THE MINIMALISM ASPECT OF SCENOGRAPHY IN MALAY ALTERNATIVE THEATRE IN STOR TEATER DBP
(1) Universiti Teknologi MARA  Malaysia
(2) Universiti Malaya  Malaysia
Corresponding Author
Copyright (c) 2018 Humanus
DOI : https://doi.org/10.24036/humanus.v17i1.8751
Full Text: Language : ms
Abstract
This paper discus the minimalism elements of scenography in selected plays by five writer/directors of Malay alternative theatre in Stor Teater DBP during 2003 and 2014. The plays selected from difference background of writer/directors in theatre such as Dinsman, Nam Ron, A Wahab Hamzah, Fasyali Fadzly, and Aloy Paradoks. This study uses illustrated case study method which is a descriptive case study that usually uses one or two example events (in the context of this study is Malay alternative theatre) to explain the situation. A study of the play texts was made on five informants, the authors-directors of the ten staged performances at the Stor Teater DBP (Dewan Dewan Bahasa dan Pustaka), Kuala Lumpur from 2003 to 2014. The minimalism concept in the aspect of scenography is seen in line with the physical requirements found in the Stor Teater DBP as a small capacity space (black box). Hence, it makes artistic arrangements such as sets, lighting design and costumes primarily in a distinctive style as a form of Malay alternative theatre. Additionally, this paper also looks at the extent to which their design ideas can articulate artistic values and bring in any new theater elements in contemporary play in space and funding constraints.
Keywords: Theatre, Minimalism, Scenography, Malay Alternative Theatre, Performing Arts
KONSEP MINIMALISME DALAM ASPEK SINOGRAFI TEATER ALTERNATIF MELAYU DI STOR TEATER DBP
Abstrak
Artikel ini bertujuan membincangkan mengenai ciri-ciri konsep minimalisme yang dianalisis berdasarkan teater-teater alternatif Melayu terpilih yang dipentaskan di Stor Teater DBP pada tahun 2003 hingga 2013 iaitu di antara kewujudan panggung tersebut sebelum ditutup pada tahun 2014. Pementasan-pementasan teater terpilih diambil dari karya penulis/pengarah yang mempunyai latar belakang daripada pelbagai segi faktor umur, pendidikan dan pengalaman mereka dalam dunia teater seperti Dinsman, Nam Ron, A Wahab Hamzah, Fasyali Fadzly, dan Aloy Paradoks. Kajian ini menggunakan pendekatan kajian kes ilustrasi iaitu kajian kes deskriptif yang biasanya menggunakan satu atau dua contoh peristiwa (dalam konteks kajian ini adalah teater alternatif Melayu) untuk menerangkan keadaan. Kajian terhadap teks persembahan dilakukan terhadap lima orang informan iaitu penulis-pengarah bagi sepuluh pementasan yang pernah dipersembahkan di Stor Teater Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur dari tahun 2003 hingga 2014. Hasil penyelidikan yang diperoleh bahawa konsep minimalisme dalam aspek sinografi dilihat sejajar dengan keperluan fizikal yang terdapat di Stor DBP sebagai sebuah panggung berkapasiti kecil yang dipanggil kotak hitam (black box). Justeru, konsep tersebut menjadikan ia sebagai penataan artistik seperti set, pencahayaan dan kostum terutama berada dalam satu gaya yang tersendiri sebagai ciri-ciri sebuah bentuk teater alternatif Melayu. Selain itu, artikel ini juga melihat sejauh mana idea rekaan dalam keterbatasan ruang serta dana keuangan dapat mencetuskan nilai artistik dan sebarang unsur teaterikal baru dalam pementasan kontemporari.
Kata kunci: Teater, Minimalisme, Sinografi, Teater Alternatif Melayu, Seni Persembahan
Keywords
References
Abrahami, N. (2009). How black box theatre came of age. Dicapai pada 13 Ogos 2017, daripada https://www.theguardian.com/stage/theatreblog/2009/jun/23/black-box-theatre.
Aronson, A. (1991). Postmodern design. Theatre Journal 43 (1): 1-13. The Johns Hopkins University Press.
Baugh, C. (2013). Theatre, performance, and technology (2nd ed.). London: Palgrave Macmillan.
Dinsman. (25.05.2016). Penulis/pengarah teater tamu dari medan perang. Temubual Peribadi. Kuala Lumpur.
Everwalker. (2014). Writing for theatre: The importance of minimalism. Dicapai pada 26 Ogos 2017, dari https://everwalker.wordpress.com/2014/09/18/writing-for-theatre-the-importance-of- minimalism/
Essig, L. Setlow, J. (2013). Lighting and the design idea (3rd ed.). New York: Wadsworth Cencage Learning.
Fadzly, F. (14.4.2016). Penulis/pengarah teater Kotak Hitam dan Teater Juta-juta . Temubual Peribadi. Kuala Lumpur.
Flatt, M. (2011). The secret of great sets? Less is more. Dicapai pada 14 Mac 2018, dari https://www.theguardian.com/stage/theatreblog/2011/feb/09/set-design-theatre-stage.
Hamzah, A. W. (2009). Stor teater DBP pemangkin dramatis muda. Utusan Malaysia. Dipetik dari http://ww1.utusan.com.my/utusan/ Bacaan lanjut: http://ww1.utusan.com.my/ utusan/info.asp?y=2009&dt=0118&pub=Utusan_Malaysia&sec=Hiburan&pg=hi_27.htm
Hamzah, A. W. (2011). Teater menjana ekonomi: Bagaimana?. Dalam Rosminah Mohd Tahir, Mazlan Tahir, Rime Nazren (Eds.), Transformasi Teater: Iluminasi Industri Kreatif . 1:51-55.
Hamzah, A. W. (07.04.2016). Penulis/pengarah teater Hering dan Peristiwa di Malam Itu. Temubual Peribadi. Selangor.
Husin, F. (2010). Teater Melayu: Teks dan eksperimentasi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Hill, A. (2005). Reality TV: Audiences and Popular Factual Television. Routledge.
Hunton, El. (2017). Minimalism is more, nouse. Dicapai pada 8 September 2017, daripada http://www.nouse.co.uk/2017/05/12/minimalism-is-more/
Jones-Llyoyd, L. (2002). Essays on documenting and researching modern productions of Greek drama: The Sources. Dicapai pada 28 Ogos 2017, daripada www2.open.ac. uk/ClassicalStudies/GreekPlays.
Jit, K. (2003). Krishen Jit: An uncommon position. Singapore: Contemporary Art Centre.
Johnny, Liza, Malcolm, Michael, Mar, Elizabeth. (2017). What is Black Box Theatre ?. Dicapai pada 24 Disember 2017, dari http://www.wisegeek.com/what-is-a-black-box-theater.htm
Juliana A W. (2006). Communication Technology and the Television Industry in Malaysia. ARC Asia Pacific Future Network International Conference: Media, Policies, Cultures and Futures in the Asia Pacific Region. Organized by Curtin University of Technology.Dicapai pada 27 Ogos 2017, daripada http://citeseerx.ist.psu.edu/ viewdoc/download? doi=10.1.1.474.8836&rep=rep1&typ
Khan, H. A. (2014). Teater filem dan pengurusan seni. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Lethbridge, S. & Mildorf, J. (2008). Basics of English studies. English Department, Freiburg University Germany.
Liina U. (2002). Creating the place. Place and location II. Proceedings of the Estonian Academy of Arts 10, eds. V. Sarapik, K. Tüür, M. Laanemets. Tallinn: Eesti Kunstiakadeemia 10: 361–369. Nam Ron. (17.10.2016). Penulis/pengarah teater Matderihkolaperlih dan Laut Lebih Indah dari Bulan. Temubual Peribadi. Selangor.
Network International Conference (2006). Media, policies, cultures and futures in the Asia Pacific Region. Organized by Curtin University of Technology. Dicapai pada 2 September 2017, dari http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.474.883&rep= rep1&type
Noad, H. (2013). The importance of being minimalistic. Dicapai pada 28 Ogos 2017, dari http://oxfordstudent.com/2013/04/27/the-importance-of-being-minimalistic/
Paradoks, A. (23.5.2016). Penulis/pengarah teater merocok-rocok dan Neo-romantik. Temubual Peribadi. Kuala Lumpur.
Wilky, Fi. (2004). Out of place: The negotation of space in site specific performance. School of Arts, University of Surrey.
Article Metrics
Abstract Views : 1395 timesPDF Downloaded : 233 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Humanus
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.