Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Tunagrahita Sedang Melalui Lempar Tangkap Bola

Dedi Nurdiana Kusuma Wardani(1), Asep Ahmad Sopandi(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2022 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus

DOI : https://doi.org/10.24036/juppekhu1191340.64

Abstract


This study aims to prove whether the game of throwing and catchingthe ball can improve the gross motor skills of mentally retardedchildren. The research method used is classroom action researchwhich consists of two cycles. With the game of throwing and catchingthe ball, the gross motor skills of mentally retarded students canincrease. Based on the results of the study, gross motor skills at thebeginning increased compared to before using the ball throwing game.This can be seen from the results of research using the game ofthrowing and catching the ball to improve gross motor skills.

Keywords


Intellectual disability, game of throwing and catching the ball, rough motoric

References


Arikunto, Suhardjono, dan S. (2015). Penelitian Pendidikan Kelas. Bumi Aksara.

Arikunto, S. & S. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Sinar Grafika Offset.

Budi, S., Nurhastuti, N., & Utami, I. S. (2021). Edukasi Mencuci Tangan Dalam Upaya Pencegahan

Virus Corona Melalui Video Tutorial Pada Mahasiswa berkebutuhan Khusus Di Pendidikan

Tinggi. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 5(1), 19–23.

https://doi.org/10.24036/jpkk.v5i1.564

Efendi, M. (2014). Pengantar Psikopedagogik Anak Berkelainan. Bumi Aksara.

Fauziah, P. (2016). PENGGUNAAN MULTIMEDIA INTERAKTIF CERDAS BELAJAR BACA

DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN PADA ANAK

TUNAGRAHITA RINGAN (Studi Eksperimen Dengan Desain Single Subject Research

Terhadap Siswa Tunagrahita Ringan Kelas III SDLB C Cinta Asih). UNIK (Jurnal Ilmiah

Pendidikan Luar Biasa), 1(1).

Haryeti, E., Sopandi, A. A., & Iswari, M. (2013). Meningkatkan Keterampilan Membuat Palai Rinuak

Melalui Metode Latihan Pada Anak Tunagrahita Ringan. E-JUPEKhu: Jurnal Ilmiah

Pendidikan Khusus, 2(3), 537-547.

Kurniawan, N. (2017). Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Budi Utama.

Sunardi dan Sunaryo.2007.Intervensi Dini Anak Berkebutuhan Khusus. Jakarta:Depdiknas

Suyadi. (2015). Penelitian Tindakan Kelas dan Penelitian Tindakan sekolah. Andi Offcet.

Yuda M. Saputra. 2005. Perkembangan Gerak. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional


Article Metrics

 Abstract Views : 131 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.