Pemberdaayaan Keterampilan Metakognitif Siswa Dalam Penerapan Kurikulum Merdeka

Rani Novita Sari, Dina Ramadhanti, Sri Mulyani Rusli

Abstract


Abstract

 

Metacognition is a central part in controlling the thinking process. Students who have good metacognitive skills are assumed to be able to control their own thinking processes so that they become independent learners. Teachers have an important role in efforts to empower students' metacognitive skills. This research aims to describe the empowerment of students' metacognitive skills in implementing the independent curriculum for Indonesian language subjects at SMA Negeri 9 Padang. This type of research is qualitative with descriptive methods. The results of data analysis show that students' metacognitive skills are classified as good with a percentage of 76.89% with teachers' efforts to help students understand and develop effective ways of learning through guidance and feedback. It is hoped that this research will serve as input and comparison material for subsequent research related to students' metacognitive skills.

 

Key words: empowerment, metacognitive skills

 

Abstrak

Metakognitif menjadi bagian sentral dalam mengontrol proses berpikir. Siswa yang memiliki keterampilan metakogntif yang baik diasumsikan dapat mengontrol proses berpikirnya sendiri sehingga menjadi pembelajar yang mandiri. Guru memiliki peran yang cukup penting dalam upaya memberdayakan keterampilan metakognitif siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pemberdayaan keterampilan metakognitif siswa dalam penerapan kurikulum merdeka mata pelajaran Bahasa Indonesia di SMA Negeri 9 Padang. Jenis penelitian ini adalah kualitatif dengan metode deskriptif. Hasil analisis data menunjukkan bahwa keterampilan metakognitif siswa tergolong baik dengan persentase 76,89% dengan upaya guru dapat membantu siswa memahami dan mengembangkan cara belajar yang efektif melalui bimbingan dan umpan balik. Penelitian ini diharapkan sebagai bahan masukan dan perbandingan untuk penelitian berikutnya yang berkaitan dengan keterampilan metakognitif siswa.

 

Kata kunci: pemberdayaan, keterampilan metakognitif

Keywords


pemberdayaan, keterampilan metakognitif

References


Ainia, D. K. (2020). Merdeka Belajar dalam Pandangan Ki Hadjar Dewantara dan Relevansinya bagi Pengembangan Pendidikan Karakter. Filsafat Indonesia, 3 No 3.

Astikasari, H., & Murti, S. (2011). METAKOGNISI DAN THEORY OF MIND (ToM). Jurnal Psikologi Pitutur, I(2), 53–64.

Damayanti, A. D., Jannah, A. N., & Agustin, N. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Smp Muhammadiyah 19 Sawangan. Prosiding Samasta, 29.

Danial, M. (2010). Kesadaran Metakognisi, Keterampilan Metakognisi Dan Penguasaan Konsep Kimia Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan , 17(3), 225–229.

Fatmawati, I. (2021). Peran Guru Dalam Pengembangan Kurikulum Dan Pembelajaran. Revorma, Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran, 1, 20.

Hapsari, N. D., & Widodo, A. (2016). Meningkatkan Pengetahuan dan Keterampilan Metakognisi Siswa Melalui Bahan Ajar Berbasis Konstruktivis-Metakognitif. Seminar Nasional Pendidikan Dan Saintek, 2016(2013), 591–598.

Imel, S. (2002). Metacognitive Skills For Adult Learning, Trens and Issue Alert. 39.

Isil Koc, cs. (2016). Preservice Science Teachers Metacognitive Awareness Levels. European Journal Of Education Studies, 2(3).

Iskandar, S. M. (2014). Pendekatan Keterampilan Metakognitif dalam Pemeblajaran Sains di Kelas. Erudio, 2(2), 13.

Maratus Sholihah, Siti Zubaidah, S. M. (2016). Memberdayakan Keterampilan Metakognitif Dan Hasil Belajar Kognitif Siswa Dengan Model Pembelajaran Reading Concept Map-Reciprocal Teaching ( Remap Rt ). 2017, 628–633.

Paristu, B. P. (2020). Hubungan Pengetahuan Metakognisi Dengan Kesadaran Metakognisi Pada Siswa. 1–61.

Ramadhanti, D., Ghazali, A. S., Hasanah, M., & Harsiati, T. (2019). Students’ metacognitive weaknesses in academic writing: A preliminary research. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 14(11), 41–57. https://doi.org/10.3991/IJET.V14I11.10213

schraw, G. dan D. (1994). Assesing Metacognitive Awareness.Contemporary Educational Psychology.

Slavin, R. E. (2011). Psikologi Pendidikan Teori dan Praktik.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuntitatif, Kualitatif Dan R & D. Alfabeta, cv.

Susan Imel. (2002). Metacognitive Skills For Adult Learning. Artikel Trend and Issues Alert, 39, 1–4.

Zulrahmattogala. (2013). Reflection and Revise Model. Metakognitif dalam Pembelajaran.




DOI: https://doi.org/10.24036/jbs.v12i3.127912

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Bahasa dan Sastra (2302-3538) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International  License

Publisher: Faculty of Languages and Arts, Universitas Negeri Padang