Meningkatkan Kemampuan Penjumlahan Deret ke Bawah Melalui Media Cubaritme pada Anak Diskalkulia

Mauzanda Ihsan(1), Mega Iswari(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2023 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus


Full Text:    Language : en

Abstract


Researchers have an interest in raising this issue because it has the aim of helping children in improving students' downward addition skills by using a cubaritme media approach to improve the ability to add downward series in research subjects. This study uses a type of experimental research in the form of Single Subject Research (SSR) with an A-B-A design. The results of data analysis conducted for 15 meetings, where data collection was carried out in two conditions, namely baseline (A) with the acquisition of percentage results of 20%, 40%. 40% and 40%. Then the intervention condition (B) with the acquisition of a percentage of 50%, 50%, 50%, 60%, 70%, 70%, and 70% and the A2 baseline condition with the acquisition of percentage results of 80%, 100%, 100% and 100%. Based on the data obtained from the results of this study, it shows that cubaritme media can improve the ability of downward addition in dyscalculia children at SD 17 Jawa Gadut Padang. 


Keywords


Anak Diskalkulia, Kemampuan Penjumlahan Deret Kebawah, Media Cubaritme

References


Abdurrahman, M. (2003). Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Atmaja, J. R. (2018). Pendidikan dan Bimbingan Anak Berkebutuhan Khusus. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Daryanto. (2016). Media Pembelajaran (Ke-2 Revis). Yogyakarta: Gava Media.

Fajariyah, N., & Riratnawati, D. (2008). Cerdas Berhitung Matematika. Jakarta: Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional.

Hamzah, M. (2014). Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematika. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Hamzah, M. A., & Muhlisrarini. (2016). Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematika. Jakarta: Rajawali Pers.

Hendriana, H. dan U. S. (2016). Penilaian Pembelajaran Matematika (N. F. Atif, Ed.). Bandung: PT Refika Aditama.

Hidayah, N., Suyadi, Akbar, S. A., Yudana, A., Dewi, I., Puspitasari, I., … Wat, D. E. (2019). Pendidikan Inklusi dan Anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta: Samudra Biru.

Irdamurni. (2018). Memahami Anak Berkebutuhan Khusus. In N. Juwita & M. Iswari (Eds.), Goresan Pena Anggota IKAPI. Kuningan: Goresan Pena.

Janner Simarmata, Ramadhani, Y. R., Rahim, R., Mawati, A. T., Siregar, R. S., Ardiana, D. P. Y., … Wati, M. (2021). Teori Belajar dan Pembelajaran. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Juang Sunanto, Takeuchi, K., & Nakata, H. (2006). Penelitian dengan Subjek Tunggal. Bandung: UPI Press.

Kemendikbud. (2013). Kerangka Dasar dan Struktur Kurikulum 2013. Jakarta, Jakarta: Kemendikbud.

Kristiana, I. F., & Widayanti, C. G. (2016). Buku Ajar Psikologi Anak Berkebutuhan Khusus 1. Semarang: UNDIP Press.

Mahnun, N. (2012). MEDIA PEMBELAJARAN (Kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran). An-Nida’, 37(1), 27–35. https://doi.org/10.4236/ce.2020.113020

Purwanto. (2013). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Riyanto, S., & Aglis, A. H. (2020). Metode Riset Penelitian Kuantitatif. Penelitian Di Bidang Manajemen, Teknik, Pendidikan Dan Eksperimen. Yogyakarta: Deepublish.

Rudiyati, S. (2005). Peran dan Tugas Guru pembimbing Khusus dalam Pendidikan Inklusi. Jurnal Pendidikan Khusus, 1(1).

Sani, R. A. (2019). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press.

Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus


Article Metrics

 Abstract Views : 167 times
 PDF (Bahasa Indonesia) Downloaded : 90 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.