Da’wah Message of Religous Pantun in Malay Pantun Published by Balai Pustaka

Wachid Eko Purwanto(1), Yosi Wulandari(2),
(1) Universitas Ahmad Dahlan  Indonesia
(2) Universitas Ahmad Dahlan  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2023 Komposisi: Jurnal Pendidikan Bahasa, Sastra, dan Seni

DOI : https://doi.org/10.24036/komposisi.v24i2.125388

Full Text:    Language : en

Abstract


In the 1920s, pantun became part of Islamic religious education in the archipelago. The aim of this study is to describe Islamic religious education in Pantun Melayu published by Balai Pustaka. This research method is descriptive qualitative. The research object of interest in this research is Islamic religious education in Pantun Melayu. Data was collected using reading and note-taking techniques and analyzed using content analysis based on the Islamic religious education data group in Pantun Melayu. The results of this study show that Islamic religious education in Pantun Melayu includes monotheism education, sharia education, moral education and education through Islamic stories. The five types of education in this pantun can be used as a medium for da'wah to strengthen the delivery of the message of Islamic education.

 


Keywords


education, Islam, pantun, Malay

References


Abror, Abd. Rachman. (2009). Pantun Melayu: Titik Temu Islam dan Budaya Lokal Nusantara. Yogyakarta: LKiS

Ahmad, J. (2018) “Desain Penelitian Analisis Isi (Content Analysis),” ResearchGate, no. June, pp. 1–20, doi: 10.13140/RG.2.2.12201.08804.

Ahmad, Nur. (2016). “Berdakwah Melalui Metode Kisah (Tinjauan Manajemen Dakwah)”. Tadbir: Jurnal Manajemen Dakwah, Vol. 1, No. 1, p. 19—40.

Andriani, T. (2012). “Pantun Dalam Kehidupan Melayu (Pendekatan historis dan antropologis)”. Soial Budaya, vol. 9, no. 2, pp. 195–211.

Astuti, D. P. J. (2020) “Semiotika Pantun Minang pada Masyarakat Minangkabau Kota Bengkulu,” Disastra, vol. 2, no. 1, p. 43, doi: 10.29300/disastra.v2i1.2708.

Darma, Budi. (1995). “Harmonium”. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Effendy, Tenas. (1993). “Pantun sebagai Media Dakwah dan Tunjuk Ajar Melayu”. Pemerintah Daerah Tingkat 1 Provinsi Riau. Proyek Inventarisasi dan Dokumentasi Kebudayaan Daerah Riau

Effendy, Tenas and M. Al Mudra. (2004). “Tunjuk ajar dalam pantun Melayu”. Yogyakarta: Yogyakarta : Balai Kajian dan Pengembangan Budaya Melayu (BKPBM).

Fang, Liaw Yock. (2011). “Sejarah Kesusastraan Melayu Klasik”. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Firmansyah, M. Iman. (2019). “Pendidikan Agama Islam: Pengertian, Tujuan, Dasar dan Fungsi”. Jurnal Pendidikan Agama Islam -Ta’lim, Vol. 17, No. 2, pp. 79-90

Gani, E. (2012). “Kajian Terhadap Landasan Filosofi Pantun Minangkabau,” Komposisi J. Pendidik. Bahasa, Sastra, dan Seni, vol. 10, no. 1, pp. 1–10, doi: 10.24036/komposisi.v10i1.49.

Habibi, M. (2021). “Teknik Komunikasi Dakwah melalui Kesenian Tundang Mayang Sanggar Pusaka Kalimantan Barat,” Al-Hikmah J. Dakwah, vol. 14, no. 2, pp. 253–274.

Hadi, W.M., Abdul. (1999). “Kembali ke Akar Kembali ke Sumber: Esai-esai Sastra Profetik dan Sufistik”. Jakarta: Pustaka Firdaus.

Hamzah, Amir. (1996). “Sastera Melayu Lama dan Raja-Rajanya”. Jakarta: Dian Rakyat.

Haninda, Frizkha. (2020). Upaya Indonesia Terhadap UNESCO dalam Menjadikan Pantun sebagai Warisan Budaya Dunia. JOM FISIP, Vol. 7, No. 2, Juli 2020: 1—12.

Hasanadi. (2018). “Seni Dendang Bengkulu Selatan,” J. Penelit. Sej. dan Budaya, vol. 4, no. 2, pp. 1134–1155.

Junita, J., M. Mualimin, and A. H.M. (2021) “Dakwah Kultural Dalam Tradisi Maantar Jujuran Suku Banjar Di Samuda Kotawaringin Timur,” J. Dakwah Risal., vol. 31, no. 2, p. 138, doi: 10.24014/jdr.v31i2.10581.

Kusnadi. (2016). “Pantun Melayu: Kajian Terhadap Pesan Dakwah dalam Tafsir al-Azhar,” Wardah J. Dakwah dan Kemasyarakatan, vol. 17, no. 2, pp. 155–173.

Masrura, W., Sabari., and Sunandar. (2020) “Pantun Melayu Sambas Sebagai Media Dakwah (Studi dalam Tradisi Pulang Memulangkan Di Seranggam Sambas),” J. Sambas, vol. 3, no. 1, p. 1–12.

Moleong, L.J. (2018). “Metodologi Penelitian Kualitatif”. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Muhadjir, N.. (2000). “Metodologi Penelitian Kualitatif”. Yogyakarta: Rake Sarasin.

Murti, Fitri Nora. (2017). “Jejak Pesona Pantun di Dunia: Suatu Tinjauan Diakronik-Komparatif”. Prosiding Seminar Nasional Bahasa, Sastra dan Pembelajarannya, Jember: 22 Maret 2017. Hal 543—558.

Mutmainnah. (2020). “Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Budaya Pantun Melayu Ketapang”. Tarbiya Islamica: Jurnal Keguruan dan Pendidikan Islam, Vol. 1 (2), Juli-Desember, pp 1—15.

Nurhayati, Enung; Dedi Junaedi; Sahliah. (2019). “Dakwah Islam Melalui Karya Sastra”. Hanifiya: Jurnal Studi Agama-Agama, Vol 2, No 2, p. 105—112.

Piah, Harun Mat. (1989). Puisi Melayu Tradisional: Suatu Pembicaraan Genre dan Fungsi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka Kementerian Pendidikan Malaysia.

Rajo Penghulu, H. Idrus Hakimy DT. (1994). 1000 Pepatah-Petitih, Mamang, Bidal, Pantun, Gurindam. Bandung: Rosda Karya

Redaksi Balai Pustaka. (2005). Seri Sastra Nostalgia: Pantun Melayu. Jakarta: Balai Pustaka.

Rosidi, Ajip. (2008). Pantun Anak Ayam. Jakarta: Pustaka Jaya

Rusyad, Daniel. (2021). Ilmu Dakwah: Suatu Pengantar. El Abqarie Digital: Bandung.

Usman, Zuber. (1960). Kesusasteraan Lama Indonesia. Jakarta: Gunung Agung.

Waluyo, H.J. (1987). Teori dan Apresiasi Puisi. Jakarta: Jakarta: Erlangga.

White, M. D. and E. E. Marsh. (2006). “Content analysis: A flexible methodology,” Libr. Trends, vol. 55, no. 1, pp. 22–45, doi: 10.1353/lib.2006.0053.

Wiguna, M. Z., R. K. Yuda, and I. Uli. (2017) “Analisis Nilai-nilai Pendidikan dalam Pantun Melayu Sambas,” J. Pendidik. Bhs., vol. 6, no. 1, pp. 114–129.

Wulandari, Yosi. (2021). Ajaran Adat dalam Pantun Adat Minangkabau. Yogyakarta: K-Media.

Wulandari, Yosi dan Fitri Merawati. (2021). “Ajaran Adat dan Pusaka Penghulu dalam Pantun Adat Minangkabau karya N.M. Rangkoto”. Komposisi, Vol. 2, No. 22, pp. 137—158.

Wulandari, Yosi dan Fitri Merawati. (2022) “Ajaran Berbudi dalam Sampiran Pantun Adat Minangkabau karya N.M. Rangkoto”. Komposisi, Vol. 23, No. 2, pp. 124—140.

Yuwono, Untung. (2007). Gerbang Sastra Indonesisa Klasik. Jakarta: Wedatama Widya Sastra

UNESCO. (2020). “Decision of the Intergovernmental Committee: 15.COM 8.B.30”. Diakses pada 3 Desember 2023 pukul 14.00 WIB. https://ich.unesco.org/en/decisions/15.COM/8.B.30


Article Metrics

 Abstract Views : 68 times
 PDF Downloaded : 56 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Komposisi: Jurnal Pendidikan Bahasa, Sastra, dan Seni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.