Meningkatkan Kemampuan Memotong Kuku Melalui Strategi Direct Instruction Bagi Anak Tunagrahita Ringan di Kelas IV SLB YAPPAT

Silvia Anggraini(1), Kasiyati Kasiyati(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2021 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus

DOI : https://doi.org/10.24036/juppekhu1134070.64

Abstract


The purpose of this study is to prove an effective direct instruction strategy for children's independence in cutting nails for children with mild retardation. The method used in this study is the Single Subject Research (SSR) method with the design A-B-A. baseline condition (A1) is an initial condition consisting of 4 meetings until the data is stable. Condition (B) is an intervention consisting of 7 meetings until the data is stable, and baseline (A2) is a condition after no longer given intervention consisting of 5 meetings. Data collection techniques are used by means of observation, documentation and tests. The results of the study showed that direct instruction strategies can increase self-reliance in cutting nails for children with mild retardation.


Keywords


Direct Instruction Strategy, cutting nails, mild mental retardation

References


Al Irsyadi, F. Y., Sholihah, S. L. M., & Sudarmilah, E. 2016. Game Edukasi Merawat Diri Untuk Anak Tunagrahita Tingkat Sekolah Dasar Berbasis Kinect Xbox 360. Simetris: Jurnal Teknik Mesin, Elektro Dan Ilmu Komputer, 7(2), 693–700.

Anita, S. 2012. Strategi Pembelajara di SD. Jakarta: Universitas Terbuka.

Damayanti, R. 2019. Meningkatkan Kemampuan Memotong Kuku Melalui Teknik Shaping bagi Anak Tunagrahita Ringan. 7, 178–182.

Damri. 2013. Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Vokal Melalui Laptop Mainan Anak untuk Anak Tunagrahita Ringan Kelas Ii Di Slb Perwari Padang. E-Jepekhu, 2(September), 609–621.

Dona, P., & Iswari, M. 2018. Model Direct Instruction untuk Meningkatkan Keterampilan Membuat Layer Cake Variasi Isi Bagi Anak Tunarungu. 6, 165–171.

Efendi, J & Insani, T. 2021. Efektivitas Model Direct Instruction dalam Meningkatkan Keterampilan Vokasional Membuat Souvenir Pot Bunga pada Anak Tunarungu. 9, 14–18.

Gunawan, A. A. 2017. Bimbingan Keterampilan Hidup Personal bagi Anak Tuna Grahita Ringan Di SLB Kota Bandung. Jurnal Ilmiah Mitra Swara Ganesha, 4(1), 58–95.

Juang Sunanto. 2005. Pengantar Penelitian dengan Subyek Tunggal. Bandung: Upi Press.

Kasiyati, G. K. 2019. Perspektif Pendidikan Anak Tunagrahita. Padang: Sukabina Press.

Nazir. 2014. Metode Penelitian. Bogor: Ghalia Indonesia.

Nurdin, I. 2018. Program Studi Ilmu Keperawatan Fakultas Ilmu Kesehatan dan Farmasi Universitas Muhammadiyah Kalimantan Timur 2018.

Muhammad Arifin, Mp. 2017. Strategi Manajemen Perubahan dalam Meningkatkan Disiplin di Perguruan Tinggi. Jurnal EduTech, 3(1), 118–132.

Putri, N. L. 2014. Model Pembelajaran Keterampilan Bina Diri bagi Anak Usia Dini Tunagrahita ( Research and Development at Exceptional Schools of North Sulawesi ). 25(2).

Safaruddin & Mega Iswari. 2019. Bimbingan Pengembangan Diri Anak Berkebutuhan Khusus. Jakarta: Prenada media group.

Samidi. 2015. Pengaruh Strategi Pembelajaran Student Team Heroic Leadership Terhadap Kreativitas Belajar Matematika pada Siswa Smp Negeri 29 Medan T.P 2013/ 2014. Food and Nutrition Bulletin, 12(3), 210.

Shoimin, A. 2019. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sitokdana, M. N. N., & Tanaamah, A. R. 2016. Strategi Pembangunan E-Culture di Indonesia. Jurnal Teknik Informatika Dan Sistem Informasi, 2(2).

Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suryani, N., & Mumpuniarti, M. 2018. Kekuatan Kognitif Siswa Tunagrahita Ringan Terhadap Kegiatan Pembelajaran Keterampilan Budidaya Hortikultura. Pembelajar: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran, 2(2), 101.

Rahmat, P. S. 2019. Strategi Belajar Mengajar. Surabaya: Scopindo Media Pustaka.

Utari, F. R., Marlina, M., & Kasiyati, K. 2020. Pengaruh Model Pembelajaran Direct Instruction terhadap Keterampilan Tata Boga Anak Tunarungu. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 4(1), 21.

Yurmalina, E., & Kasiyati. 2019. Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus. Volume 7 Nomor I Tahun 2019 ISSN: Online 2622-5077 Email: 7, 264–271.

Yusfidarwati. 2012. Meningkatkan Keterampilan Memotong Kuku melalui Metode Demonstrasi bagi Anak Tunagrahita Ringan. 1, 260–265.

Wardani. 2015. Pengantar Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus. Universitas Terbuka. Banten.


Article Metrics

 Abstract Views : 394 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.