Dukungan Orangtua Terhadap Prestasi Anak Tunanetra di Sekolah Inklusi
![](/public/amplop.jpg)
(1) Universitas Negeri Padang 
![](http://journal.redwhitepress.com/public/country.png)
(2) Universitas Negeri Padang 
![](/public/amplop.jpg)
Copyright (c) 2019 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus
Full Text:
![](/public/downloadpdf.png)
Abstract
ABSTRACT
This aim of this study is to describe what makes student with visual impairment could get achievement in inclusive school is because parental support since early stage of her education, it was not only an academic achievement but also non academic achievement. Even her parent still didin’t believe for all of her accomplishment. Four question of research is corresponding with aspects parental support submitted related with aim research. This research used method descriptive qualitative, the subject of this reserach is the parents of the student with visual impairment and the additional information is from the student with visually impairment , collecting the data investigator is using observation, interview, and documentation. The result of this research is parental support very influential of her achievement in inclusive school since her early childhood of education.
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan hal hal yang membuat siswa tunanetra dapat berprestasi di sekolah inklusi adalah karena adanya dukungan orang tua sejak tahap awal pendidikannya, itu tidak hanya prestasi akademik tetapi juga prestasi non akademik. Bahkan orang tuanya masih tidak menyangka dengan semua prestasinya yang telah diraih anaknya. Empat pertanyaan penelitian terkait dengan aspek dukungan sosial yang diajukan terkait dengan penelitian. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif, subjek penelitian ini adalah orang tua siswa tunanetra dan informasi tambahan berasal dari siswa tunanetra itu sendiri, untuk mengumpulkan data peneliti menggunakan observasi, wawancara, dan dokumentasi. Hasil dari penelitian ini adalah dukungan orang tua sangat berpengaruh terhadap prestasinya di sekolah inklusi sejak jenjang pendidikan di taman kanak-kanak.Keywords
References
Astuti, P. (2018). “Dukungan Orang Tua Dalam Meningkatkan Kemandirian Anak Tunagrahita Sedang Di Sekolah Dasar Slb C Ruhui Rahayu Samarinda.”
Castro, M., Epósito-Casas, E., López-Martín, E., Lizasoain, L., Navarro-Asencio, E., & Gaviria, J. L. (2015). Parental involvement on student academic achievement: A meta-analysis. Educational research review, 14, 33-46.
De Verdier, K., & Ek, U. (2014). A longitudinal study of reading development, academic achievement, and support in Swedish inclusive education for students with blindness or severe visual impairment. Journal of Visual Impairment & Blindness, 108(6), 461-472.
Hidayati, Nurul (2011). “Dukungan Sosial Bagi Keluarga Anak Berkebutuhan Khusus”Jurnal perkembangan. Vol 13. No. 01. Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Gresik
Irdamurni, R. (2015). Pendidikan Inklusif (Sebagai Solusi dalam Mendidik Anak Istimewa). Bekasi: Paeda.
McDonnall, M. C., Cavenaugh, B. S., & Giesen, J. M. (2012). The relationship between parental involvement and mathematics achievement for students with visual impairments. The Journal of Special Education, 45(4), 204-215.
Mulyadi, S., Rahardjo, W., & Basuki, A. H. (2016). The role of parent-child relationship, self-esteem, academic self-efficacy to academic stress. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 217, 603-608
Rahmi, A. (2017). Hubungan dukungan sosial dengan penerimaan ibu bekerja yang memiliki anak berkebutuhan Khusus. Jurnal Riset Psikologi, 2016(1).
Setiarani, S., & Suchyadi, Y. (2018). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Anak Tuna Netra Berprestasi Usia Sekolah Dasar. JPPGuseda| Jurnal Pendidikan & Pengajaran Guru Sekolah Dasar, 1(01), 15-18.
Shella, S., & Dariyo, A. (2018). Hubungan Antara Persepsi Siswa Terhadap Keterlibatan Orangtua Dan Motivasi Belajar Dengan Prestasi Belajar Matematika Pada Siswa Sekolah Dasar. Journal Psikogenesis, 4(1), 1-11.
Article Metrics
![](/public/grafik.png)
![](/public/pdf.jpg)
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus
![Creative Commons License](http://licensebuttons.net/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.