STUDY OF LITERATURE ON VARIATION IN THE APPLICATION OF THE NUMBERED HEAD TOGETHER TYPE OF COOPERATIVE LEARNING MODEL AND ITS EFFECT ON STUDENTS’ LEARNING COMPETENCIES

Helka Yuliati - Universitas Negeri Padang
Relsas Yogica - Universitas Negeri Padang
Zulyusri Zulyusri - Universitas Negeri Padang
Yusni Atifah - Universitas Negeri Padang

Abstract


The purpose of writing this article is to see the variation in the application of the cooperative learning model type Numbered Head Together and its effect on the learning competence of students. This type of research is a literature study through review articles that refer to previous research. The data used is secondary data, namely a collection of articles that have been SINTA accredited and related to the cooperative learning model Numbered Head Together. Based on the literature review, it was found that the application of the cooperative learning model type Numbered Head Together can improve the learning competence of students in aspects of knowledge, aspects of attitudes, and aspects of skills.

Keywords


Numbered Head Together; Learning Competencies

Full Text:

Fullpaper

References


Ahsyhar, R. (2012). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Referensi.

Aryaningrum,Kiki. 2016. Pengaruh Pembelajaran Berbasis WEB (E-Learning) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Geografi Kelas XI Di SMA Negeri 9 Palembang. Media Penelitian Pendidikan. Vol. 19 No.2.

Burhanuddin, A.M. 2017. Tata Kelola Pembelajaran Aktif, Innovatif, Kreatif, Efektif dan Menyenangkan (PAIKEM) Di SMA Pondok Pesantren IMMIM Makasar. Jurnal Idaarah, Vol.1 No.1.

Fathurrohman Muhammad. 2016. Model-Model Pembelajaran Inovatif. Depok. Ar-Ruzz Media.

Jazilah dkk. 2017. Pengaruh Model Pembelajaran Number Head Together Berbantuan Prezi Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Sistem Saraf. Journal Of Biology Education. Vol.6 No.1.

Kamil,M.P. 2016. Perbedaan Keaktifan Belajar Dan Hasil Belajar Kognitif PLH Pada Konsep Etika Lingkungan Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together Dan Tipe Teams Game Tournament (TGT). Bioedusiana. Vol.01 No.1.

Kemendikbud. 2019. Buku Penilaian Berorientasi Higher Order Thingking Skills. Direktorat Jendral Guru Dan Tenaga Kependidikan.

Manullang, RM dan Djulia E. 2016. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Terhadap Belajar Biologi Pada Materi Sistem Regulasi. Jurnal Pelita Pendidikan. Vol.4 No.2.

Mudlofir, A Dan Rusydiyah, FE. 2017. Desain Pembelajaran Inovatif. Jakarta. Rajawali Pers.

Sihotang Nurhasanah, dkk. 2017. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Number Head Together (Nht) Terhadap Hasil Belajar Dan Kemampuan Bertanya Siswa Pada Materi Sistem Pernapasan Manusia Di Kelas XI IPA SMAN 1 Kutalimbaru. Jurnal Pelita Pendidikan. Vol.5 No.4.

Simbolon, E.N dan Hasirin, A. 2015. Perbedaan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Numbered Head Together Dikombinasikan Mind Mapping Dan NHT Tanpa Mind Mapping Pada Materi Ekosistem Di Kelas X SMA RK Serdang Murni Lubuk Pakan Tahun Pembelajaran 2014/2015. Jurnal Pelita Pendidikan. Vol 3 No.4.

Solihatin, Etin. 2014. Strategi pembelajaran PPKN. Jakarta. Bumi Aksara.

Suprihatiningrum, Jamil. 2016. Strategi Pembelajaran. Depok. Ar-Ruzz Media.

Tambak, Syahraini. 2017. Metode Cooperative Learning Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Al-Hikmah. Vol.14 No.1.

Uki Melinda Noci. 2018. Efektifitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Dan NHT Berbantuan Alat Peraga Sistem Pernapasan Manusia Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Biota (biologi dan pendidikan. Vol.11 No.1.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/apb.v6i2.10884

DOI (Fullpaper): http://dx.doi.org/10.24036/apb.v6i2.10884.g4688