Penerapan Model Problem Beased Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar KPK dan FPB di Sekolah Dasar

Rifki Anindaputri - Universitas Negeri Padang
Masnila Devi - Universitas Negeri Padang

Abstract


This study aims to show the Problem Beased Learning Model can improve learning outcomes of the KPK and FPB grade IV students of SDN Negeri 05 Tarok Dipo. This can be seen from the average results of observations of the RPP cycle I was 77% increased in cycle II to 86%, this was also seen in the average results of the implementation of aspects of teachers in the first cycle; 75% increased in cycle II to 84%. In the aspect of students obtained an average of the first cycle; 66% increased in cycle II to 80%, while the average assessment of students' understanding of concepts in cycle I; 74 increased in cycle II to 88.

Keywords


Learning Outcomes; KPK and FPB; with the Application of the Problem Beased Learning Model

References


Abidin. (2014). Desain Sistem Pembelajaran dalam Konteks Kurikulum 2013. Bandung: Refika Aditama.

Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Faisal. 2016. Pengembangan Pembelajaran Matematika Berbasis ICT: Penerapan Cabri.‖ t.thn.

Hariwijaya. 2015. Metodologi dan Penulisan Skiripsi, Tesis dan Desertasi untuk Ilmu Sosial dan Humaniora. Yogyakarta: Parama Ilmu

Herman,dkk .2007. Strategi Belajar Matematika, Malang : IKIP Malang

Hosnan. (2014). Pendekatan Saintifik Dan KonsePTual Dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Kemendikbud, (2014). Peraturan Bersama No 5496/C/KR/2014 Dan No 7915/D/KP/2014 Direktur Jenderal Pendidikan Dasar Dan Direktur Jendral Pendidikan Menengah. Jakarta: kemendikbud

Kosasih, E. (2014). Strategi Belajar dan Pembelajaran Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Yrama Widya

Kunandar. (2009). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Rajawali Press

Kudjojo. 2009. Metodologi Penelitian. Kediri: Universitas Nusantara PGRI

Muttaqin. 2008. Psikologi Pendidikan. Semarang: Pustaka Pelajar.

Permendikbud. (2016). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia No. 24 Tahun 2016 Tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran Pada Kurikulum 2013 Pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah

Pujiati dan agus. 2011. Penggunaan Alat Peraga dalam Pembelajaran Matematika SMP, Yogyakarta : PPPG Matematika.

Purnamasari, S.R. (2017). Penerapan Model Learning Cycle 7e (Elicit, Engange, Explore, Explain, Elaborate, Evaluate, And Extend) Untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematis Dan Self-Efficacy Siswa Sma. Skripsi pada FKIP UNPAS.

Susanto, Ahmad. 2016. Teori Belajar Dan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group




DOI: http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v8i2.8203