Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Vokal bagi Anak Slow Learner Melalui Aplikasi Membaca Lancar di Kelas II (Single Subject Research) SD N 03 Batu-Basa

Ikhsan AL Furqan(1), Arisul Mahdi(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2023 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus


Abstract


This study aims to demonstrate that Slow Learner students can effectively improve their ability to read vowel letters using reading learning application media. The research was conducted as an A-B-A design experiment with stubble subjects (Single Subject Research). The percentage score that was collected was the form of the data that was analyzed using graphic and visual analysis. The baseline (A1) results of 16 observations collected over three phases yielded stable data of 0% and flat (=). The data in the intervention phase B were stable at 80% and increased (+). 90% of the stable data came from the baseline phase (A2). The data show that slow learners in class II can effectively improve their ability to read vowel letters with the reading learning application media.


Keywords


Huruf Vokal, Aplikasi Belajar Membaca, Slow Learner.

References


Amelia, W. (2016). Karakteristik dan jenis kesulitan belajar anak slow learner. Jurnal Aisyah: Jurnal Ilmu Kesehatan, 1(2), Hal-53

Astuti, I. A. D., Dasmo, D., & Sumarni, R. A. (2018). Pengembangan media pembelajaran berbasis android dengan menggunakan aplikasi Appypie di SMK Bina Mandiri Depok. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 24(2), 695-701.

Cahdriyana, R. A., Setyorini, R., & Dahlan, U. A. (2019). TINGKAT KREATIVITAS SLOW LEARNERS. 4(1), 1–14.

Fajrina, R., Zulmiyetri, & Damri. (2013). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Vokal Melalui Laptop Mainan Anak Untuk Anak Tunagrahita Ringan Kelas Ii Di Slb Perwari Padang. E-Jepekhu, 2(September), 609–621.

Fauziah, H., & Hidayat, M. T. (2022). Jurnal basicedu. 6(3), 4825–4832.

Krismanto, W., & Khalik, A. (2015). MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN MELALUI METODE SURVEY , QUESTION , READ , RECITE , REVIEW ( SQ3R ) PADA SISWA KELAS IV SD NEGERI 46 PAREPARE. V(September).

Kusumastuti, G., & Prabawati, W. (2022). Desain Aplikasi Podclusive sebagai Inovasi Pembelajaran bagi Mahasiswa Tunanetra di Perguruan Tinggi. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 6(1), 28–33. https://doi.org/10.24036/jpkk.v6i1.619

Marlina, M. (2021). Single Subject Research: Penelitian Subjek Tunggal.

Pertiwi, A. D., Universitas, P., & Yogyakarta, N. (2016). STUDY DESKRIPTIF PROSES MEMBACA PERMULAAN. 759–764.

Rumapea. (2021). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Multimedia Interaktif Ruba Bagi Anak Disleksia Kelas III Di SDN 153068 Pinangsori 1. Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus, 9(2), 77–85.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan : Pendekatan kuantitaif, kualitatif dan R&D (Alfabeta).

Sukma, H. H. (2021). Slow Learner 2. Penerbit K-Media.

Trisnawati. (2014). Peningkatan kemampuan mengenal huruf melalui metode permainan kartu huruf pada kelompok B1 TK ABA ketanggungan wirobrojon Jogjakarta. Universitas negeri padang: di akses 12 november 2016.

Yati, Z., Marlina, M., & Mahdi, A. (2022). Efektivitas Metode Struktual Analitik Sintetik Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Disleksia (Single Subject Research di Kelas II SDN 10 Rimbo Tangah)). Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1–10. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.2332

Yolanda, S. T., & Damri, D. (2022). Efektivitas Aplikasi Marbel Berbasis Android dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan bagi Anak Disleksia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1563–1569. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2261


Article Metrics

 Abstract Views : 129 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.