Peningkatan Kemampuan Mengenal Konsep Bilangan 1 - 10 Menggunakan Media Audio Visual Bagi Anak Tunagrahita ringan (Classroom Action Research Kelas II Di SLB Negeri 037702 sidikalang)

Lourina Lasmariah Saragiih(1), Iga Setia Utami(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2022 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus


Abstract


This study describes the improvement in ability to recognize the number 1-10 concepts using audiovisual media in class IV children with mild intellectual disability from SLB Negeri 037702 Sidikalang. This research is motivated by the problems faced by teachers who do not teach mathematics well. This affects student learning outcomes. B. When students do not understand the concept of numbers. This study aims to improve the ability to recognize the number 1-10 concept through audiovisual media in class II children with mild intellectual disability from SDLB Negeri 037702 Sidikalang. The type of study used is classroom action research (CAR). Data were collected through observation, testing, documentation, and processed qualitatively and quantitatively. The research was conducted in collaboration with the class teacher, and behavioral activities were conducted in her two cycles. Each cycle consists of four of her 60 minute sessions. The results of a study conducted show that audiovisual media can improve the ability to recognize the concept of numbers in class II mildly mentally handicapped children of SLB Negeri 037702 Sidikalang, showing that the student's score is higher than that of his KKM class. higher than the score of , is proof. that the research objectives have been achieved.

 


Keywords


Media Audio Visual, Konsep Bilangan, Anak Tunagrahita Ringan

References


Agustiningsih. (2015). Video Sebagai Alternatif Media Pembelajaran Dalam Rangka Mendukung Keberhasilan Penerapan Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 4(1), 50. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v4i1.72

Andayani. (2014). Pembelajaran Terpadu di SD. Universitas Terbuka.

Arsyad, A. (2019). Media Pembelajaran. Rajawali Pers.

Harrtantio, Y., Trisnawati, F., & Elektro, T. (2021). Rancang Bangun Aplikasi Game Pengenalan. 1(1), 113.

Hasan, N. (2019). Peningkatan Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan 1-10 Dengan Menggunakan Media Kartu Angka Pada Anak Tunagrahita Ringan Kelas Iv Di Slb Negeri Lutang Kabupaten Majene.

Hendri, S. K., Marlina, M., & Damri, D. (2019). Peningkatan Kemampuan Bina Diri Melalui Media Audio Visual pada Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 3(1), 12. https://doi.org/10.24036/jpkk/vol3-iss1/102

Jatiningsih, E. (2020). Penggunaan Permainan Playdough Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Angka 1-10 Pada Anak Usia Dini 3-4 Tahun di TK Bahrul Ulun Mopuya. 1, 14.

Jaya, I. M. L. M. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif: Teori, Penerapan, dan Riset Nyata. Anak Hebat Indonesia.

Louk, M. J. H., & Sukoco, P. (2016). Pengembangan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Keterampilan Motorik Kasar Pada Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Keolahragaan, 4(1), 24. https://doi.org/10.21831/jk.v4i1.8132

Munawarah, Y., & Mahmudah. (2017). JURNAL PENDIDIKAN KHUSUS Metode Outdoor Learning Terhadap kemampuan Mengenal Warna Pada Anak Tunagrahita Ringan Diajukan kepada Universitas Negeri Surabaya Metode Outdoor Learning Terhadap Kemampuan Mengenal Warna Pada Anak Tunagrahita Ringan. 111.

Ningsih, R. (2015). Pengembangan Media Flipchart Pada Pembelajaran Menjahit Rok Lipit Hadap Bagi Siswa Tunagrahita Kelas XI di SMALBN Pembina Yogyakarta.

Rohman, S., Adhani, D. N., & Oktavianingsih, E. (2021). Pengembangan Media Kameta (Karpet Matematika Modifikasi Egrang Tempurung Kelapa) Untuk Menstimulasi Kemampuan Mengenal Angka 1-10 Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Golden Age, UNiversitas Hamzanwadi, 5(02), 94103. https://e-journal.hamzanwadi.ac.id/index.php/jga/article/view/3235

Rumaiyah, S., Dianasari, E. L., & ... (2022). Efektifitas Penggunaan Media Pop Up Book Terhadap Kemampuan Mengenal Bilangan 1-10 Pada Anak Tunagrahita Ringan Kelas II SDLB. Jurnal , 4758. http://ejurnal.universitaskarimun.ac.id/index.php/JUDIKHU/article/view/541

Sanjaya, W. (2011). Penelitian Tindakan Kelas. Kencana Prenada Media Grup.

Usti, A. (2013). Meningkatkan kemampuan mengenal angka melalui bermain pancing angka bagi anak tunagrahita ringan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 1(1), 478488. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jupekhu/article/view/976


Article Metrics

 Abstract Views : 103 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.