010). Modul Metode Penelitian dan Teknik Penulisan Laporan Karya Ilmiah. Bandung: PAAP FE-UNPAD.

Mulyadi. (2015). Tingkat Keterbacaan Reading Materials dalam Mata Kuliah Telaah Teks Bahasa Inggris STAIN Pamekasan. NUANSA, 12 (1): 121– 141.

Novana, T., Sajidan. & Maridi. (2014). Pengembangan Modul Inkuiri Terbimbing Berbasis Potensi Lokal pada Materi Tumbuhan Lumut (Bryophyta) dan Tumbuhan Paku (Pteridophyta). Jurnal Inkuiri. 3(2): 108-122.

Shavira, A.S. Dharmono, Riefani, M.K. (2022). Validity Of 3D Pageflip-Base Pocket Book About Pteridophyta In The Mangrove Area, Kurau District, South Kalimantan, Indonesia. Jurnal Atrium Pendidikan Biologi, 7(1), 64-70.

Pohan, V.W. Dharmno. Riefani, M.K. (2022). Validity 3D Pageflip Pocket Book Containing Poaceae Spescies In Galam Vegetated SWAMP, Bati-bati District. Jurnal Atrium Pendidikan Biologi, 7(2), 114-118.

Pratiwi, D. (2015). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Calon Guru Biologi Melalui Pembelajaran Kooperatif Pada Mata Kuliah Desain Pembelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 6(2), 13-25.

Prastowo, A. (2013). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif, Menciptakan Metode 7 yang Menarik dan Menyenangkan. Yogyakarta: Diva Press.

Purwanto, Y. (1999). Peran dan Peluang Etnobotani Masa kini di Indonesia Dalam Menunjang Upaya Konservasi dan Pengembangan Keanekaragaman Hayati. Prosiding Seminar Hasil-hasil Penelitian Bidang Ilmu Hayat. Bogor: Pusat Antar Universitas Ilmu Hayat IPB.

Rahmi, F. Noorhidayati. & Riefani, M.K. (2020). The Validity of the Human Circulatory System Concepts Handout at Class XI IPA SMAN 6 Banjarmasin. BIO-INOVED, 2(1): 14-19.

Rahmi, B. Riefani, M.K. Utami, N.H. (2022). Validitas Buku Ilmiah Digital Keanekaragaman Tumbuhan Semak di Areal Reklamasi Pertambangan Batubara. EDUKATIF, 7(2): 114-118.

Resiani, N.K, Agung, A.A.G. & Jampel, I.N. (2015). Pengembangan Game Edukasi Interaktif pada Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas VII Semester Genap di SMPN 7 Singaraja Tahun Ajaran 2014/2015. E-journal Edutech Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Teknologi Pendidikan, 3(1), 1-10.

Riefani, M.K. (2019). Validitas dan Kepraktisan Panduan Lapangan Keragaman Burung” di Kawasan Pantai Desa Sungai Bakau. Vidya Karya. Vol 34(2):193-204.

Riefani, M.K. & Mahrudin (2020). Validitas Panduan Lapangan (Field Guide) Matakuliah Zoologi Vertebrata Materi Aves. Prosiding Seminar Nasional Lingkungan Lahan Basah Vol 5 (3): 63-69.

Riefani, M.K. Badruzsaufari. & Dharmono. (2020). “The practicality of odonata handout in invertebrate zoology course,”. Phys. Conf. Ser, 1422 (1). doi: 10.1088/17426596/1422/1/012028.

Rimbawanto, A. Kartikawati, N.K. & Prastyono. (2017). Minyak Kayu Putih Dari Tanaman Asli Indonesia Untuk Masyarakat Indonesia. Ed. Hardiyanto, E. B & A. Balai Besar Penelitian dan Pengembangan Bioteknologi dan Pemuliaan Tanaman Hutan. Yogyakarta.

Rochma, V.A., & Ibrahim, M. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Ispring Suite 8 pada Materi Bakteri untuk Siswa Kelas X SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi, 8(2), 312-320.

Sarah, S. Dharmono. Riefani, M.K. (2022). Validity Level Of 3D Pageflip Pocket Book About Species On Cyperacea FamilyAt Galam Vegetated Swamp. Jurnal Atrium Pendidikan Biologi. 7(1), 42-46.

Sarpani. M.A. Dharmono. Mahrudin. (2020). Validitas Buku Ilmuah Populer Etnobotani Tumbuhan Fagraea racemose Jack ex Wall. di Kawasan Hutan Bukit Tamiang Kabupaten Tanah Laut. Wahana-Bio, 12 (2): 94-103.

Savitri, E., Panjaitan, R. G. P., & Titin, P. (2016). Pengembangan Media E-Comic Bilingual Sub Materi Saluran Dan Kelenjar Pencernaan. Unnes Science Education Journal, 5 (3), 1379-1387.

Setiawan, H & Qiptiyah, M . (2014). Kajian Etnobotani Masyarakat Adat Suku Moronene Di Taman Nasional Rawa Aopa Watumohai. Jurnal Penelitian Kehutanan Wallacea, 3(2), 107-117.

Setyosari. (2013). Ranah Kognitif Dalam Pembelajaran. Malang: Universitas Negeri Malang.

Setyono, Y. A., Karmin, S., & Daru Wahyuningsih. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berupa Buletin dalam Bentuk Buku Saku untuk Pembelajaran Fisika Kelas VIII Materi Gaya ditinjau dari Minat Baca Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Vol.1, 2338-0691.

Situmorang, R. P. (2016). Analisis Potensi Lokal Untuk Mengembangkan Bahan Ajar Biologi di SMA Negeri 2 Wonosari. Jurnal Pendidikan Sains, 4 (1):51-57. DOI https://doi.org/10.26714/jps.4.1.2016.51-57.

Suparman, M.A. (2012). Desain Instruksional Modern. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Supit, M.W.M, Dharmono & Riefani, M.K. (2021). Validitas buku saku famili Myrtaceae di Kawasan Mangrove Desa Sungai Bakau berbasis 3D Pageflip. Oryza, 10(2), 19-25.

Suratsih. (2010). Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Berbasis Potensi Lokal dalam Kerangka Implementasi KTSP SMA di Yogyakarta. Penelitian Unggulan UNY (Multitahun). Yogyakarta: Lembaga Penelitian UNY.

Suryadarma. (2008). Diktat Kuliah Etnobotani. Yogyakarta: Jurusan Pendidikan Biologi FMIPA Universitas Negeri Yogyakarta.

Suwarni, E. (2015). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Lokal Materi Keanekaragaman Laba-laba Di Kota Metro Sebagai Sumber Belajar Alternatif Biologi Untuk Peserta didik SMA Kelas X. Jurnal Pendidikan Biologi, 6(2), 86-92.

Suswina, M. (2016). Hasil Validitas Pengembangan Bahan Ajar Bergambar Disertai Peta Konsep Untuk Pembelajaran Biologi SMA Semester 1 Kelas XI. Ta’dib, 14(1), 44-51.

Tawil, M. & Liliasari. (2014). Keterampilan-keterampilan Sains dan Implementasinya dalam Pembelajaran IPA. Makassar: Universitas Negeri Makassar.

Tessmer, M. (1998). Meeting with The SAME to Design Multimedia Exploration Systems. Educational Technology, Research and Development, 49(2), 79-92.

Thomas, A.N.S.(1992). Tumbuhan obat tradisional. Yogyakarta: Kanisius.

Utami, N.H. & Riefani, M.K. Muchyar. Mirhanudin. (2017). The Measurement of Science Process Skills for First Year Students at Biology Education Departement. The 5th South East Asia Development Research (SEA-DR). Atlantis Press Conference Proceeding 100: 382-384.

Wardhani, R.R. Akhyar, O., & Prasiska, E. (2018). Analisis Skrining Fitokimia, Kadar Total Fenol-Flavonoid Dan Aktivitas Antioksidan Ekstrak Etanol Kulit Kayu Tanaman Galam Rawa Gambut (Melaleuca cajuputi roxb). Jurnal Al Ulum Sains dan Teknologi. 4(1), 39-45.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/apb.v7i3.13043