Implementation of the Game-Based Learning (GBL) Learning Model Assisted by the Educandy Application to Improve Learning Motivation and Student Economic Learning Outcomes

Intan Sepri Lioni(1), Friyatmi Friyatmi(2),
(1) Department of Economics Education, Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Department of Economics Education, Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/011316680

Full Text:    Language : en

Abstract


Using the Game-Based Learning (GBL) approach with the help of the Educandy application, this study seeks to increase student motivation and learning outcomes. Low motivation and student learning results from the saturation and inefficiency of traditional teaching methods are the primary issues. The Pretest-Posttest Control Group design was used in a pseudo-experimental study carried out at SMA Negeri 1 Sungai Limau. Purposive sampling was used to choose the sample, while learning outcome assessments and motivation questionnaires were used as tools. Compared to traditional learning, the independent sample t-test findings demonstrated that using GBL with Educandy’s assistance significantly improved student motivation and learning outcomes. In summary, GBL combined with Educandy improves learning results and student motivation.


Keywords


Game Based Learning, Educandy, Learning Motivation, Learning Outcomes

References


Acquah, E. O., & Katz, H. T. (2020). Digital Game Based L2 Learning Outcomes For Primary Trough High-School Student : A Systematic Literature Review. Computer & Education, 143, 103667

Albiana, Ulil; Samsul, Suwarno Imam. Penggunaan Educandy Untuk Pembelajaran Kosakata Dalam Keterampilan Menulis Bahasa Jerman Siswa Sma Kelas Xii. Laterne, 2022, 11.02: 282-293.

Ali, S., Moonti, U., & Yantu, I. (2022). Pengaruh Motivasi Dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Terpadu Kelas VIII Di SMP Negeri 1 Bulango Utara Kabupaten Bone Bolango. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(2), 1553-1560.

Amelia, Nurul Chandra, Et Al. Analisis Motivasi Belajar Peserta Didik Melalui Penerapan Model Pembelajaran Poe Berbantuan Game Edukasi Berbasis Aplikasi Educandy Di Smpn 25 Pekanbaru. Diffraction: Journal For Physics Education And Applied Physics, 2021, 3.2: 56-61.

Anjani, K. D., Fatchan, A., & Amirudin, A. (2016). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Turnamen Dan Games Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(9), 1787–1790.

Arviana, A., Syahrilfuddin, S., & Antosa, Z. (2020, October). Analisis Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas Ivb Sd Negeri 147 Pekanbaru Analisis Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas Ivb Sd Negeri 147 Pekanbaru. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar (pp. 28-34)

Aslamiah, S., Pardede, A., & Wardhani, R. R. A. A. K. (2020). Perbandingan Problem Based Learning (PBL) dengan Kooperatif Tipe TGT (Team Game Tournament) Menggunakan Media Permainan SOS Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Asam Basa. Dalton: Jurnal Pendidikan Kimia dan Ilmu Kimia, 3(2).

Asmedy, A. (2021). Perbedaan Hasil Belajar Siswa Yang Diajar Menggunakan Model Pembelajaran Soal Terbuka Dengan Model Pembelajaran Konvensional. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan Pkm Bidang Ilmu Pendidikan), 2(2), 79-88.

Bentriska, H. K., & Suprijono, A. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Educandy Terhadap Hasil Belajar Kognitif Sejarah Siswa Sman 3 Sidoarjo. Avatara, E-Journal Pendidikan Sejarah, 12(4)

Damayanti, A., Suradika, A., & Asmas, T. B. (N.D.). Seminar Nasional Penelitian Lppm Umj Website: Http://Jurnal.Umj.Ac.Id/Index.Php/Semnaslit E-Strategi Mengurangi Kejenuhan Anak Dalam Pembelajaran Jarak Jauh (Pjj) Melalui Aplikasi Icando Pada Siswa Kelas I Sdn Pondok Pinang 08 Pagi.

Emda Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Uin Ar-Raniry Banda Aceh, A. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. In Lantanida Journal (Vol. 5, Issue 2).

Fadila, Dkk. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Game Based Learning Tipe Wordwall Terhadap Pemahaman Konsep Siswa Kelas Vii Smp. Dialeka Pendidikan Ips, 2(2), 171-180

Fianora, M. (2019). Pengaruh Gaya Hidup dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Inovasi Pendidikan Ekonomi (JIPE), 9(1), 17-26.

Istarani, 2019. Model Pembelajaran Inovatif. Medan : Media Persada.

Kadir, Abdul (2015). Dasar-Dasar Pendidikan. Jakarta : Kencana

Karim, A., Mayang Purnama, I., Wiratomo, Y., Mulyatna, F., & Matematika, P. (2022). Rancang Bangun Media Pembelajaran Matematika Berbantuan Educandy. In Academic Journal Of Math (Vol. 04, Issue 01). Http://Journal.Iaincurup.Ac.Id/Index.Php/Arithmetic/Index

Keumala, C. M., Zainuddin, Z., & Fauzan, F. (2021). Implementasi Sistem Evaluasi Formatif Berbasis Game" Kahoot dan Quizizz" untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa di Masa Pandemi (Studi pada Mata Kuliah Ekonomi Islam). Jurnal Inovasi Pendidikan Ekonomi (JIPE), 11(2), 125-135.

Kristanto, V. H. (2016). Efektivitas pembelajaran berbasis masalah terhadap kejenuhan siswa. Widya Warta, 1(01).

Lisbet Ronningsbakk, Ting-Ting Wu, Frode Eika Sandnes, and Yueh-Min Huang (Eds.). 2019. Inovative Technologies and Learning. Norway : Springer Nature.

Marbun, Stefanus M.; Th, S.; Pdk, M. Psikologi Pendidikan. Uwais Inspirasi Indonesia, 2018.

Meilana, S. F., Aulia, N., Zulherman, Z., & Aji, G. B. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Think Pair Share (TPS) terhadap Kemampuan Berpikir Kritis di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 218–226. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.644.

Oktariyanti, D., Frima, A., & Febriandi, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Online Berbasis Game Edukasi Wordwall Tema Indahnya Kebersamaan Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 4093–4100.

Pranoto, S. E. (2020). Penggunaan Games Based Learning Quiziz Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sosiologi Materi Globalisasi Kelas XII IPS SMA Darul Hikmah Kutoarjo. Habitus: Jurnal Pendidikan Sosiologi dan Antropologi, 4(1), 25-38.

Rahmayanti, V. (2016). Belajar Bahasa Indonesia Siswa Smp Di Depok. In Jurnal Sap (Vol. 1, Issue 2).

Rahman, S. (2021, January). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.

Rosmaidah, S. Dkk. (2021). Gambaran Kejenuhan Belajar Siswa SMK Kelas X. Jurnal Fokus, 4(4), 256-262

Rusniyanti, Abdullah Pandang; Latif, Suciani. Analisis Motivasi Belajar Rendah Siswa Selama Masa Pandemi Dan Penanganannya (Studi Kasus Di Sma Negeri 8 Makassar)

Sardiman, Am. (2018). Integrasi Dan Motivasi Belajar. Jakarta: Pt Raja Grafindo Persada.

Sukri, S. (2019). Peningkatan Motivasi dan hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Two Stay Two Stray. Jurnal Inovasi Pendidikan Ekonomi (JIPE), 9(2), 152-161.

Uno, H. B. (2016). Teori Motivasi Dan Pengukurannya: Analisis Di Bidang Pendidikan. Bumi Aksara

Vusic, D., Bernik, A., & Gecek, R. (2018). Instructional Design In Game Based Learning And Application Used In Educational System. Technical Journal, 1(2), 11-17

Wahyuni, N., Djonnaidy, S., Miladiyenti, F., Fitria, N., & Ramadhani, A. P. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Educandy Sebagai Integrasi Technology-Based Learning Strategies Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Keterlibatan Siswa Smk Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris (Vol. 4, Issue 1).


Article Metrics

 Abstract Views : 44 times
 PDF Downloaded : 20 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.