Peningkatan Hasil Belajar Tematik Menggunakan Strategi Pembelajaran Think-Tac-Toe pada Siswa Tunagrahita Ringan

Ihsa Nabilla(1), Mega Iswari(2), Evanofrita Evanofrita(3),
(1) Pendidikan Profesi Guru Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(3) SLB YPPLB Padang  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2023 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus

DOI : https://doi.org/10.24036/juppekhu1253410.64

Full Text:    Language : en

Abstract


Students with mild intellectual disabilities experience problems related to academic abilities because their intelligence level is below average at an IQ of 50-70. As a result, student learning outcomes in class are low. However, academic potential can still be developed optimally. The aim of this research is to improve thematic learning outcomes using the think-tac-toe strategy for students in class VII C class VII C light class 4 Tunagrhaita at SLB YPPLB Padang. Research was carried out on theme 5 (ecosystem), sub-theme 2 (ecosystem components), learning 3 (relationship of biotic and abiotic components) with content in Indonesian, science and mathematics. The low student learning outcomes were due to the strategies used previously being conventional and not accommodating student needs. The research method used is Collaborative PTK in 2 cycles, with stages of planning, implementation, observation and reflection. Data was obtained using observation, tests and interviews. Data analysis uses quantitative analysis in the form of visual graphs and qualitative analysis in the form of information in learning. The research results showed that there was an increase in thematic learning outcomes for blind students using the Think-tac-toe strategy.


Keywords


Think-tac-toe, Hasil belajar Tematik, Tunagrahita ringan

References


Baharuddin, B., & Saidang, S. (2020). Implementasi Kebijakan Pendidikan Inklusif Di SDN No. 39 Cakke. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(2), 189–204.

Diani Ayu Pratiwi, M. P., Lawe, Y. U., Munir, M., Wahab, A., Prananda, G., Safiah, I., … Fazilla, S. (2021). Perencanaan pembelajaran SD/MI. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Handayani, Y. T. (2014). Tujuan Pembelajaran. Pelatihan Untuk Pelatih: Teknik Mengajar. Badan Pengawas Tenaga Nuklir.

Iswari, M., Kasiyati, K., Zulmayetri, Z., & Ardisal, A. (2017). Bimbingan Teknis Penyusunan Proposal Penelitian Tindakan Kelas dan Penulisan Artikel pada Guru-guru Sekolah Dasar SD N 17 Limau Manis Padang. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 5(3), 156–162.

Kadarwati, A., & Malawi, I. (2017). Pembelajaran Tematik:(Konsep dan Aplikasi). Cv. Ae Media Grafika.

Magdalena, I., Prabandani, R. O., & Rini, E. S. (2021). Analsisi Taksonomi Bloom sebagai Alat Evaluasi Pembelajaran di SDN Kosambi 06 Pagi. NUSANTARA, 3(2), 227–234.

Markoglou, A. (2019). Differentiated Instruction and Pupil Motivation in Language Teaching. European Journal of Education, 2(2), 6–14.

Marlina, M. (2020). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Inklusif.

Marlina, M. (2021). Panduan Pelaksanaan Model Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Inklusif. (M. Iswari, Ed.). Padang: Afifa Utama.

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 1(1), 128–135.

Pusdatin Kemendikbud. (2021). Statistik sekolah luar biasa (SLB) 2020/2021. Pusat Data Dan Teknologi Informasi, Sekretariat Jenderal, Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan, 1–165. Retrieved from http://repositori.kemdikbud.go.id/22120/1/isi_3E73984D-07CD-40C7-9E81-3809CBC4081F_.pdf

Putri, R. E., & Iswari, M. (2018). Media Video Tutorial dalam Keterampilan Membuat Boneka dari Kaus Kaki Bagi Anak Tunagrahita. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 6(2), 178–185.

Ramadhani, R., Masrul, M., Nofriansyah, D., Abi Hamid, M., Sudarsana, I. K., Sahri, S., … Suhelayanti, S. (2020). Belajar dan Pembelajaran: Konsep dan Pengembangan. Yayasan Kita Menulis.

Sugiarti, G. (2017). Perbandingan Hasil Belajar Siswa yang Menggunakan Lks dengan Siswa yang Tidak Menggunakan Lks pada Konsep Sistem Gerak di MAN Cianjur. FKIP UNPAS.

Sukardi, F. (2014). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Metode Percobaan dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 3(7).

Wahid, M., & Baharudin, E. (2010). Evaluasi Pembelajaran.


Article Metrics

 Abstract Views : 156 times
 PDF Downloaded : 64 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.