Meningkatkan Pembelajaran Keterampilan Tata Rias Melalui Model Direct Instruction bagi Anak Tunarungu

Elia Santi(1), Armaini Armaini(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2022 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus

DOI : https://doi.org/10.24036/juppekhu1192080.64

Abstract


This research motivated by probems that found at SLBN Sungai Penuh. Researchers found two deaf students class X/B has not been ale to do creambath to oilling hair properly. At learning process the teacher use lecture method, copying teachers wrote at whiteboard, so that students not antusistic and bored in learning process, and make just one way comunications. The teacher do demonstration less, so students not undestand about tools function and step in creambath. Based on that problems, to improve creambath skills learning, Direct Instruction model was given to improve creambath skills for deaf students class X/B at SLBN Sungai Penuh. The type of research that used was classroom action research consisting of two cycles with each cycle there are four meetings, each meeting consisting of planning, action, observation and reflection. In this study researchers collaborated with fashion teachers, researchers as implementers and fashion teachers as observers. The result show that initial skills score were AM  40,08 and RT  57,14.  After the first cycle, AM skills score 61,90 and RT 69,04. And then, After  the  second cycle AM skills score 90,47 dan RT 92, 85. The results showed that Direct Instruction model can to improve creambath skills for deaf students class X/B at SLBN Sungai Penuh.


Keywords


Creambath, Tunarungu, Direct Instruction

References


Adrian, Kevin. (2020). 5 Manfaat Creambath Untuk Kesehatan Rambut. Diperoleh dari https://www.alodokter.com

Aini, Yessy Muthia Quratul & Iswari, Mega. (2019). Efektifitas Analisis Tugas dalam Meningkatkan Keterampilan Membuat Kerupuk Ikan bagi Anak Tunagrahita Ringan. JUPPEKhu Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus (Nomor 1 Tahun 2019), 160-165

Anggraini, Aries Wahtu & Dwiyanti, Sri. (2017). Penerapan Video Tutorial Make Up Foto Casual DI CV. INDO CREATIVE ENTERTAINMENT. Jurnal Tata Rias (Nomor 1 Tahun 2017), 6

Akbar, Ayu Hanifah & Maharlika, Febry. (2018). Peran Warna Sebagai Pendukung Kreativitas di Ruang Kelas Seni Tata Rias. Jurnal Ilmiah Waca Cipta Ruang (Nomor 1 Tahun 2018), 1

Dela Viska Oktaviantan,, Martias Z. & Zulmiyetri. (2014). Pelaksanaan Keterampilan Tata Rias Pada Anak Tunarungu di SLB N Kota Sungai Penuh. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus (Nomor 1 Tahun 2014), 1

Dona, Prima & Iswari, Mega. (2018). Model Direct Instruction untuk Meningkatkan Ketrampilan Membuat Layer Cake Variasi Isi Bagi Anak Tunarungu. JUPPEKhu Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus (Nomor 1 Tahun 2018), 165-171

Efendi, M. (2018). Pengantar Psikopedagogik Anak Berkelainan. Malang: Bumi Aksara

Frang Keasi, MD. (2021). Meningkatkan Keterampilan Membuat Stik Buah Naga Melalui Model Direct Instruction Bagi Anak Tunarungu Kelas VII Di SLBN 1 Linggo Sari Baganti. Skripsi. Tidak diterbitkan. Padang: PLB-UNP

Farhana, Husna, Awiria & Nurul Muttaqien. (2019). Penelitian tindakan kelas. Jakarta: Harapan Cerdas.

Heri Rahyubi. (2012). Teori-teori dan Aplikasi Pembelajaran Motorik. Bandung: Nusa Media.

Haryeti, Eli., Sopandi, Asep Ahmad & Iswari, Mega. (2013). Meningkatkan Keterampilan Membuat Palai Rinuak Melalui Metode Latihan Pada Anak Tunagrahita Ringan. E-JUPEKhu Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, (Nomor 3 tahun 2013), 537-347

Heryanti, Ardita. (2016). Penggunaan model pembelajaran ARIAS (assurance, relevance, interest, assesment, satisfaction) untuk meningkatkan hasil belajar perawatan kulit kepala dan rambut secara basah pada siswa kelas X Tata Kecantikan SMK Negeri 3 Tangerang. Skripsi. Tidak diterbitkan. Jakarta: PTR-UNJ

Lendra, Ebid. (2012). Persepsi Siswa reguler Terhadap Sosialisasi Siswa Tunarungu Kelas VII.2 SMP N 23 Padang. Skripsi. Tidak diterbitkan. Padang: PLB-UNP

Marlina. (2015). Asesmen Anak Berkebutuhan Khusus. Padang: UNP Press Rahmadanti, Falissa &

Ardisal. (2021). Meningkatkan Keterampilan Vokasinal Creambath Melalui Model Pembelajaran Practise Rehearsal Pairs Bagi siswa Tunagrahita Ringan di SLBN 1 Solok. Journal of Basic Education Studies (Nomor 1 Tahun 2021), 1

Roestiyah N.K. (2012). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : Rineka Cipta


Article Metrics

 Abstract Views : 218 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.