Analisis Pemahaman Pengurus dan Anggota Koperasi dalam Implementasi Manajemen Ritel

Yulhendri - Yulhendri(1), Wiwik Gurnita(2), Annur Fitri Hayati(3), Elvi Rahmi(4), Tri Kurniawati(5),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(3) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(4) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(5) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/011207780

Full Text:    Language : en

Abstract


Management and members need to increase their knowledge and skills regarding the form of business run by cooperatives so that later the goals of the cooperative can be achieved. This research uses descriptive method. With a comparative approach. This research is intended to test whether there are differences in the understanding of cooperative management and members in the implementation of retail management in the Serumpun Melati Putih Cooperative and the Pulau Harapan Cooperative before and after the training. The research respondents were the administrators and members of the Serumpun Melati Putih Cooperative and the Pulau Harapan Cooperative which amounted to 14 people, the data was collected in July 2022 with the data collection technique in the form of a test. The test given is in the form of questions related to understanding of retail management. The prerequisite test analysis uses a normality test. The data is processed by using paired sample t test. The results of the study indicate that there are differences in the understanding of the administrators and members of the cooperative regarding the implementation of retail management before and after the implementation of the training provide

Keywords


Cooperative, retail management.

References


Adhadi, R., Karnadi, K., & Pramesthi, R. A. (2022). Pengaruh Pendidikan-Pelatihan (Diklat) Dan Organizational Citizenship Behavior Terhadap Kinerja Aparatur Sipil Negara Dengan Mediasi Kompetensi Pada Dinas Koperasi, Perindustrian Dan Perdagangan Kabupaten Situbondo. Jurnal Mahasiswa Entrepreneurship (JME), 1(1), 82-96

Angga, D., Hudayah, S., & Wasil, M. (2018). Pengaruh store atmosphere terhadap impulse buying pada bisnis ritel. KINERJA, 15(1), 1-5.

Anshori, M., & Iswati, S. (2019). Metodologi penelitian kuantitatif: edisi 1. Airlangga University Press.

Arifianti, R. (2017). Analisis tata letak dalam perspektif ritel. AdBispreneur: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Administrasi Bisnis dan Kewirausahaan, 1(3).

Chaniago, H., Mulyawan, I., Suhaeni, T., & Jumiyani, R. (2019). Faktor kunci keberhasilan ritel modern di Indonesia. Jurnal Akuntansi, Ekonomi dan Manajemen Bisnis, 7(2), 201-208.

Dameria, A. (2014). Packaging Handbook. Where Creative Ideas Become Reality, Link & Match Graphic, Jakarta.

Faroji, R., & Rifuddin, B. (2021). Pengaruh Display Produk terhadap Keputusan Pembelian pada PT. Bina Agramulya di Cimone. Jurnal Tadbir Peradaban, 1(1), 42-47.

Feriyana, W. (2019). Pengaruh Pelatihan Terhadap Efisiensi Kerja Karyawan Pada Koperasi Setia Usaha Oku Timur. Jurnal Neraca: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Ekonomi Akuntansi, 3(2), 145-155.

Finthariasari, M., Ekowati, S., & Krisna, R. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Display Layout, Dan Variasi Produk Terhadap Kepuasan Konsumen. Ekombis Review: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 8(2), 149-159.

Gunawan, U. (2018). Faktor Pendidikan Anggota Koperasi dalam Meningkatkan Partisipasi Anggota Sebagai Pemilik Dan Pelanggan. Coopetition: Jurnal Ilmiah Manajemen, 9(1), 1-14.

Haryanto, R., & Octavia, T. (2018). Pengaruh Peletakan Display Produk Berdasarkan Prinsip 5R dan Planogram terhadap Peningkatan Penjualan: Studi Kasus pada Ritel X di Lamongan. Jurnal Titra, 6(2), 191-198.

Indriani, Y. (2021). Strategi Menciptakan Keunggulan Koperasi.

Irawan, D. (2021). Positioning Koperasi Melalui Pendekatan ICA Grid Model: Studi pada Koperasi Peternakan Sapi Bandung Selatan. Coopetition: Jurnal Ilmiah Manajemen, 12(3), 465-476.

I’sana, A. D., & Nugraheni, R. (2013). Analisis pengaruh display produk, promosi below The line, dan emosi positif terhadap keputusan Pembelian impulsif pada sriratu departement store. Diponegoro Journal of Management, 2(2), 72-79

Jatmika, R. T. D., Dwiwarman, D. A., Nurjaya, N., Erlangga, H., & Abdurohman, D. (2022). Pengaruh Display Produk dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian pada Alfamart Cabang Bintaro Tangerang Selatan. Jurnal Ekonomi Efektif, 4(3), 321-330.

Karnoto, E. (2020). Persepsi Sikap Konsumen, Dan Layout Terhadap Keputusan Pembelian Pada Minimarket Indomaret Kedung Cowek Di Surabaya (Doctoral dissertation, STIE MAHARDHIKA SURABAYA).

Khaerat, M. E. (2022). kelembagaan dan identitas koperasi.

Lastriyani, I., & Purnamasari, L. (2021). Pengaruh Display Produk Terhadap Keputusan Pembelian Pada PT. Bina Baru Di Jati Asih Bekasi. Jurnal Ekonomi Efektif, 3(4), 488-494.

LUKMAN, M. R. (2018). Aplikasi Manajemen Ritel dan Pembagian Penerimaan Jasa Koperasi (Studi Kasus di KPRI Rukun Makmur di SMK Negeri 1, Magelang).

Lubis, M. S. (2018). Metodologi penelitian. Deepublish.

Morita, M., & Sastra, H. (2018). Pelatihan Penyusunan Layout Pada Retailer Giant Botani Square. Jurnal Abdimas, 2(1), 074-077.

Nugroho, M., Astuti, F. Y., & Abdilah, L. Z. (2021). Pendidikan Dan Pelatihan Dasar Koperasi Bagi Usaha Kecil Dan Menengah Desa Kertomulyo, Kecamatan Brangsong, Kabupaten Kendal. Jurnal Pengabdian Masyarakat Kita, 1(1), 1-6.

Rahmadana, N. M. S. (2016). Pengaruh display produk dan suasana toko terhadap pembelian impulsif di minimarket eramart cabang lembuswana samarinda. EJournal Ilmu Administrasi Bisnis FISIP Unmul, 4(3), 687.

Rohaeni, H., & Damayanti, A. (2018). Pengaruh Store Layout Terhadap Impulse Buying di Toko Buku Gramedia Istana Plaza Bandung. Ekspansi: Jurnal Ekonomi, Keuangan, Perbankan, dan Akuntansi, 10(2), 177-192.

Safitriani, D. U. (2020). PENERAPAN PRINSIP-PRINSIP KOPERASI MENURUT ICA (INTERNATIONAL COOPERATIVE ALLIANCE) PADA KOPERASI SEKTOR RIIL DI DAERAH ISTIMEWA YOGYAKARTA (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Yogyakarta).

S Setyani, T., & Abdul, F. W. (2021). PENGARUH STORE LAYOUT DAN KERAGAMAN PRODUK TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PADA PELANGGAN INDOMARET SATRIA JAYA TAMBUN UTARA. Jurnal Manajemen Logistik, 1(1), 95-103.antoso, I., & Madiistriyatno, H. (2021). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Indigo Media.

Supriyono, S., Awatara, I. G. P. D., & Widianto, T. (2017). PELATIHAN KEWIRAUSAHAAN DAN MANAJEMEN RITEL BAGI ANGGOTA DAN KARYAWAN KOPERASI KARYAWAN RUMAH SAKIT ISLAM SURAKARTA UNTUK PROGRAM PENINGKATAN PEMBERDAYAAN ANGGOTA. WASANA NYATA, 1(3), 81-86.

Trisuladana, R., & Suparman, A. (2017). Pengaruh Pendidikan Perkoperasian dan Komitmen Organisasi Terhadap Partisipasi Anggota Koperasi CU Pundhi Arta. JBTI: Jurnal Bisnis: Teori dan Implementasi, 8(1), 73-83.

Wasiaturrahma, W., Sulistyowati, C., Heriyati, D., & Ajija, S. R. (2020). Peningkatan Kinerja Koperasi Melalui Pendampingan Manajemen Keuangan pada Koperasi 64 Bahari Surabaya. Jurnal Berdaya Mandiri, 2(1), 256-267.

Yogie, W. H. (2018). KAJIAN STRATEGI KEUNGGULAN BERSAING PEMASARAN DALAM RANGKA MENCIPTAKAN KEPUASAN DAN LOYALITAS ANGGOTA KOPERASI Studi Kasus Koperasi Jasa Keuangan Kodanua dan Kemauan Bersama di DKI Jakarta (Doctoral dissertation, Unpas).


Article Metrics

 Abstract Views : 346 times
 PDF Downloaded : 125 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.