EFEKTIVITAS MEDIA PAPAN PINTAR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMBAGIAN BILANGAN BAGI ANAK TUNARUNGU

Muhammad Aldy Zuherman(1), Martias Z(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2023 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus


Abstract


ABSTRACT

This study discusses the effectiveness of smart board media to improve number sharing capabilities for class VIII deaf children. This research uses a type of research in the form of Single Subject Research with the A-B-A technique. The analysis technique used is graphical analysis. Results from 15 observations on three baseline conditions (A1) of 0%, 10%, 10%, 10%. In intervention (B) obtained 40%, 50%, 60%,60% 70%, 70%, 70%. Finally, on the baseline (A2) the results are 60%, 80%, 80%, 80%. The results of this study show that the ability to divide numbers increases after using smart board media in deaf children of class VIII /B at SLBN 1 Padang

 


Keywords


Papan Pintar, Pembagian Bilangan, Tunarungu.

References


Afifah, H. N., Fitrianawati, M., & Dahlan, U. A. (2020). PENGEMBANGAN MEDIA PANLINTARMATIKA (PAPAN PERKALIAN PINTAR MATEMATIKA) MATERI PERKALIAN UNTUK SISWA SEKOLAH DASAR.

Febriannur Rachman, R. (2020). Rachman, R. F. (2020). Kebijakan pendidikan anak berkebutuhan khusus di surabaya dalam perspektif islam. Bidayatuna Jurnal Pendidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah, 3(1), 125-143. https://organisasi.surabaya.go.id/home/file/pelayanan publik/masuk web/pr

Ismail, T. (2020). Ismail, T. (2020). Pengaruh Media Papan Pintar Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Tunagrahita Ringan kelas IV di SLB-ACD Pertiwi Kota Mojokerto. Special and Inclusive Education Journal (SPECIAL), 1(2), 148-153.

Kristen Satya Wacana, U., Wahyu Lukitasari Magister Manajemen Pendidikan Universitas Kristen Satya Wacana, S., Suteng Sulasmono Magister Manajemen Pendidikan Universitas Kristen Satya Wacana, B., & Iriani Magister Manajemen Pendidikan Universitas Kristen Satya Wacana, A. (2017). Magister Manajemen Pendidikan FKIP Evaluasi Implementasi Kebijakan Pendidikan Inklusi. 2, 121–134.

Marlina. (2021). Single Subject Research penelitian subjek tunggal (1st ed.). PT Raja Grafindo persada.

Nofiaturrahmah, F. (2018). PROBLEMATIKA ANAK TUNARUNGU DAN CARA MENGATASINYA (Vol. 6, Issue 1).

Pratiwi, A. R., Martias, Z., Iswari, M., & Marlina, M. (2021). (n.d.). Pratiwi, A. R., Martias, Z., Iswari, M., & Marlina, M. (2021). Efektivitas Metode Visual Auditori Kinestetik Taktik untuk Meningkatkan Keterampilan Artikulasi pada Anak Tunarungu. Cek Judul Skripsi Mahasiswa PLB FIP UNP.

Salsabila, A. Z. (2022). (2022). Salsabila, A. Z. (2022). Peningkatan hasil belajar matematika melalui media papan pintar pada materi satuan waktu siswa kelas III A MI Hidayatus Salam Gresik (Doctoral dissertation, UIN Sunan Ampel Surabaya).


Article Metrics

 Abstract Views : 300 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.