STUDENT RESPONSES TOWARD COMIC AS AN INSTRUCTIONAL MEDIA

Shinta Putri - Universitas Tanjungpura
Ruqiah Panjaitan - Universitas Tanjungpura
Eko Wahyuni - Universitas Tanjungpura

Abstract


Learning that does not involve students actively causes a lack of balance in students' cognitive, affective and psychomotor abilities, so to solve these learning problems, it is necessary to improve learning media to make it easier for students to remember and analyze a lesson, one of them with e-comic media. This study aims to determine student responses to e-comic on the excretory system material based on cognition, affection, and conation aspects. The research method used is descriptive with a survey approach. The sample in this study was students of class XI IPA SMA, which consisted of 4 classes with 100 students. Data collection techniques in this study using a questionnaire. Data analysis uses questionnaire validation and calculates the percentage of total responses. The results showed that the average percentage of student responses to e-comic learning media in the cognitive aspect was 91%; the affective aspect was 89%; and in the conation aspect was 87.1%; each of the three aspects is categorized as very positif.

Keywords


Student Responses; Comic Media; Instructional Media

Full Text:

Fullpaper

References


Abidin, Z. (2017) Penerapan Pemilihan Media Pembelajaran. Edcometch Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan. 1(1): 9-20.

Aeni, W. A. & Yuspa, A. (2018). Model Media Pembelajaran E-komik untuk SMA. Jurnal Teknologi Pendidikan. 6(1): 91-106.

Aisyah, Panjaitan, R. G. P., & Marlina, R. (2016). Respon Siswa terhadap Media E-Comic Bilingual Sub Materi Bagian - bagian Darah. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. 5(3): 1-12.

Ambaryani, A. & Airlanda, G. S. (2017). Pengembangan Media Komik untuk Efektifitas dan Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Materi Perubahan Lingkungan Fisik. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE). 3(1).

Amir, M. T. (2015). Merancang Kuosioner: Konsep dan Panduan untuk Penelitian Sikap, Kepribadian dan Perilaku. Jakarta: Prenamedia Group.

Ananda, R. & Rafida, T. (2017). Pengantar Evaluasi Program Pendidikan. Medan: Perdana Publishing.

Arikunto. (2006). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Depdiknas.

Arini, W. & Lovisia, E. (2019). Respon Siswa terhadap Alat Pirolis Sampah Plastik sebagai Media Pembelajaran Berbasis Lingkungan di SMP Musi Rawas. Jurnal Thabiea. 2(2).

Asyhar, R. (2012). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Referensi Jakarta.

Audie, N. (2019). Peran Media Pembelajaran Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP. 2(1): 586-595.

Awaludin, T. A. & Rostikawati, R. T. (2020). Pengembangan Buku Saku Materi Mamalia di Taman Margasatwa Ragunan untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan. 4(2): 54-60.

Cahdriyana, R. A. & Richardo, R. (2017). Karakteristik Media Pembelajaran Berbasis Komputer untuk Siswa SMP. Journal of Mathematics Education. 2(2): 1-11.

Dantes, N. (2012). Metode Penelitian. Yogyakarta: ANDI.

Ekayani, P. (2017). Pentingnya Penggunaan Media Pembelajaraan untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja. 2(1): 1-11.

Faryanti, H., Panjaitan, R. G. P., & Yokhebed. (2016). Respon Siswa terhadap Film Animasi Zat Aditif. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran (JPPK). 5(3).

Fawziah, E., Primairyani, A., & Idrus, I. (2018). Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Android pada Materi Keanekaragaman Hayati di SMA 08 Bengkulu. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Biologi. 2(2): 73-79.

Hidayat, R., Lufri, Handayani, D., & Darussyamsu, R. (2019). Validitas Media Pembelajaran E-learning Berbasis Edmodo pada Materi Kingdom Protista Kelas X SMA/MA. Atrium Pendidikan Biologi. 4(1): 106-114.

Holiwarni, B. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran Berbantukan Komputer (Computer Assisted Instruction/CIA) untuk Pembelajaran Kimia SMA. Jurnal Sorot. 9(1): 17-24.

Huda, T. A., Dwijayanti, I., & Sumarno. (2021). Pengembangan E-Komik sebagai Media Pembelajaran IPA Materi Gaya untuk Siswa SD Kelas IV. Wawasan Pendidikan. 1(2): 339-348.

Indriasih, A., Sumaji, Badjuri, & Santoso. (2020). Pengembangan E-comic sebagai Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Kecakapan Hidup Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Kependidikan. 10(2): 155-162.

Irawati & Rokhmani, L. (2016). Pengembangan E-comic sebagai Media Pembelajaran Ekonomi Kelas XI di SMAN 7 Malang Pokok Bahasan Sistem Pembayaran dan Alat Pembayaran. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JPE). 9(1): 31-40.

Kartini, K. S. & Putra, I. N. T. A. (2020). Respon Siswa terhadap Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia. 4(1): 12-19.

Kusuma, A. M., Candramila, W., & Ariyanti, E. (2017). Respon Siswa terhadap Pembelajaran Berbasis Masalah pada Materi Pencemaran Lingkungan di Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran (JPPK). 6(10).

Lia, R.M., Udaibah W., & Mulyatun. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Kimia Berorientasi Etnosains Dengan Mengangkat Budaya Batik Pekalongan. Unnes Science Education Journal. 5(3): 1418-1423.

Maharlika, A. R., Santosa, S., & Prayitno, B. A. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think, Talk, Write (TTW) yang Dipadu dengan Media Buku Komik Biologi terhadap Hasil Belajar Siswa SMA. Proceeding Biologi Educatoin Conference. 15(1): 309-316.

Maidiyah, E. & Fonda, C. Z. (2013). Penerapan Model Pembelajaran ARCS pada Materi Statistika di Kelas IX SMA Negeri 2 RSBI Banda Aceh. Jurnal Peluang. 1(2): 12-2.

Maimunah. (2016). Metode Penggunaan Media Pembelajaran. Jurnal Keislaman & Peradaban. 5(1): 1-24.

Maulise, S. (2010). Sikap Ilmiah. Makalah. Pekan Baru: Jurusan Pendidikan MIPA Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau.

Muhtar, N. A., Nugraha, A., & Giyartini, R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran IPA berbasis Information Communication and Technology (ICT). Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 7(4): 20-31.

Muhtarom. (2010). Pengaruh Penggunaan Compact Disc of Math (CD-M) sebagai Media Pembelajaran Matematika terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Mranggen. Aksioma. 1(1): 77-90.

Mustika, Z. Urgenitas Media dalam Mendukung Proses Pembelajaran yang Kondusif. Jurnal Ilmiah Pendidikan Tenik Elektro. 1(1): 60-73.

Nina, Sundari. (2013). Penggunaan Media Gambar dalam Meningkatkan Keaktifan siswa dalam Pembelajaran Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar. Eduhumaniora. 5(1).

Nugraha, A. D., Binadja, A., & Supartono. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Reaksi Redoks Bervisi SETS Berorientasi Konstruktivistik. Journal of Innovative Science Education. 2(1): 27- 34.

Nuritta, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Qur’an, Hadist, Syariah dan Tarbiyah. 3(1): 171-210.

Panjaitan, R. G. P., Titin, & Putri, N. N. (2020). Multimedia Interaktif Berbasis Game Edukasi sebagai Media Pembelajaran Materi. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia. 8(1): 141-151.

Panjaitan, R.G.P., Savitri, E., & Titin. (2016). Pengembangan Media E-comic Bilingual Sub Materi Saluran dan Kelenjar Pencernaan. Unnes Science Education Journal, 5(3): 1379–1387.

Panjaitan, R. G. P., Titin, & Wahyuni, E. S. (2021). Kelayakan Booklet Inventarisasi Tumbuhan Berkhasiat Obat sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia. 9(1): 11-21.

Priyambodo, E., Wiyarsi, A., & Permanasari, L. (2012). Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Web terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Pendidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran. 42 (2): 99-109.

Purnamasari, S., Panjaitan, R. G. P. & Wahyuni, E. S. (2021). Kelayakan Buku Saku Submateri Zat Aditif VIII SMP Dari Penambahan Sari Wortel (Daucus carota L.) Terhadap Umur Simpan Dan Organoleptik Bakso Ayam. Atrium Pendidikan Biologi. 6(2): 122-130.

Putra, I. K., Artawan, I. G., & Putrayasa, I. B. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Indonesia pada Topik Teks Laporan Hasil Observasi Berbasis Tri Hita Karana untuk Siswa Kelas VII SMP N 1 Gianyar Bali. Jurnal Pendidikan Bahasa Pascasarjana Undiksha. 3(1).

Rahmawati, I., Panjaitan, R. G. P., & Wahyuni, E. S. (2017). Pembuatan Media Komik pada Sub Materi Metabolisme Karbohidrat untuk Siswa SMA Kelas XII. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran (JPPK). 6(8): 1-9.

Ridhatul, R. Lova, Mades, F., & Sudirman. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Komik Biologi pada Materi Sistem Pencernaan Makanan untuk Siswa Kelas XI IPA. Jurnal mahasiswa Pendidikan Biologi Genap. 2(2).

Riduwan. (2015). Skala Pengukuran Variabel-variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sadiman, A.S., Raharjo, R., Haryono, A & Rahardjito. (2010). Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali Pres.

Sanjaya, W. (2011). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Sari, D. P., Panjaitan, R. G. P., & Wahyuni, E. S. (2018). Respon Siswa terhadap Modul Sistem Ekskresi Manusia pada Pembelajaran Biologi Kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran (JPPK). 7(3).

Sari, Pusvyta. (2019). Analisis terhadap Kerucut Pengalaman Edgar Dale dan Keragaman Gaya Belajar untuk Memilih Media yang Tepat dalam Pembelajaran. Jurnal Manajemen Pendidikan. 1(1): 43-57.

Septiani, M. T. & Hasanah, M. (2019). Media Audio Visual untuk Pembelajaran Musikalisasi Puisi. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia, dan Pembelajaran. 3(1): 31-37.

Setiawan, I. G. A. N. (2008). Penerapan Pengajaran Kontekstual Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas X2 SMA Laboratorium Singaraja. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan. 2(1): 42-59.

Setyorini, U., Sukiswo, S.E & Subali, B. (2011). Penerapan Model Pembelajaran Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia. 7(1): 52-56.

Simanjuntak, D. S. & Imelda. (2018). Respon Siswa terhadap Pembelajaran Matematika Realistik dengan Konteks Budaya Batak Toba. Journal of Mathematics Education and Science. 4(1): 81-88.

Siregar, N., Suherman, Masykur, R., & Ningtias, R. S. N. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran E-comic dalam Pembelajaran Matematika. Journal of Mathematics Education and Science. 2(1): 11-19.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sulastri. (2016). Pengembangan Media Pop-up Book untuk Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 SD Negeri Bangunharjo Bantul. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. (5): 2270-2281.

Supriadi. (2017). Pemanfaatan Sumber Belajar dalam Proses Pembelajaran. Lantarida Journal. 3(2): 128-139.

Supriyono. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar. 2(1): 43-48.

Syaparuddin & Elihami. (2019). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa melalui Video pada Pembelajaran PKN di Sekolah Paket C. Jurnal Edukasi Nonnormal.1(1): 187-200.

Taufiqoh, P. L., Raharjo, & Indana, S. (2012). Profil Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Komputer pada Materi Sistem Peredaran Darah Manusia. Biologi Education. 1(2): 1-4.

Waridah. (2015). Penggunaan Bahasa dan Variasi Bahasa dalam Berbahasa dan Berbudaya. Jurnal Simbolika: Research and Learning in Communication Study. 1(1): 84-92.

Wulandari, C., Yogica, R., Hartanto, I. & Syamsurizal. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing Bermuatan Literasi Sains terhadap Kompetensi Belajar Peserta Didik pada Materi Sistem Eksresi Manusia. Atrium Pendidikan Biologi. 103-111.

Zuhrowati, M., Abdurahman, & Suyatna, A. (2018). Pengembangan Komik sebagai Media Pembelajaran IPA pada Materi Pemanasan Global. Jurnal Pendidikan Fisika. 6(2): 144-158.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/apb.v7i2.12504