Efektivitas Media Pasir dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan bagi Anak Disleksia

Ulfa Alifia Ningrum(1), Arisul Mahdi(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2023 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus

DOI : https://doi.org/10.24036/juppekhu1229690.64

Abstract


This study aims to prove that sand media is effective in improving early reading skills for dyslexic children. This study uses a type of experimental research with a single subject research A-B-A design. The research subject was a dyslexic child in grade III elementary school who still could not distinguish the letters b and d. Data collection techniques used reading tests, observations (observations) and interviews. The data collected is in the form of a score in the form of a percentage. Then, the data were analyzed by graphical visual analysis. Based on data analysis from three conditions for 16 meetings, the baseline condition (A1) shows stable data at 0% and flat (=). Baseline conditions (B) show unstable data of 33.33% and increase (+). The baseline condition (A2) shows 80% stable data and increases (+).The results of the research that has been carried out show that children's initial reading ability increases after being given an intervention using sand media. Thus, the sand media proved to be effective in improving beginner reading skills

 

 


Keywords


Disleksia, Membaca Permulaan, Media Pasir

References


Afrom, I. (2013). Studi Tentang Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuab Membaca. Anterior Jurnal, 13(1), 122–131.

Dalman. (2013). Keterampilan Membaca. Raja Grafindo Persada.

Faradila, A. (2018). Penerapan Metode VAKT (Visual, Auditori, Kinestetik, dan Taktil) untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Tunagrahita Ringan. Universitas Muhammadiyah Malang.

Hidayah, A. (2019). Meningkatkan Kemampuan Menulis Awal melalui Media Pasir pada Siswa Kelompok “A” di Taman Kanak-Kanak Al Falahiyah Lamongan. UIN SUNAN AMPEL SURABAYA.

Jannah, I., & Irdamurni. (2021). Meningkatkan Kemampuan Membaca Kata menggunakan Metode Fernald bagi Anak Disleksia. Journal of Basic Education Studies, 4(1), 507–515.

Laely, K. (2013). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan melalui Penerapan Media Kartu Gambar. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 7(2), 300–319.

Lidwina, S. (2012). Disleksia Berpengaruh pada Kemampuan Membaca dan Menulis. Jurnal STIE Semarang, 4(3), 9–17. Mahdi, A. (2022). Panduan Lengkap : Asesmen Perkembangan dan Akademik. CV Afifa Utama.

Marlina. (2021). Single subject research: Penelitian subjek tunggal. Raja Grafindo Persada.

Muliasari, L. (2013). Metode Multisensori melalui Media Pasir dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Tunagrahita Ringan. Repository UPI.

Mulyadiprana, A., Respati, R., & Haifa, N. (2020). Pengenalan Ciri Anak Pengidap Disleksia. PEDADIDAKTIKA: JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR, 7(2), 21–32.

Rofiah, N. H. (2015). Proses Identifikasi: Mengenal Anak Kesulitan Belajar Tipe Disleksia bagi Guru Sekolah Dasar Inklusi. INKLUSI Journal of Disability Studies, 2(1), 109–124.

Salamah, U. (2018). Penggunaan Metode Cerdas Berbahasa Indonesia Fonik (CBIFonik) untuk Melatih Kemampuan Membaca Permulaan Anak. Universitas Pendidikan Indonesia.

Saptowati, H. (2018). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia 4-5 Tahun melalui Media Pasir.

Muhammadiytah Jakarta.

Simbolon, R., Kaisyati, & Irdamurni. (2013). Efektivitas Metode Cantol Roudhoh untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan bagi Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 2(3).

Subini, N. (2012). Mengatasi Kesulitan Belajar pada Anak. Mentari Pustaka. Widyastuti, A. (2017). Kiat Jitu Anak Gemar Baca Tulis. Elex Media Komputindo.

Yati, Z., Marlina, & Mahdi, A. (2022). Efektivitas Metode Struktual Analitik Sintetik untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan bagi Anak Disleksia. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1–10.


Article Metrics

 Abstract Views : 140 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.