Pengembangan Media Video pada Pembelajaran Berbasis Microlearning Mata Kuliah Rangkaian Listrik

Sartika Anori(1), Winda Agustiarmi(2), Putra Jaya(3),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(3) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/voteteknika.v12i3.130719

Full Text:    Language : id

Abstract


Mata kuliah teori rangkaian listrik merupakan salah satu mata kuliah yang membutuhkan media untuk penjelasan mendalam mengenai konsep-konsep abstrak dan kompleks dalam pembelajarannya. Media video merupakan salah satu media yang dapat membantu dalam penyampaian materi, yang mana pada penelitian ini media video yang dikembangkan adalah media video berbasis microlearning. Tujuan dari penelitian ini adalah mengembangkan media video berbasis microlearning untuk mengoptimalkan pemahaman mahasiswa dalam pembelajaran dan untuk mengetahui kelayakan dari media video yang dikembangkan dalam pembelajaran mata kuliah rangkaian listrik. Metode pengembangan yang dilakukan pada penelitian ini adalag metode 4D (Define, Design, Develop, Disseminate). Penelitian ini mengungkapkan bahwa media yang di kembangkan sangat layak digunakan pada pembelajaran mata kuliah Rangkaian Listrik dengan hasil uji kelayakan 85,4%.

Kata kunci : Media Video, Microlearning, Rangkaian Listrik

 

The Theory of Electrical Circuits course is one that requires media to provide an in-depth explanation of abstract and complex concepts within its material. Video media is one such tool that can aid in delivering this content. In this study, the developed video media is based on microlearning principles. The aim of this research is to develop microlearning-based video media to optimize students' understanding in learning and to assess the feasibility of this developed video media for the Electrical Circuits course. The development method used in this study is the 4D method (Define, Design, Develop, Disseminate). The research reveals that the developed media is highly feasible for use in teaching the Electrical Circuits course, with a feasibility test result of 85.4%.

Keywords: Video Media, Microlearning, Electrical Circuits


References


Rozi, F., & Anwar, M. (2024). Perancangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Teknologi Augmented Reality pada Mata Pelajaran Dasar Elektronika. Voteteknika (Vocational Teknik Elektronika dan Informatika), 12(1).

Zahra, A., Dewi, I. P., Hendriyani, Y., & Novaliendry, D. (2024). Pengembangan Media Augmented Reality Pada Pembelajaran Videografi di SMK Negeri 2 Padang Panjang. Voteteknika (Vocational Teknik Elektronika dan Informatika), 12(2).

Mayer, R. E. (2009). Multimedia Learning (2nd ed.). Cambridge University Press

Clark, R. C., & Mayer, R. E. (2016). E-Learning and the science of instruction: Proven guidelines for consumers and designers of multimedia learning (4th ed.). Wiley.

Berk, R. A. (2009). Multimedia teaching with video clips: TV, movies, documentaries, and news shows. International Journal of Technology in Teaching and Learning, 5(1), 1-21.

Heinich, R., Molenda, M., Russell, J. D., & Smaldino, S. E. (2002). Instructional media and technologies for learning (7th ed.). Prentice Hall.

Chank, R. C., & Kozma, R. B. (2002). The role of multimedia in learning and education. Lawrence Erlbaum Associates.

Hug, T. (2006). Microlearning: A new pedagogical approach. In Proceedings of the Microlearning Conference (pp. 1-6). University of St. Gallen.

Tharp, R. G., & Dalton, S. S. (2007). Teaching for understanding: What teachers need to know. Jossey-Bass.

Kraiger, K., Ford, J. K., & Salas, E. (1993). Applying cognitive, skill-based, and affective theories of learning outcomes to new methods of training evaluation. Journal of Applied Psychology, 78(2), 311-328

Lai, C.-L., & Hwang, G.-J. (2015). An investigation of the effectiveness of mobile learning-based microlearning on learners' performance. Journal of Educational Technology & Society, 18(4), 250-263.

Gibbons, A. S., & Fairchild, A. L. (2009). The role of microlearning in instructional design. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 4(4), 14-21.

Putra, K. E., & Jaya, P. (2023). Rancang Bangun Media Pembelajaran Menggunakan Wix aada Mata Pelajaran Pengendali Sistem Robotik. Voteteknika (Vocational Teknik Elektronika dan Informatika), 11(2), 136-144.


Article Metrics

 Abstract Views : 64 times
 PDF (Bahasa Indonesia) Downloaded : 32 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.