LANGUAGE PRODUCTION STRATEGY WHICH POTENTIALLY CAUSING ERROR IN JAPANESE: Modification Error in Students’ Doushi in Bunpo Test

Hendri Zalman(1),
(1) Prodi Pendidikan Bahasa Jepang FBS UNP Jln. Prof. Hamka Air Tawar Padang  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2017 Komposisi: Jurnal Pendidikan Bahasa, Sastra, dan Seni

DOI : https://doi.org/10.24036/komposisi.v17i1.8434

Full Text:    Language : i

Abstract


This research is motivated by the phenomenon of the results of Japanese error analysis research in Indonesia which always indicates on mother language interference factor and competency factor as the cause of error. Therefore, this study has a purpose to prove it and find the cause of language errors from the student side, that is the strategy that students do when producing language (modification doshi). The results of this study indicate that the cause of student error in modifying doshi there are three factors. These factors are performance, competence, and generalization factors (student strategy). 

Keywords: language production strategy, error, performance, competence, generalization.  

 

STRATEGI PEMRODUKSIAN BAHASA YANG BERPOTENSI MEMUNCULKAN KESALAHAN: Kesalahan Modifikasi Doushi pada Tes Bunpo Mahasiswa

Abstrak

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh fenomena hasil-hasil penelitian analisis kesalahan berbahasa Jepang di Indonesia yang selalu mengindikasikan pada faktor interferensi bahasa ibu dan faktor kompetensi sebagai penyebab kesalahan. Oleh karena itu, penelitian ini memiliki tujuan untuk membuktikannya dan menemukan penyebab kesalahan berbahasa dari sisi mahasiswa, yaitu strategi yang dilakukan mahasiswa ketika memroduksi bahasa (modifikasi doshi). Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penyebab kesalahan mahasiswa dalam memodifikasi doshi ada tiga faktor. Faktor tersebut adalah performansi, kompetensi, dan faktor generalisasi (strategi mahasiswa).

Kata Kunci: strategi pemroduksian bahasa, error, performansi, kompetensi, generalisasi.

Keywords


language production strategy, error, performance, competence, generalization.

References


Alwasilah, C. A (2003). Pokoknya Kualitatif. Jakarta : Pustaka Jaya.

Corder, S. P. (1980). Error analysis and interlanguage. London : Oxford University Press.

Crystal, D. (1985). Dictionary of linguisties and phoneties. Second edu. Padstow, Cornwall.

Ellis, R. (1986). Understanding second language acquisition. Oxford University Press.

Gass, S. M & Selinker, L. (1994). Second language acquisition. New jersey : Lawrence Erl baum Associates, Inc.

Sutedi, D. (2009). Penelitian pendidikan bahasa Jepang. Bandung : UPI Press.

Zalman, H. (2016). Analisis kesalahan modifikasi doshi renyokei pada mahasiswa bahasa Jepang FBS UNP Tahun Masuk 2014. Puitika: Jurnal Humaniora 12(1).


Article Metrics

 Abstract Views : 379 times
 PDF Downloaded : 121 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Komposisi: Jurnal Pendidikan Bahasa, Sastra, dan Seni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.