Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan Bagi Anak Tunadaksa Tingkat SMPLB

Yaumul Hasani(1), Nurhastuti Nurhastuti(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2022 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus

DOI : https://doi.org/10.24036/juppekhu1180200.64

Abstract


This study aims to determine how the implementation of physical education, sports and health for children with disabilities in SLB Negeri 1 Pagaruyung. This study used a qualitative descriptive method. Data collection used interview, observation, and documentation techniques. The data analysis technique was the results record of observations during the field, describe the problem and take conclusions. The results showed that during the process of implementing PJOK learning after the covid-19 pandemic was less than optimal due to a reduction time of learning activities. The strategy applied by PJOK teachers is a strategy and approach that is carried out directly, the method applied is the demonstration and drill method, the form of learning evaluation is direct improvements to students. The school provides a written modified curriculum for sports according to the implementation, students abilities and facilities and also infrastructure for learning according to the needs of the child.

 


Keywords


Tunadaksa, Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan

References


Abduljabar, Bambang. (2011). Pedagogik Olahraga.Bandung:FPOK UPI.

Amirin, Tatang M.(2013). Manajemen Pendidikan. Yogyakarta:Press.

Anggito, Albi dan Johan Setiawan. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Sukabumi: CV. Jejak.

Aulianida, D., Liestyasari, S. I., & Ch, S. R. (2019). Strategi Pembelajaran Pendidikan Jasmani Adaptif bagi Murid Berkebutuhan Khusus di Sekolah Luar Biasa. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Bhakti., M. R. (2016). Pelaksanaan Pembelajaran Alat Musik Perkusi Pada Siswa Tunagrahita Kategori Sedang Tingkat Smplb Di Slb N 1 Sleman. WIDIA ORTODIDAKTIKA, 5(5), 529–540.

Bilqis. (2012). Lebih Dekat Dengan Anak Tunadaksa. Familia.

Lefudin. (2017). Belajar & Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.

Majid, A (2014). Implementasi Kurikulum. Interses Media

Misbach D. (2014). Seluk Beluk Tunadaksa dan Strategi pembelajarannya. Javalitera.

Muhajir dan Budi Santosa. (2016). Buku Guru Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Munadi, Y. (2013). Media Pembelajaran, Sebuah Pendekatan Baru. Gaung Persada Press.

Nana, Syaodih. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Niti, Adnyani ., S. (2015). Pengaruh Metode Drill terhadap Motivasi Belajar dan Kemampuan Merawat Diri Sendiri bagi Anak Tunagrahita pada Pelajaran Bina Diri Siswa kelas I SLB.C1 Negeri Denpasar tahun pelajaran 2014/2015. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 5(1), 601–610

Nurhastuti. (2012). Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus Dalam Setting Inklusi. Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas pendidikan Indonesia

Pambudi, A. F. (2014). Analisis Spektrum Gaya Mengajar Divergendalam Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 10.

Priyono, T. (2016). Pelaksanaan Kegiatan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Adaptif Anak Tunagrahita di SD Negeri Bangunrejo 2 Kota Yogyakarta. PGSD Penjaskes.

Rithaudin, A., Rithaudin, A., Yogyakarta, U. N., No, J. K., & Yogyakarta, K. (2011). META ANALISIS PENGARUH PEMBELAJARAN PENDEKATAN TAKTIK ( TGfU ) TERHADAP PENGEMBANGAN ASPEK KOGNITIF SISWA DALAM PENDIDIKAN JASMANI. 8(November)

Rochman, A. M. dan C. (2013). pendekatan ilmiah dalam implementasi kurikulum. PT Remaja Rosdakarya.

Semiawan, C. R. & M. F. (2010). Keluarbiasaan Ganda. Kencana Prenada.

Suardi, M. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: CV. Budi Utama.

Sudrajat dan Rosida. (2013). Pendidikan Bina Diri Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Luxima.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kombinasi atau Mixed Methods. Bandung: CV. Alfabeta.

Syaiful Bahri Djamarah dan Aswan Zain. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Rineka Cipta.

Syaodih, N. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Rosdakarya.

Thaariq, Z. Z. A., & Wedi, A. (2020). Model Adaptive Blended Curriculum (ABC) sebagai Inovasi Kurikulum dalam Upaya Mendukung Pemerataan Pendidikan. Jurnal Kiprah, 8(2), 91–104.

Utama, A. M. B., Yogyakarta, U. N., No, J. K., & Yogyakarta, K. (2011). Pembentukan Karakter Anak Melalui Aktivitas Bermain Dalam Pendidikan Jasmani. 8(April), 1–9.

Yasin, S. (2011). Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.


Article Metrics

 Abstract Views : 370 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.