Pengaruh Persepsi Mahasiswa Tentang Kompensasi Finansial dan Lingkungan Kerja terhadap Minat Memilih Profesi Guru pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi

Jean Elikal Marna(1), Junia Latiffa(2),
(1) Universitas Negeri Padang  Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang  Indonesia

Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24036/011123930

Full Text:    Language : id

Abstract


This study aims to find out 1) Influence of Student Perception on Financial Compensation and Work Environment On Interest in Choosing Teacher Profession In Economic Education Students 2) Influence of Student Perception On Financial Compensation On Interest in Choosing Teacher Profession In Economic Education Students and 3) Influence of Student Perception About Work Environment On Interest in Choosing Teacher Profession In Economic Education Students. The population in this study was students of Economic Education Faculty of Economics, Universitas Negeri Padang and the number of selected samples as many as 119 students. This type of research is descriptive associative research. The sampling technique used in this study is probability sampling by using proportional stratified random sampling. Data analysis using descriptive analysis, analysis requirement test, multiple regression, F test, determinant coefesien and t test. The results showed that 1) Students' Perception of Financial Compensation and Work Environment  had a significant effect on the Interest in Choosing a Teacher Profession. 2) Student Perception of Financial Compensation has a significant effect on the Interest in Choosing a Teacher Profession. 3) Student Perception of The Work Environment has a significant effect on the Interest in Choosing a Teacher Profession.

Keywords


Kompensasi fiansial, lingkungan kerja, profesi guru

References


Alex S. Nitisemito, ( 1992 ), Manajemen dan Sumber Daya Manusia, BPFE UGM,Yogyakarta.

Aprilyan, L. A. (2011). Faktor-faktor yang mempengaruhi mahasiswa akuntansi dalam pemilihan karir menjadi Akuntan Publik. Semarang: Skripsi. Universitas Diponegoro.

Arifin, B. D. (2012). Kinerja Guru Profesional: Instrumen Pembinaan Peningkatan dan Penilaian. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Arikunto, S. (2012). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta : Rineka Cipta.

Asmoro, S. d. (2016). Determinan Karir Sebagai Akuntan Publik oleh Mahasiswa Akuntansi. Jurnal Ekonomi, 70.

Dalyono, M. (2010). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Danang, Sunyoto. 2012. Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: PT Buku Seru.

Djamarah, S. B., & Zain, A. (2006). Strategi belajar mengajar. Jakarta: Rineka Cipta, 46.

Egwu, S. (2015). Attitude Of Students Towards Teaching Profession in Nigeria: Implications for Education Development. Journal of Education and Practice, Volume 6 No. 29, 21-25.

Herman, Sofyandi. 2008. Manajemen Sumber Daya Manusia. Yogyakarta : Graha Ilmu.

Hikmah, R. K. (2017). Peran Persepsi Kesejahteraan Guru Dalam Memoderasi Hubungan Persepsi Tentang Profesi Guru Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Menjadi Guru pada Mahasiswa Pendidikan Akuntansi Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Semarang (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Semarang).

Hurlock, E. (2010). Perkembangan Anak Jilid 2. Jakarta: Erlangga.

Imran.(2010). Pembinaan Guru Di Indonesia. Jakarta: Pustaka Jaya.

Jumamik. (2007). Persepsi Mahasiswa Akuntansi Mengenai Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pemilihan Karir Akuntan. Skripsi Semarang, UMS.

Kunandar, S. M. (2010). Guru Profesional. Jakarta: PT. RAJA GRAFINDO PERSADA.

Manizar, E. (2015). Peran guru sebagai motivator dalam belajar. Tadrib, 1(2), 204-222.

Martoyo, S. (2007). Manajemen Sumber Daya Manusia. Yogyakarta: BPFE.

Mulyasa. (2009). Praktik Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Rosdakarya.

Munandar. (2014). Psikologi Kepribadian. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Netra, K. D. (2015). Pengaruh Reputasi, Kompensasi, Dan Lingkungan Kerja Terhadap Minat Melamar Pekerjaan Oleh Mahasiswa Universitas Udayana. E-Jurnal Manajemen Unud, 3282.

Ni’mah, F. U. (2014). Pengaruh Minat Profesi Guru, Locus Of Control Internal, Peran Guru Pamong Dan Prestasi Belajar Terhadap Kesiapan Mahasiswa Menjadi Guru Pada Jurusan Pendidikan Ekonomi Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Semarang. Economic Education Analysis Journal, 3(2).

Kartini Kartono, (1998). Psikologi Umum. Bandung: Mandar Maju

Kotler, Philip., Keller, Kevin L. (2013). Manajemen Pemasaran, Jilid Kedua,Jakarta: Erlangga.

Maharani, A. P., & Mujiasih, E. (2020). Hubungan Antara Persepsi Terhadap Kompensasi Gaji Pokok Dengan Work Engagement Pada Pegawai Honorer. Empati, 7(2), 510-521.

Purwanto, Ngalim. 2007. Psikologi Pendidikan Remaja. Bandung: Rosdakarya

Oktaviyani, T. (2015). Pengaruh Praktik Pengalaman Lapangan, Persepsi Mahasiswa Tentang Profesi Guru Akuntansi dan Kesejahteraan Guru Terhadap Minat Pada Profesi Guru Akuntansi. Economic Education Analysis Journal, 830.

Sakina, N. K. (2020). Pengaruh Financial Reward Terhadap Minat Pemilihan Karir Profesi Guru Pada Mahasiswa (Studi Kasus: Mahasiswa Program StudiN Pendidikan Ekonomi Angkatan 2016-2019 Universitas Negeri Makassar) (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR).

Simanjuntak, P. J. (2003). Produktivitas kerja pengertian dan ruang lingkupnya. Jakarta: Prisma.

Slameto. (2007). Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta

Stefany, G. (2017). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat mahasiswa menjadi guru akuntansi pada mahasiswa prodi pendidikan akuntansi angkatan 2013 universitas negeri semarang. Jurnal Pendidikan, 82.

Sutrisno, E. (2009). Manajemen Sumber Daya Manusia Edisi Pertama. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Syofyan, R., Hidayati, N. S., & Sofya, R. (2020). Pengaruh Program Pengalaman Lapangan Kependidikan (PLK) dan Efikasi Diri terhadap Minat Menjadi Guru. Jurnal Inovasi Pendidikan Ekonomi (JIPE), 10(2), 151-162.

Triwiyanto, H. N. (2016). Manajemen Sumber Daya Manusia Bidang Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.

Wahyuni, D., & Setiyani, R. (2017). Pengaruh Persepsi Profesi Guru, Lingkungan Keluarga, Efikasi Diri Terhadap Minat Menjadi Guru. Economic Education Analysis Journal, 6(3), 669-683.

Zamroni. (2013). Pendidikan Demokrasi. Yogyakarta: Ombak


Article Metrics

 Abstract Views : 789 times
 PDF Downloaded : 328 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.