Identification of Motivation and Self-Actualization Dance Studio Students

I Gusti Ngurah Sudibya(1), Gatut Rubiono(2), Ida Ayu Wayan Arya Satyani(3), Nurida Finahari(4), Ida Made Dwipayana(5),
(1) ISI Denpasar Bali  Indonesia
(2) Universitas PGRI Banyuwangi  Indonesia
(3) ISI Denpasar Bali  Indonesia
(4) Universitas Widyagama Malang  Indonesia
(5) Yayasan Bumi Bajra Sandi Denpasar Bali 

Corresponding Author
Copyright (c) 2023 Komposisi: Jurnal Pendidikan Bahasa, Sastra, dan Seni

DOI : https://doi.org/10.24036/komposisi.v24i1.113818

Full Text:    Language : en

Abstract


Student’s motivation in participating in dance lessons in a dance studio can determine the success of the learning process. This study aims to identify the motivation and self-actualization of dance studio students. Research respondents are 220 dance studio students from Denpasar and Buleleng Bali. The research was conducted using a questionnaire distributed through the google form application. The questionnaire consists of 8 question items with predetermined answer choices. The results of the study indicate that hobbies are the main reason for students to choose dance. The self-actualization of students is shown to be sufficient for them to be involved in dance performances.


Keywords


motivation, actualization, student, dance studio

References


Bionita, A. F. B., & Handayani, E. W. (2017). Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Kursus Tari di Sanggar Tari Rizky Budoyo Jatim Kecamatan Candi Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Sendratasik, 5(1), 1–19.

Delia, A. S., & Yeni, I. (2020). Rancangan Tari Kreasi Terhadap Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1071–1079.

Dewi, G. D. K., Sarjiwo, & Indrawati, A. (2021). Metode Pembelajaran Tari Rumeksa di Sanggar Dharmo Yuwono Purwokerto. Indonesian Journal of Performing Arts Education, 1(1), 40–47.

Faradiningsih, A. R., & Juwariyah, A. (2021). Pengembangan Minat Tari Melalui Ekstrakurikuler Seni Tari di SMPN 1 Mojokerto. Jurnal Pendidikan Sendratasik, 10(1), 1–16.

Hasrianti. (2012). Upaya Meningkatkan Motivasi Siswa Dalam Belajar Seni Budaya Kelas VIII di SMP Negeri 3 Watansoppeng Kabupaten Soppeng, Skripsi. Program Studi Pendidikan Sendratasik, Jurusan Sendratasik, Fakultas Seni dan Desain, Universitas Negeri Makassar.

Hermawati, Y. F. (2019). Meningkatkan Pengetahuan, Minat dan Bakat Peserta Didik Terhadap Seni Tari dengan Model Pembelajaran Explicit Intruction di SMK Negeri 7 Kota Bandung. Jurnal Penelitian Pendidikan LPPM Universitas Pendidikan Indonesia, 19(3), 467–474.

Korina, D. N., & Wahyuning, E. (2014). Manajemen Sanggar Tari Lung Ayu Kabupaten Jombang. Jurnal Pendidikan Sendratasik, 2, 42–58.

Lado, R. M. K. (2014). Motivasi Belajar Siswa Sanggar Tari Bali Siwa Nata Raja di Yogyakarta, Skripsi. Jurusan Pendidikan Seni Tari, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Yogyakarta.

Lestari, A. P. (2015). Motivasi Siswa dan Kaitannya dengan Hasil Belajar Seni Tari (Studi Kualitatif pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 4 Karawang Barat), Skripsi. Jurusan Pendidikan Seni Tari, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Jakarta.

Lindita, T. (2021). Perkembangan Sanggar Tari Pesona Nusantara di Kabupaten Lahat Tahun 1992-2019, Skripsi. Program Studi Pendidikan Sejarah, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sriwijaya.

Mukharomah, L. (2014). Penanaman Karakter Disiplin dan Tanggung Jawab pada Siswa Sanggar Tari Semarak Candrakirana Art Center Tahun 2014, Naskah Publikasi. Program Studi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Mulyani, S., Ismunandar, & Istiandini, W. (2014). Upaya Meningkatkan Minat Dalam Pembelajaran Seni Tari Melalui Model Kooperatif di SMP, Artikel Penelitian. Program Studi Pendidikan Seni Tari dan Musik, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Tanjungpura, Pontianak.

Nareswari, N. A., Bahruddin, M., & Yosep, S. P. (2015). No TitlePerancangan Media Promosi Sanggar Tari Gito Maron Art Performa Sebagai Upaya Meningkatkan Brand Awareness. Jurnal Desain Komunikasi Visual, 4(2), 1–10.

Nor, P. (2017). Persepsi Anggota Sanggar Tari Borneo Etnika Terhadap Tari Tradisional Kalimantan Timur. EJournal Ilmu Komunikasi, 5(3), 401–412.

Nugroho, L. F., Djono, & Sariyatun. (2016). Peranan Sanggar Seni Santi Budaya Dalam Pelestarian Budaya Tradisional dan Sebagai Wahana Pendidikan Seni Budaya Kelas 8 SMPN 4 Sukoharjo Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Candi, 14(2), 147–166.

Resi, L. A., Haryono, S., & Subiyantoro, S. (2019). Pendidikan Seni Tari Sanggar Seni Sarwi Retno Budaya Surakarta Sebagai Pengembangan Karakter Anak. Mudra Jurnal Seni Budaya, 34(3), 402–410.

Safira, M. R., & Lubis, E. E. (2019). Pengaruh Komunikasi Interpersonal Terhadap Motivasi Berprestasi Antar Anggota Sanggar Tari Glossy Dancer Pekanbaru. Jom Fisip, 6(2), 1–10.

Sangadah, M., Yetti, E., & Nursilah. (2021). Motivasi Belajar Praktik Tari Tradisional Dalam Jaringan. Jurnal Pendidikan Tari, 2(1), 37–49.

Sari, K. M. (2021). Metode Pelatihan di Sanggar Swargaloka Dalam Mengembangkan Prestasi Siswa. Jurnal Pendidikan Tari, 2(1), 76–89.

Setyaningsih, P., & Yuliandi, R. (2019). Perbandingan Tingkat Kebugaran Siswa yang Mengikuti dan Tidak Mengikuti Kegiatan Sanggar Tari. Altius: Jurnal Ilmu Olahraga Dan Kesehatan, 8(1), 1–8.

Suhartini, T., Padalia, A., & M, R. (2018). Sanggar Seni Sekolah Sebagai Wadah Pengembangan Minat Tari Terhadap Siswa SMP Negeri 26 Makassar, Thesis [Program Studi Pendidikan Sendratasik Fakultas Seni dan Desain Universitas Negeri Makassar]. http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/16989

Suputri, N. L. G. D., Hardiman, & Budiarta, I. G. M. (2016). Metode Pembelajaran Seni di Sanggar Bali Trimanik Kreatif Denpasar. Jurnal Pendidikan Seni Rupa Undiksha, 6(3), 1–12.

Sutisna, N. (2016). Pengaruh Tari Topeng Terhadap Peningkatan Daya Tahan. Sport, 1(1), 184–193.

Voneline, Q. D., Susmiarti, & Indrayuda. (2021). Faktor-Faktor Penghambat Minat Siswa Kelas X pada Pembelajaran Seni Budaya (Tari) di SMK Negeri 9 Padang. E-Jurnal Sendratasik, 10(2), 124–133.


Article Metrics

 Abstract Views : 216 times
 PDF Downloaded : 51 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Komposisi: Jurnal Pendidikan Bahasa, Sastra, dan Seni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.