Pengembangan Bahan Ajar Penyajian Data Berbasis Lectora Inspire dengan Pendekatan CTL di Kelas IV

Riri Zulvira - Universitas Negeri Padang
Yetti Ariani - Universitas Negeri Padang

Abstract


This research aims to develop data presentation teaching material that based on Lectora Inspire with CTL approach in class IV 15 Elementary School Ulu Gadut with interactive CD form which is valid and practical to use the 4-D development model of Thiagarajan. The stages are define, design, development, and dissemination. The subjects of this study were 3 expert, 1 class IV teacher and 20 students in grade IV-A Elementary School 15 Ulu Gadut. The instrument used is an expert validation sheet, teacher and students response questionnaire. Products research results: (1) data presentation teaching material that based on Lectora Inspire with CTL approach in class IV declared to be valid for use by material expert, linguists and media expert with excellent category with an overall assessment of the 95,67 validator, (2) teacher and student responses to the data presentation teaching material that based on Lectora Inspire with CTL approach in class IV elementary school obtain a very practical category with an average value of 92,72 % and 94,54 %.

Keywords


data presentation; teaching material; Lectora Inspire; CTL approach; 4-D development model

Full Text:

PDF

References


Bujuri, D. A. (2018). Analisis Perkembangan Kognitif Anak Usia Dasar dan Implikasinya dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Jurnal Literasi, IX(1), 37–50.

Depdiknas. (2009). Model Bahan Ajar Matematika Sekolah Dasar. Direktorat Jendral Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah Direktorat Pembinaan Taman Kanak-Kanak dan Sekolah Dasar.

Desyandri, D., & Vernanda. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Terpadu di Kelas V Sekolah Dasar Menggunakan Identifikasi Masalah. Seminar Nasional HDPGSDI Wilayah 4, 163–174. https://ejournal.unpatti.ac.id/ppr_paperinfo_lnk.php?id=1720

Kharisma, J. Y., & Asman, A. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Masalah Berorientasi pada Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Prestasi Belajar Matematika. Indonesian Journal of Mathematics Education, 1(1), 34–47.

Miaz, Y., Helsa, Y., Desyandri, & Febrianto, R. (2018). Cartography in designing digital map using Adobe Flash CS6. Journal of Physics: Conference Series, 1088. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1088/1/012069

Nursidik, H., & Suri, I. R. A. (2018). Media Pembelajaran Interaktif Berbantu Software Lectora inspire. Jurnal Matematika, 1(2), 237–244.

Prastowo, A. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Panduan Lengkap Aplikatif. DIVA Press.

Purwanto, N. (2012). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. PT Remaja Rosdakarya.

Putrianasari, D., & Wasitohadi. (2015). Pengaruh Penerapan Pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL) terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa Kelas 5 SD Negeri Cukil 01 Kecamatan Tengaran-Kabupaten Semarang. Jurnal Scholaria, 5(1), 57–77.

Rahmawati, T. (2018). Penerapan Model Pembelajaran CTL untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 12–20.

Riduwan. (2013). Metode dan Teknik Menyusun Tesis. Alfabeta.

Riduwan, & Sunarto. (2015). Pengantar Statistika Untuk Penelitian: Pendidikan, Sosial, Komunikasi, Ekonomi, Dan Bisnis. Alfabeta.

Shalikhah, N. D. (2016). Pemanfaatan Aplikasi Lectora Inspire sebagai Media Pembelajaran Interaktif. Jurnal Cakrawala, XI(1), 101–115.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Trianingsih, R. (2016). Pengantar Praktik Mendidik Anak Usia Sekolah Dasar. Journal Al Ibtida, 3(2), 197–211.

Widiastuti, A., & Wangid, M. N. (2015). Pengembangan Multimedia Lectora pada Pembelajaran Tematik-Integratif Berbasis Character Building Bagi Siswa Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Karakter, V(2), 229–247.

Yaumi, M. (2016). Prinsip-Prinsip Desain Pembelajaran Disesuaikan Dengan Kurikulum 2013. Kencana.

Zunaidah, F. N., & Amin, M. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Matakuliah Bioteknologi Berdasarkan Kebutuhan Dan Karakter Mahasiswa Universitas Nusantara PGRI Kediri. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 2(1), 19–30.




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v8i2.8939