Navigating The Terrain of Arabic Language-Based Education in Indonesia: Insight and Solution

Siti Nazla Raihana(1), Annisa Fristyarini(2), Avivi Kayla Bikratuna Rahmah(3),
(1) Sekolah Tinggi Dirasat Islamiyah Imam Syafi'i Jember  Indonesia
(2) Sekolah Tinggi Dirasat Islamiyah Imam Syafi'i Jember 
(3) Sekolah Tinggi Dirasat Islamiyah Imam Syafi'i Jember  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2024 Lingua Didaktika: Jurnal Bahasa dan Pembelajaran Bahasa

DOI : https://doi.org/10.24036/ld.v18i2.126134

Full Text:    Language : en

Abstract


Arabic-based education in some Indonesian schools offers its own complexities and challenges in the application of foreign languages to daily learning. This research explores the dynamics of challenges, strategies, and motivations faced by students learning Arabic. Using a qualitative approach and interviews, the research identifies several challenges, such as the lack of Arabic-speaking interlocutors, a lack of internal motivation, low self-confidence, pauses in Arabic language practice, and difficulties in understanding the books of ancient scholars. In addition, the research revealed various strategies used to overcome the challenges, including the search for individual success stories in learning Arabic, utilizing social media as a learning resource, and relating Arabic to other disciplines of interest. Motivation to persevere in learning Arabic arises from understanding that this language is the main key to understanding Islam, changing the perception that Arabic is not an ancient language, and utilizing messages from parents and teachers. The understanding that Arabic trains critical thinking skills is also a driver, with an emphasis on the tremendous opportunities offered in the Arabic language learning process.


Keywords


Arabic language learning; Indonesian schools; Challenges and Motivations

References


Afifuddin, M. (2021). PEMBENTUKAN LINGKUNGAN PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI SEKOLAH TINGGI ILMU TARBIYAH AL-FATTAH (STITAF) SIMAN LAMONGAN. CENDEKIA, 13(01), 42–54. https://doi.org/10.37850/cendekia.v13i01.163

Andini, N. F. (2020). Dampak pembelajaran daring bagi mahasiswa masa pandemi Covid-19. www.academia.edu. https://www.academia.edu/43778936/Dampak_Pembelajaran_Daring_Bagi_Mahasiswa_Masa_Pandemi_Covid_19

Arista, M., Sadjiarto, A., & Santoso, T. (2022). Pengaruh Motivasi Belajar dan Teman Sebaya terhadap Kemandirian Belajar Pelajaran Ekonomi pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi. Jurnal Basicedu, 6(4), 7334–7344. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3499

Danasasmita, W. (2007). Guru Bahasa Jepang Di Indonesia : Peluang Dan Tantangan. Jurnal Bahasa Asing, 4(1). https://journal.stba-jia.ac.id/?page_id=38

Fane, A., & Sugito, S. (2019). Pengaruh keterlibatan orang tua, perilaku guru, dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar matematika siswa. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 6(1), 53–61. https://doi.org/10.21831/jrpm.v6i1.15246

Febrianingsih, D. (2020). View of Keterampilan membaca dalam pembelajaran bahasa Arab. SALIMIYA: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam, 2(2). https://ejournal.iaifa.ac.id/index.php/salimiya/article/view/335/295

Hadiyanto, A., Samitri, C., & Ulfah, S. M. (2020). Model Pembelajaran Bahasa Arab Multiliterasi Berbasis Kearifan Lokal Dan Moderasi Islam di Perguruan Tinggi Negeri. Hayula : Indonesian Journal of Multidisciplinary Islamic Studies, 4(1), 117–140. https://doi.org/10.21009/004.01.07

Husni Shidqi, M., & Mudinillah, A. (2021). PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DENGAN MEMANFAATKAN LINGKUNGAN BERBAHASA BAGI MAHASISWA DI PERGURUAN TINGGI. JURNAL EDUCATION AND DEVELOPMENT, 9(3). https://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/2807

Khosiyono, B. H. C. (2019). Kebijakan pendidikan bahasa asing di Indonesia dalam perspektif masyarakat global. Jurnal Pembangunan Pendidikan Fondasi Dan Aplikasi. https://doi.org/10.21831/jppfa.v6i1.20612

Kustanti, D., & Prihmayadi, Y. (2017). PROBLEMATIKA BUDAYA BERBICARA BAHASA INGGRIS. Al-Tsaqafa. https://doi.org/10.15575/al-tsaqafa.v14i1.1798

Makki Hasan, A. (Ed.). (2021). Inovasi dalam Pembelajaran Bahasa Arab Tahun 2021 : Implementasi Latihan Kemampuan Berbahasa Arab secara Daring. Prosiding Seminar Inovasi PembelajaranBahasa Arab Tahun 2021Program Doktor Pendidikan Bahasa Arab UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta 2021, 1. https://vicon.uin-suka.ac.id/index.php/konipbsa/article/view/1282

Miftahun Ni’am, A. (2022). Urgensi Transformasi Kurikulum Bahasa Arab Madrasah Aliyah di Indonesia: Menelisik Historisitas dan Perkembangannya dari Masa ke Masa. REVORMA: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran, 2(1). https://ejournal-revorma.sch.id/index.php/mansa/article/view/16

NUR AYUNINGTYAS, D. (2017). PENERAPAN METODE THINK PAIR AND SHARE UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR FIQIH PESERTA DIDIK KELAS V MI SANAN PAKEL TULUNGAGUNG - Institutional Repository of UIN SATU Tulungagung. UIN SATU Tulungagung.

Prabowo, R. A., Hita, I. P. a. D., Lubis, F. M., Patimah, S., Eskawida, E., & Siska, S. (2023). Pengaruh motivasi terhadap hasil belajar dribbling permainan bola basket. Journal on Education, 5(4), 12648–12658. https://doi.org/10.31004/joe.v5i4.2253

Putri, A., & Febriani Sya, M. (2023). Tantangan Berbicara Bahasa Inggris pada Siswa Sekolah Dasar. Karimah Tauhid, 2(2). https://ojs.unida.ac.id/karimahtauhid/article/view/7850

Rafsanjani, H., Zubaidillah, M. H., & Nuruddaroini, M. a. S. (2022). Problematika Mahasiswa dalam Manajemen Skill Berbahasa Arab pada Perguruan Tinggi di Kalimantan. Jurnal Basicedu, 6(3), 5166–5180. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.3072

Rahman, K. (2018, February 15). Perkembangan Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia. https://ejournal.iaiibrahimy.ac.id/index.php/tarbiyatuna/article/view/130

Rosyada, A., & Ramadhianti, A. (2021). Implementasi Pembelajaran English-Speaking pada Pondok Pesantren Tradisional Al Mustaqim: Tantangan untuk Dakwah Global. E-Dimas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 12(3), 428–437. https://doi.org/10.26877/e-dimas.v12i3.6533

Rozi, F. (2021). PENGARUH LINGKUNGAN KERJA DAN MOTIVASI TERHADAP SEMANGAT KERJA KARYAWAN. Journal Economic and Strategy, 2(1), 12–20. https://doi.org/10.36490/jes.v2i1.131

Setyo Rini, F., Abdul Wahib Ahsan, M., & Aldini, A. (2021). PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB: STUDI KASUS PESERTA PROGRAM KADERISASI ULAMA (PKU) GONTOR TAHUN 2021. In International Conference on Arabic Language (INCALA) - KONASBARA (Vol. 7). https://prosiding.arab-um.com/index.php/konasbara/article/view/1001

Syafitri, A. (2019, November 6). Hubungan antara Kepercayaan Diri Siswa terhadap Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris. https://jurnal.stkipkusumanegara.ac.id/index.php/semnara2019/article/view/334

Thariq, P. A., Husna, A., Aulia, E., Djusfi, A. R., Lestari, R., Fahrimal, Y., & Jhoanda, R. (2021). Sosialisasi pentingnya menguasai bahasa Inggris bagi mahasiswa. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 316. https://doi.org/10.35308/baktiku.v2i2.2835

Thoha, M. (2012). PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DENGAN PENDEKATAN MANAJEMEN BERBASIS SEKOLAH. DOAJ (DOAJ: Directory of Open Access Journals). https://doi.org/10.19105/ojbs.v6i1.420

Ubaidillah, U. (2020, January 14). PENGEMBANGAN MINAT BELAJAR KOGNITIF PADA ANAK USIA DINI. Ubaidillah | JCE (Journal of Childhood Education). https://journalfai.unisla.ac.id/index.php/jce/article/view/66/pdf

Umaroh, M. Y. (2023). Pengaruh Pemasaran Viral Terhadap Niat Belajar Mahasiswa. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana. https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snpasca/article/view/2168


Article Metrics

 Abstract Views : 82 times
 PDF Downloaded : 35 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2024 Lingua Didaktika: Jurnal Bahasa dan Pembelajaran Bahasa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.