Efektifitas Strategi Mastery Learning dalam Meningkatkan Kemampuan Vokasional Membuat Llilin Berbagai Aroma bagi Anak Tunarungu

Saebrina Devi(1), Jon Efendi(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2022 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus

DOI : https://doi.org/10.24036/juppekhu1188300.64

Abstract


This study discusses how skills learning activities at SLBN 2 Padang are still lacking in the latest innovations so that children tend to experience boredom in carrying out casual skills learning. Seeing from these problems, the author tries to teach making different types of vocational skills and ways of teaching namely presenting vocational skills in making candles of various aromas which are included in the category of souvenir vocational skills. This study uses experimental research methods. This study uses a mastery learning strategy as a learning method. This study aims to determine whether the mastery learning strategy is effectively used in improving vocational skills in making candles of various scents for deaf children in class IX at SLBN 2 Padang consisting of 2 girls and 3 boys. The results of this study are an increase in children's ability to make candles of various aromas after being given treatment using a mastery learning strategy, as evidenced by the Wilcoxon Sign Rank Test, the resulting value is 2,041 with probability and Asymp sign. (2- tailed) = 0.042 so the probability obtained is 0.041.

Keywords


Lilin Aroma, Mastery Learning, Tunarungu

References


Arohmah, S. R., & Efendi, J. (2018). Metode Tutorial Untuk Meningkatkan Life Skill Menghias Kue Berkarakter Bagi Anak Tunarungu Sedang. 6, 49–55.

Aulia, C. R., & Marlina, M. (2019). Efektifitas Video Tutorial untuk Meningkatkan Keterampilan Membuat Snack Bouquet pada Anak Tunarungu. Ranah Research: Journal of Multidisciplinary Research and Development, 1(4), 1045–1051.

Azizahwati, A., Sutono, S. B., & Alfarisi, S. (2018). Penerapan Strategi Mastery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Fisika Dasar Ii. Jurnal Geliga Sains: Jurnal Pendidikan Fisika, 5(2), 104. https://doi.org/10.31258/jgs.5.2.104-109

Cendaniarum, W. B. (2020). Pengelolaan Layanan Keterampilan Vokasional Siswa Tunarungu. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 8(3), 167–177.

Dewi, Kristiana, & Istri, A. A. (2020). Meningkatkan keterampilan berbicara siswa melalui model pembelajaran role playing berbantuan media audio visual. Jurnal Mimbar Ilmu, 25(3), 449–459.

Efendi, J. (2009). KONSELING EKSISTENSIAL PADA ANAK TUNARUNGU Dl SEKOLAH LUAR BlASA. Working Paper.FIP UNP, Padang. http://repository.unp.ac.id/id/eprint/1603

Fahayana, R. (2015). Klasifikasi Siswa Tunarungu Untuk Materi Aritmatika Penjumlahan Sederhana Menggunakan Metode SVM Berbasis Data Sifteo. 13.

Helmiati, H., Misgiya, M., Atmojo, W. T., & Silaban, B. (2020). Eksperimen Pewarnaan Batik Dengan Bahan Alami Buah Naga (Hylocereus Undatus). Gorga : Jurnal Seni Rupa, 9(1), 22. https://doi.org/10.24114/gr.v9i1.16973

Krajan, D., Pratita, D. G., & Selviyanti, E. (2022). Pelatihan Pembuatan Lilin Aromaterapi Berbahan Baku Kopi Pada Ibu PKK di. 1–7. https://doi.org/10.47134/comdev.v3i1.57

Lesmana, F. (2020). FORMULASI SEDIAAN LILIN AROMATERAPI DARI MINYAK BIJI KOPI ROBUSTA ( Coffea robusta ) UNTUK PENGHARUM RUANGAN. Journal of Herbs and Farmacological, 2(2), 40–45.

Makassar, M. A. N. (n.d.). Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Muhammadiyah Makassar Penerapan Strategi Mastery Learning Dengan Menggunakan Media Visual Dalam Pembelajaran Fisika Siswa Kelas X. 4, 8–20.

Minah, F. N., Poespowati, T., Astuti, S., Muyassaroh, M., Kartika, R., Elvianto, E., Hudha, I., & Rastini, E. K. (2017). Pembuatan Lilin Aroma Terapi Berbasis Bahan Alami. Industri Inovatif Jurnal Teknik Industri, 7(1), 29–34.

Nastiti, K. (2021). Reswara : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat.

Nazliati. (2018). Al-Khawarizmi: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika ISSN 2549-3906 E-ISSN 2549-3914. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 2(2), 139–151.

Rahmah, F. N. (2018). Problematika Anak Tunarungu Dan Cara Mengatasinya. Quality, 6(1), 1. https://doi.org/10.21043/quality.v6i1.5744

Rahman, A., Syakir, A., & Basri, M. (2017). Pengaruh Aktivitas Belajar Siswa dalam Strategi Belajar Tuntas ( Mastery Learning ) terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Penelitian Sejarah, 5(2).

Seprinawati., & Efendi, J. (2019). Pelaksanaan Pembelajaran Keterampilan Vokasional Membuat Sandal Kulit bagi Anak Tunagrahita Ringan di SLB Negeri 2 Padang. Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus, 7(1), 154–159.

Sugiyono, S. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Alfabeta.

Suharman. (2018). Tes Sebagai Alat Ukur Prestasi Akademik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 10(1), 93–115.


Article Metrics

 Abstract Views : 165 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.