ELECTRONIC POCKET BOOK ON DIVERSITY OF WATER PLANTS IN RIVER IRRIGATION RAWA VILLAGE TANIPAH DISTRICT MANDASTANA

Wulan Handayani - Universitas Lambung Mangkurat
Hardiansyah Hardiansyah - Universitas Lambung Mangkurat
Mahrudin Mahrudin - Universitas Lambung Mangkurat

Abstract


Plant diversity can be used as learning enrichment material in schools. Likewise, the types of aquatic plants used as enrichment materials in electronic pocket books. This study aims to describe the validity of the electronic pocket book of aquatic plants in the Rawa Irrigation River, Tanipah Village, Mandastana Regency. Research using a descriptive approach with the development of formative evaluation Tessmer (1998) is limited to the stages of development which include self-evaluation, expert review, and content practicality tests. The test results on this product are very valid and very practical. So that it can be used as material to enrich the concept of biodiversity in secondary schools.

Keywords


Electronic Book; Pocket Book; Diversity Book; Mandastana

Full Text:

Fullpaper

References


Abrori, M. (2016). Keanekaragaman Tumbuhan Bawah di Cagar Alam Manggis Gadungan Kecamatan Puncu Kabupaten Kediri. Skripsi. Fakultas Sains dan Teknologi. Universitas Islam Negeri (UIN). Maulana Malik Ibrahim Malang: Malang.

Akbar, R. M. (2019). Inventarisasi Tumbuhan Air di Kawasan Air Terjun Tancak Kecamatan Panti Serta Pemanfaatannya Sebagai Booklet. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Jember: Universitas Jember.

Akbar, S. (2013). Instrumenn Perangkat Pembelajaran. PT. Remajaa Posdakarya.

Augusta, T. S. (2015). Identifikasi Jenis dan Analisis Vegetasi Tumbuhan Air di Danau Lautan Palangkaraya. Jurnal Ilmu Hewani Tropika, Vol. 4, No. (1), 1-5.

Burnawati dan G. Subroto. (2010). Jeniss Tumbuhan Air dii Suakaa Perikanan Awangg Landas Perairan Sungaii Baritoo Kalimantan Selatan. Teknisii Litkayasa padaa Balai Riset Perikanan Perairan Umum, Vo. 12, No. (1), 6-12.

Dharmono & Mahrudin. (2017). PPengembangan Handoutt Strukturr Populasii Tumbuhan Kawasan Tepii Sungaii Maluka Kabupaten Tanah Laut Padaa Mata Kuliah Ekologii Tumbuhan. Prosiding Seminar Nasional, Pascasarjana Pendidikan Sains Universitas Negeri Surabaya. 3(2), 563-567.

Dharmono, Mahrudin & Riefani, M. K. (2019). Kepraktisan Handout Struktur Populasi Tumbuhan Rawa dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahapeserta didik Pendidikan Biologi. Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan. 1(2), 105-110.

Hatta, G. M. (2020). Lahan Basah, Kearifan Lokal, dan Teknologi. Prosiding Seminar Nasional Lahan Basah, No. (1), 7-13.

Hendriks AT, Zeeman G. (2009). Pre-treatment to Ehnance the Digestibility of Lignocellulosic Biomass. Biortech: Epub.

Mardatillah. (2018). Pengembangan Buku Saku Identifikasi Tumbuhan Pada Materi Keanekaragaman Hayati Kelas X Mia 3 Ma Madani Alauddin Paopao. Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar: Makassar.

Munawir, B. (2018). Pengembangan Buku Saku Tentang Keanekaragaman Tumbuhan Berbunga Di Sekitar UIN Sunan kalijaga Sebagai Sumber Belajar Biologi Untuk Siswa SMA/MA. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga: Yogyakarta.

Noor. P. Dharmono., & Muchyar. (2018). Handout Materi Pengayaan Konsep Komunitas Pada Perkuliahan Ekologi Hewan Berbasis Penelitian Keanekaragaman Spesies Kupu-Kupu. Prosiding Seminar nasional lingkungan lahan basah, Vol.3, No. (2), 594-598.

Novitasari, I. A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Buku Saku Berbasis Android Pada Materi Plantae Untuk Kelas X SMA. Universitas Sanata Dharma: Yogyakarta.

Odum, E. P. (1996). Dasar-dasar Ekologi; Edisi Ketiga. Gadjah Mada University Press, Penerjemah Samingan, Tjahjono: Yogyakarta.

Prasetyo, Nugroho Aji dan Perwiraningtyas Pertiwi. (2017). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Lingkungan Hidup pada Mata Kuliah Biologi Universitas Tribhuana Thungadewi. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia. 3(1).

Pratiwi, D., Suratno & Pujiastuti. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Biologii Berbasis Pendekatan SAVI (Somatic, Auditory, Visual, Intellectual) Pada Pokok Bahasan Sistem Pernapasan Kelas XI SMA Dalam Meningkatkan Motivasii dan Hasill Belajar Peserta didik. Jurnal Edukasi UNEJ, I1(2): 5-9.

Riefani, M.K. (2019). Validitas dan Kepraktisan Panduan Lapangan “Keragaman Burung” di Kawasan Panta Desa Sungai Bakau. Jurnal Vidya Karya. 34(2):193-204.

Romansyah, (2016). Pedoman Pemilihan dan Penyajian Bahan Ajar Mata Pelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. Jurnal Logika. 17(2):15-66.

Sakdiyah (2017). Jenis Dan Kerapatan Tumbuhan Paku (Pteridophyta) Di Kawasan Pantai Mangrove Kecamatan Bumi Makmur Kabupaten Tanah Laut Sebagai Bahan Ajar Konsep Keanekaragaman Tumbuhan Di Kawasan Pantai Mangrove. Skripsi Universitas Banjarmasin.

Shavira, S. A, Dharmono & Riefani, M.K. (2022). Validity Of 3d Pageflip-Based Pocket Book About Pteridophyta in The Mangrove Area, Kurau District, South Kalimantan, Indonesia. Jurnal Atrium Pendidikan Biologi. 7 (1).

Sugiyono. (2012). Metodee Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Afabeta.

Suryanda. (2019). Validasi Ahli pada Pengembangan Buku Saku Biologii Berbasis Mind Map (BioMap). Jurnall Ilmiah Pendidikan Biologi. 5(3):197-214.

Tessmer, M. (1998). Planning and Conduction Formative Evaluations, Improvingg the Quality of Educationn and Training. Kogan Page: London.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/apb.v7i3.12942