Pengembangan Media Interaktif Berbasis Android pada Mata Pelajaran Ekonomi

Elfrida Anjar Fitriyah(1), Retno Mustika Dewi(2),
(1) Universitas Negeri Surabaya  Indonesia
(2)   Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/011167790

Full Text:    Language : en

Abstract


This research was conducted because teaching aids in the form of media used by teachers during learning activities were still relatively few. The purpose of this research is to assess the level of feasibility, effectiveness (learning outcomes) and practicality (response). In this development research, the test subjects were 20 students of class X IPS SMAN 1 Taman. The results of the research on the development of android-based interactive media were declared feasible with an average score of 79.9%, the effectiveness level of interactive media obtained an N-Gain score of 0.724 with a very effective category and a practicality level of 85% with very practical criteria.

Keywords


education, interactive learning media, android, learning outcomes

References


Agustina, I., Astuti, D., Sumarni, R. A., & Saraswati, D. L. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Mobile Learning berbasis Android. 3, 57–62.

Akbar, S. (n.d.). Instrumen Perangkat Pembelajaran (cetakan ke). PT. Remaja Rosdakarya.

Arif S. Sadiman. (2014). Media pendidikan : pengertian, pengembangan, dan pemanfaatannya. PT. Raja Grafindo Persada.

Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran (Ed Revisi). PT. Raja Grafindo Persada, Jakarta.

Bachri, N. &. (2020). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS APLIKASI ANDROID MATERI SISTEM EKSKRESI SISWA KELAS XI SMA NEGERI 1 DAWARBLANDONG MOJOKERTO Nisfatun Nuroifah , Bachtiar Syaiful Bachri. Jurnal Mahasiswa Universitas Negeri Surabaya, 1–10.

BPS, P. (2020). Statistika Pendidikan 2020.

Cahyaningrum, M. N., & Sakti, N. C. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android dan Efek Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas XI IPS SMA. Efektor, 8(1), 21–33. https://doi.org/10.29407/e.v8i1.15804

Dwijayani, N. M. (2019). Development of circle learning media to improve student learning outcomes. Journal of Physics: Conference Series, 1321(2), 171–187. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1321/2/022099

Fadli, R., & Hakiki, M. (2020). Validitas media pembelajaran interaktif berbasis android pada mata pelajaran komputer dan jaringan dasar di sekolah menengah kejuruan. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Teknologi Informasi, 01(01), 9–15. ejournal.stkip-mmb.ac.id

González, M., González, M., Martín, M. E., Llamas, C., Martínez, Ó., Vegas, J., Herguedas, M., & Hernández, C. (2015). Teaching and learning physics with smartphones. Journal of Cases on Information Technology, 17(1), 31–50. https://doi.org/10.4018/JCIT.2015010103

Hakim, L. (2021). Transformasi Pendidikan Agama Islam : Strategi Dan Adaptasi Pada Era Revolusi Industri 4 . 0. 9(4), 760–766.

Haryadi, R., & Andriati, N. (2020). Pengembangan Game Berbasis Android Untuk Hitung Bilangan Bulat. 81–92.

Hasmiana, H. (2016). Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Ketuntasanbelajar Ips Materi Perkembangan Teknologi Produksi, Komunikasi, Dan Transportasi Pada Siswa Kelas Iv Sd Negeri 20 Banda Aceh. Jurnal Pesona Dasar, 3(4), 22–33.

Helliyatul Matlubah, Anik Anekawati, N. (2016). Aplikasi Mobile Learning Berbasis Smartphone Android Sebagai Sumber Belajar Mahasiswa Program Studi Pendidikan Ipa Universitas Wiraraja Sumenep. Lentera Sains (Lensa), 6(2), 85–98.

Hutabri, E., & Putri, A. D. (2019). Perancangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Untuk Anak Sekolah Dasar. Jurnal Sustainable: Jurnal Hasil Penelitian Dan Industri Terapan, 8(2), 57–64. https://doi.org/10.31629/sustainable.v8i2.1575

Kim, D., Rueckert, D., Kim, D., & Seo, D. (2013). Students ’ Perceptions Erceptions Rception of. Language Learning&Technology, 17(3), 52–73.

Kurniawan, D., Dewi, S. V., & Kerja, L. (2017). Seri Pendidikan ISSN 2476-9312 PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN DENGAN MEDIA SCREENCAST- O-MATIC MATA KULIAH KALKULUS 2 MENGGUNAKAN MODEL 4-D ISSN 2476-9312. Jurnal Siliwangi, 3(1).

Putri, D. P. E., & Muhtadi, A. (2018). Pengembangan multimedia pembelajaran interaktif kimia berbasis android menggunakan prinsip mayer pada materi laju reaksi. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 5(1), 38–47. https://doi.org/10.21831/jitp.v5i1.13752

Ramadhani, I. (2015). Jurnal inovasi pendidikan ipa. 1, 191–201.

Rozi, F., & Kristari, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Game Edukasi Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Fisika Untuk Siswa Kelas Xi Di Sman 1 Tulungagung. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Informatika), 5(1), 35. https://doi.org/10.29100/jipi.v5i1.1561

Sobur, A. (2003). Psikologi Umum (P. Setia (ed.)).

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta.

Susilana Rudi, R. C. (2008). Media Pembelajaran. CV Wacana Prima4.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Tan, S., Wijaya, T. T., Zou, L., & Hermita, N. (2020). Proving the Formula for the Area of a Circle using Hawgent Dynamic Mathematics Software. Journal of Physics: Conference Series, 1655(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1655/1/012052

Tarigan, D., & Siagian, S. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Pembelajaran Ekonomi. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi Dalam Pendidikan, 2(2), 187–200. https://doi.org/10.24114/jtikp.v2i2.3295

Wahab, A., Junaedi, J., & Azhar, M. (2021). Efektivitas Pembelajaran Statistika Pendidikan Menggunakan Uji Peningkatan N-Gain di PGMI. Jurnal Basicedu, 5(2), 1039–1045. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.845

Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., & Nyoto, A. (2016). Transformasi pendidikan abad 21 sebagai tuntutan pengembangan sumber daya manusia di era global [The transformation of 21st century education as a demand for human resource development in the global era]. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika 2016, 1, 263–278.

Yuanita, Y. (2016). Yesi Yuanita 1205833, 2016 MODEL DISTANCE LEARNING BERBASIS TEKNOLOGI DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN PESERTA KURSUS BAHASA INGGRIS Universitas Pendidikan Indonesia | repository.upi.edu | perpustakaan.upi.edu.

Yudasmara, G. A., & Purnami, D. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interakif Biologi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Smp. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 48(1–3), 1–8. https://doi.org/10.23887/jppundiksha.v48i1-3.6923


Article Metrics

 Abstract Views : 783 times
 PDF Downloaded : 315 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.