Analisis Efektivitas Pembelajaran Pengantar Ekonomi Mikro melalui Case Base Method dengan Pendekatan SEEQ

Tri Kurniawati(1), Yuhendri Leo Vrista(2), Mentari Ritonga(3), Wening Patmi Rahayu(4), Nurul Hidayati(5), Putri Rahmayanti(6),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(3) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(4) Universitas Negeri Malang  Indonesia
(5) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(6) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/011207220

Full Text:    Language : en

Abstract


This research aims to analyze the effective learning of introducing microeconomic courses through the implementation case base method with students' evaluation of the Educational Quality (SEEQ) approach. The research type is classroom action research with Sprial of Kemmis & Mc Taggart model. The result shows that case base method implementation can increase learning effectiveness. Recommended to the lecturer of the introduction of microeconomics course to use learning case base method as increasing learning effectiveness to getting learning outcomes.

Keywords


Efektivitas Pembelajaran, Case Base Method, Pengantar Ekonomi Mikro, Student Evaluation of Educational Quality

References


Abidin, Z. (2020). Efektivitas Pembelajaran Berbasis Masalah, Pembelajaran Berbasis Proyek Literasi, Dan Pembelajaran Inkuiri Dalam Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematis. Profesi Pendidikan Dasar, 7(1), 37–52. https://doi.org/10.23917/ppd.v7i1.10736

Andini, D. M., & Supardi, E. (2018). Kompetensi Pedagogik Guru Terhadap Efektivitas Pembelajaran Dengan Variabel Kontrol Latar Belakang Pendidikan Guru. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(1), 148. https://doi.org/10.17509/jpm.v3i1.9450

Arqinila. (2013). Eduarts : Journal of Arts Education. Catharsis, 2(1), 1–11. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/catharsis

Asmadawati. (2014). Juli 2014 EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN Oleh: Asmadawati 1. Forum Paedagogik, 06(02), 28–38.

Bridgman, T., Cummings, S., & McLaughlin, C. (2016). Restating the case: How revisiting the development of the case method can help us think differently about the future of the business school. Academy of Management Learning and Education, 15(4), 724–741. https://doi.org/10.5465/amle.2015.0291

Destiana, D., Suchyadi, Y., & Anjaswuri, F. (2020). Pengembangan Instrumen Penilaian Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Produktif Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar (JPPGuseda), 3(2), 119–123.

Dewi, N. P. W. P., & Agustika, G. N. S. (2020). Efektivitas Pembelajaran Matematika Melalui Pendekatan Pmri Terhadap Kompetensi Pengetahuan Matematika. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 4(2), 204. https://doi.org/10.23887/jppp.v4i2.26781

Gloria, R. Y. (2017). Efektivitas Pembelajaran Kapita Selekta Biologi Berbasis Masalah Untuk Membentuk Habits of Mind Mahasiswa Calon Guru. Scientiae Educatia, 6(1), 8. https://doi.org/10.24235/sc.educatia.v6i1.1372

Hakak, S., Noor, N. F. M., Ayub, M. N., Affal, H., Hussin, N., ahmed, E., & Imran, M. (2019). Cloud-assisted gamification for education and learning – Recent advances and challenges. Computers and Electrical Engineering, 74, 22–34. https://doi.org/10.1016/j.compeleceng.2019.01.002

Huang, C. H., Hsiao, L. H. C., & Ko, S. L. (2021). Effect of applying case method to anti-corruption education on learning motivation and learning effectiveness. Revista de Cercetare Si Interventie Sociala, 73, 276–287. https://doi.org/10.33788/rcis.73.17

Jamalong, A., & Indajati, I. (2015). Upaya Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan melalui Metode Diskusi. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 21(1), 27–38. https://doi.org/10.24832/jpnk.v21i1.174

Kahfi, M., Ratnawati, Y., Setiawati, W., & Saepuloh, A. (2021). Efektivitas Pembelajaran Kontekstual Dengan Menggunakan Media Audiovisual Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Siswa Pada Pembelajaran Ips Terpadu. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(1), 84–89. https://doi.org/10.36312/jime.v7i1.1636

Kyriakides. (2018). Using educational effectiveness research to promote quality of teaching: the contribution of the dynamic model. ZDM - Mathematics Education, 50(3), 381–393. https://doi.org/10.1007/s11858-018-0919-3

Mahdi, O. R., Nassar, I. A., & Almuslamani, H. A. I. (2020). The role of using case studies method in improving students’ critical thinking skills in higher education. International Journal of Higher Education, 9(2), 297–308. https://doi.org/10.5430/ijhe.v9n2p297

Mandalika, M., & Syahril, S. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Tutorial untuk Meningkatkan Efektifitas Pembelajaran Pada Mata Kuliah Tata Rias Pengantin. Analisis Pendapatan Dan Tingkat Kesejahteraan Rumah Tangga Petani, 53(9), 1689–1699.

Nae, N. (2019). Teaching English With the Case Method - a Tentative Approach. Euromentor Journal, X(1), 25–39.

Nurlatifah, Ahman, E., Machmud, A., & Sobandi, A. (2021). Efektivitas Pembelajaran Online dan Tatap Muka. Pedagonal: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 05(1), 15–18.

Nurpuspitasari, D., Sumardi, S., Hidayat, R., & Harijanto, S. (2019). Efektivitas Pembelajaran Ditinjau Dari Supervisi Akademik Kepala Sekolah Dan Budaya Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(1), 762–769. https://doi.org/10.33751/jmp.v7i1.962

Perdani. (2020). Sebuah Solusi untuk Perkembangan UMKM di Indonesia. Jurnal Akuntansi, 12(1), 146–158. http://journal.maranatha.edu

Puri, S. (2022). Effective learning through the case method. Innovations in Education and Teaching International, 59(2), 161–171. https://doi.org/10.1080/14703297.2020.1811133

Rohim, A., & Asmana, A. T. (2018). Efektivitas Pembelajaran di Luar Kelas (Outdoor Learning) dengan Pendekatan PMRI pada Materi SPLDV. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 5(3), 217–229. https://jurnal.uns.ac.id/jpm/article/download/26062/18276

Rohmawati, A. (2015). Efektivitas Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(1), 15–32.

Servant-Miklos, V. F. C. (2019). The Harvard Connection: How the Case Method Spawned Problem-Based Learning at McMaster University. Health Professions Education, 5(3), 163–171. https://doi.org/10.1016/j.hpe.2018.07.004

Simonson, S. R., Earl, B., & Frary, M. (2022). Establishing a Framework for Assessing Teaching Effectiveness. College Teaching, 70(2), 164–180. https://doi.org/10.1080/87567555.2021.1909528

Sipayung, & Simanjuntak. (2017). Profil Penguasaan Materi Matematika Sekolah Mahasiswa Pendidikan Matematika Semester Vi. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 6(3), 385. https://doi.org/10.24127/ajpm.v6i3.1129

Suardipa, I. P., & Primayana, K. H. (2020). Peran desain evaluasi pembelajaran untuk meningkatkan kualitas pembelajaran. Widyacarya, 4(2), 88–100. http://jurnal.stahnmpukuturan.ac.id/index.php/widyacarya/article/view/796

Sunardi, & Hasanuddin. (2019). Pengembangan Employability Skill Mahasiswa Vokasi Melalui Pembelajaran Stem-Project Based Learning. SemanTECH, 3(4), 210–217.

Suryani, E., & Aman, A. (2019). Efektivitas pembelajaran IPS melalui implementasi metode jigsaw ditinjau dari aktivitas dan hasil belajar. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 6(1), 34–48. https://doi.org/10.21831/hsjpi.v6i1.17376

Tayibu, N. Q., & Faizah, A. N. (2021). Efektivitas Pembelajaran Matematika melalui Metode Penemuan Terbimbing Setting Kooperatif. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 117–128. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v10i1.728

Touretzky, D., Gardner-McCune, C., Martin, F., & Seehorn, D. (2019). Envisioning ai for k-12: What should every child know about ai? 33rd AAAI Conference on Artificial Intelligence, AAAI 2019, 31st Innovative Applications of Artificial Intelligence Conference, IAAI 2019 and the 9th AAAI Symposium on Educational Advances in Artificial Intelligence, EAAI 2019, 9795–9799. https://doi.org/10.1609/aaai.v33i01.33019795

Ulker, N. (2021). How can student evaluations lead to improvement of teaching quality? A cross-national analysis. Research in Post-Compulsory Education, 26(1), 19–37. https://doi.org/10.1080/13596748.2021.1873406

Ulum, B. (2013). Penggunaan Pendekatan Bermain dan Berlomba Untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Tolak Peluru Gaya Membelakangi Pada Siswa Kelas IV di SD Negeri Petung II Kecamatan Pasrepan Kabupaten Pasuruan. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 2(1), 14–35. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v2i1.44

Widiastuti, A. N. (2009). More than Mom Jurus Ampuh Menjadi Pebisnis dan Ibu Rumah Tangga Sukses. ANDI.

Widiastuti, F., Amin, S., & Hasbullah, H. (2022). Efektivitas Metode Pembelajaran Case Method dalam Upaya Peningkatan Partisipasi dan Hasil Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Manajemen Perubahan. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 728–731. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3034

Yulianto, D., & Nugraheni, A. S. (2021). Efektivitas Pembelajaran Daring Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Decode: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 1(1), 33–42. https://doi.org/10.51454/decode.v1i1.5


Article Metrics

 Abstract Views : 448 times
 PDF Downloaded : 203 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.