PROFIL SISWA TUNAGRAHITA RINGAN (X) YANG BERPRESTASI DI BIDANG KETERAMPILAN MENJAHIT DI SLB NEGERI 1 HARAU

Adinda Fania(1), Asep Ahmad Sopandi(2),
(1) Universitas negeri padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2023 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus


Abstract


The purpose of this study was to find out the achievements of students with mental retardation X and anyone who has an active role in increasing the achievements achieved by X to excel in the sewing skill branch at the provincial level. This research uses a type of case study research. The subject of this research is a mentally retarded child who achieves achievements in sewing. The research was conducted at SLB N 1 Harau. Data collection techniques in this research are in the form of interviews and case studies. The results of this study are that X was able to achieve achievements in the field of sewing skills, namely in the LKSN PDBK event at the district, provincial and national levels. The role of the teacher in developing X's achievements is to provide moral support by providing motivation and guidance. The learning method given by Mrs. Ida Hamidah is by providing coaching, guidance and practice.


Keywords


Mild mental retardation, achievement, sewing skills

References


Devira, D., Hasanuddin, W. S., & Zulfadhli, Z. (2017). Profil Tokoh Perempuan Dalam Novel Metropop Sunshine Becomes You Dan In A Blue Moon Karya Ilana Tan. Jurnal Bahasa Dan Sastra, 5(1), 36–49.

Dunn, J. M., & Leitschuh, C. (2014). Special Physical Education. Kendall Hunt Publishing.

Fauzi, M. R. (2019). Pola Belajar Siswa Penyandang Tunanetra Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Di Ma Muhammadiyah 1 Ponorogo. Iain Ponorogo.

Hastuti, S. D., & Ilyas, I. (2017). Strategi Pembelajaran Pelatihan Menjahit Sebagai Upaya Meningkatkan Kemandirian Anak Tunagrahita Di Sekolah Luar Biasa (Slb) Dharma Anak Bangsa Klaten. Journal Of Nonformal Education, 3(1), 72–79.

Hidayah, N. L. (2017). Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Sman 2 Kota Bengkulu Melalui Ekstrakulikuler Risma Al-Ashr. Al-Bahtsu: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 2(2).

Juniar, M. A., & Wijono. (2019). Profil Kondisi Fisik Atlet Karate Persiapan Porprov Kabupaten Tuban Tahun 2019. Universitas Negeri Padang.

Kurniawan, A. (2009). Prestasi Remaja Di Daerah Abrasi. Indigenous Jurnal Berkala Psikologi, 11(2), 29–37.

Kustawan, D. (2013). Bimbingan Dan Konseling Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Jakarta: Luxima Metro Media.

Moleong, L. J. (2021). Metodologi Penelitian Kualitatif. Pt Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E., & Profesional, M. G. (2002). Bandung: Remaja Rosda Karya, 2005. Nata, Abuddin, Tafsir Ayat-Ayat Pendidikan, Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Pratiwi, R. P. (2014). Mengenalkan Agama Pada Anak Berkebutuhan Khusus. Jogjakarta: Luxima.

Pujiastuti, T. (2021). Perkembangan Keagamaan Anak Tunagrahita (Studi Kasus Di Sekolah Luar Biasa Negeri Kota Bengkulu). Aswaja Pressindo.

Puspitasari, T., Susilo, B., & Coastera, F. F. (2016). Implementasi Metode Dempster-Shafer Dalam Sistem Pakar Diagnosa Anak Tunagrahita Berbasis Web. Rekursif: Jurnal Informatika, 4(1).

Rahardjo, M. (2017). Studi Kasus Dalam Penelitian Kualitatif: Konsep Dan Prosedurnya.

Ramadani, P., & Novrita, S. Z. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Keterampilan Menjahit Rok Melalui Media Mock Up Di Kelas Tata Busana Siswa Slb Negeri 2 Padang. Gorga: Jurnal Seni Rupa, 8(1), 203–208.

Retnowati, D. R., Fatchan, A., & Astina, I. K. (2016). Prestasi Akademik Dan Motivasi Berprestasi Mahasiswa S1 Pendidikan Geografi Universitas Negeri Malang. Pendidikan, 1(3), 521–525.

Valeza, A. S. (2017). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Prestasi Anak Di Perum Tanjung Raya Permai Kelurahan Pematang Wangi Kecamatan Tanjung Senang Bandar Lampung. Skripsi, 106. Http://Repository.Radenintan.Ac.Id/Id/Eprint/2331

Vera, O. (2019). Peran Orangtua Dan Guru Dalam Mendidik Anak Tunagrahita Yang Berprestasi Di Slb Sri Mujinab Kota Pekanbaru. Jom Fisiip, 6(1), 1–14.

Widyaningsih. (2010). Persepsi Orang Tua Terhadap Nilai Pendidikan Anak Perempuan Pada Masyarakat Jawa Tradisional (Sebuah Kajian Antropologi). Diklus, 14(1), 100–110.

Yosiani, N. (2014). Relasi Karakteristik Anak Tunagrahita Dengan Pola Tata Ruang Belajar Di Sekolah Luar Biasa. E-Journal Graduate Unpar, 1(2), 111–123.


Article Metrics

 Abstract Views : 132 times

Refbacks



Copyright (c) 2023 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.