Meningkatkan Keterampilan Menulis Dengan Metode Tracing Handwriting Without Tears Untuk Anak Disgrafia Kelas II

Mayang Hira Mardani(1), Johandri Taufan(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2021 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus


Abstract


Writing is a process of pouring main ideas into writing and is also a type of language skill that must be mastered by everyone.Dysgraphia is a learning difficulty characterized by difficulty in expressing thoughts in handwriting Children World Health Organization have dysgraphia may write very slowly , their writing is unreadable , and they may make a lot of mistakes writing down ideas that are in their brains . Tracing Handwriting is a combination of tracing and multisensory methods. Tracing Handwriting is a combination of tracing and multisensory methods. The tracing method is an activity to trace letters by hand or thicken letters with a pencil or other writing utensil. The activity of tracing or bolding letters makes the subject focus on the shape of each letter and think about how to sound the letters. The multisensory method accelerates the development of neurons in the brain associated with letters thereby accelerating and strengthening the formation of cognitive maps.


Keywords


Tracing Handwriting Method Without Tears, Dysgraphia, Writing Skills.

References


Anggraini, F. C., Eriyani, P., & Goeritno, H. (2015). Metode Tracing Handwriting Without Tears Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Nama Panggilan Pada Siswa Tk B. Prediksi, 4(1), 33.

Fatmawati, L., Urbayatun, S., Erviana, V. Y., & Maryani, I. (2020). Pelatihan Intervensi Gangguan Kesulitan Belajar dan Gangguan Psikologis Ringan Bagi Guru di Gugus II Girikerto. JPPM (Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat), 4(1), 15.

Idris, R. (2009). Mengatasi Kesulitan Belajar Dengan Pendekatan Psikologi Kognitif. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 12(2), 152–172.

Maesaroh, S. (2013). Peranan Metode Pembelajaran Terhadap Minat Dan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam. Jurnal Kependidikan, 1(1), 150–168.

Mardika, T. (2019). Analisis Faktor-Faktor Kesulitan Membaca Menulis Dan Berhitung Siswa Kelas 1 Sd. Dinamika Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1), 28–33. https://doi.org/10.30595/dinamika.v10i1.4049

Prathiwi, S., Wahyuningsih, S., & Istiyati, S. (2015). Penerapan Kegiatan Menjiplak ( Tracing ) untuk Meningkatkan Perkembangan Fisik Motorik Halus pada Kelompok Dahlia TK Arrohmah Josroyo Jaten Karanganyar Tahun Ajaran 2014 / 2015.

Rahayu, A. S. (2017). Penerapan Metode Kodaly Untuk Meningkatkan Kemampuan. Pena Ilmiah, 2(1), 501–510.

Sa ’adati, T. I. (n.d.). Intervensi Psikologis Pada Siswa Dengan Kesulitan Belajar (Disleksia, Disgrafia Dan Diskalkulia). 13–37.

Sari, N., Kusmana, A., & Kuntarto, E. (2020). Strategi Menangani Kesulitan Menulis (Disgrafia) Melalui Pembelajaran Partisipatif Di Sekolah. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(1), 56.

Setiawan, F. A., & Nai’mah. (2020). Mengenal Konsep-Konsep Anak Berkebutuhan Khusus Dalam PAUD. Jurnal Program Studi PGRA, 6(2), 193–208.

Sunanti&Subana. (2009). Strategi Belajar Mengajar Bahasa Indonesia . Berbagi Pedekatan, Metode, Teknik dan Media Pengajaran. Bandung: Pustaka Setia

Suhartono. (2016a). Pembelajaran Menulis Untuk Anak Disgrafia di Sekolah Dasar. American Journal of Orthodontics and Dentofacial Orthopedics, 20(1), 1–8. D

Suhartono. (2016b). Pembelajaran Menulis Untuk Anak Disgrafia di Sekolah Dasar Title. 12(2009), 107–119.

Wahyuni, L., & Wahyuni, L. (2020). Penggunaan Metode Menjiplak Dengan Media Daun Pepaya Dalam Mengembangkan Motorik Halus Anak Kelompok B Di Tk Negeri Pembina Sekayu Tahun 2019. PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2).

Widyastuti, A. (2017). Analisis Tahapan Menulis Dan Stimulasi Anak Kelompok B-1 Tk Islam Assaadah Limo Depok. AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), 157.

Winastuti, N. W., & Noverabela, W. (2018). Intervensi psikologis dalam program pengajaran individual (PPI) pada siswa dengan kesulitan belajar khusus. Happiness:Journal of Psychology and Islamic Science, 2(1), 8–26.

Yarmin, G. (2014). Meningkatkan Kemampuan Menulis Kreatif Siswa Melalui Pendekatan Whole Language dengan Teknik Menulis Jurnal Gusti Yarmi Pendidikan Guru Sekolah Dasar FIP Universitas Negeri Jakarta IMROVING THE STUDENTS ’ CREATIVE WRITING SKILLS THROUGH WHOLE LANGUAGE APP. Perspektif Ilmu Pendidikan, 28(1), 8–16.


Article Metrics

 Abstract Views : 976 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.